لاغری و تناسب اندام با استویا

جایگزین کردن استویا به جای شکر در برنامه روزانه، یک راه حل آسان و خوشمزه برای کاهش میزان قند و کالری مصرفی و در نتیجه لاغری و تناسب اندام است.

چگونه می‌توانید با استفاده از استویا تناسب اندام خود را حفظ کنید؟ آیا استویا به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند؟ این سوالی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.
با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد استویا از جمله کالری صفر و شیرینی بسیار زیاد با حجم کمتر نسبت به شکر، جایگزین کردن آن به جای شکر در برنامه روزانه، یک راه حل آسان، سالم و لذیذ برای کاهش میزان قند و کل کالری مصرفی و در نتیجه کاهش وزن و لاغری است.
در این مقاله، به بررسی فواید استویا در کاهش مصرف کالری، کنترل وزن و تأثیرات مثبت آن بر سلامتی می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا به دنیایی از اطلاعات مفید و تازه وارد شوید و برای بهبود سلامت و زندگی بهتر خود اقدام کنید.

استویا و لاغری

از آنجایی که استویا یک شیرین کننده گیاهی با کالری صفر و شیرینی ۲۰۰ تا ۳۰۰ برابر شکر است، مقدار کمی از آن بسیار مفید است. امروزه استویا به عنوان یک شیرین‌کننده گیاهی بدون کالری و بسیار مفید، به یک جایگزین مناسب برای شکر تبدیل شده است.
در دنیای امروز، با توجه به افزایش نگرانی‌ها درباره سلامت و کاهش وزن، یافتن راه‌هایی که به این هدف کمک کنند، به یکی از اولویت‌های افراد تبدیل شده است. یکی از مواردی که در این زمینه به توجه ویژه‌ای نیاز دارد، استفاده از شیرین‌کننده‌های طبیعی و کم کالری می‌باشد.

آیا استویا به کاهش وزن کمک می کند؟

استویا یک شیرین‌کننده طبیعی است که از برگ‌های گیاه به دست می آید و یکی از سالم‌ترین شیرین‌کننده‌های بدون کالری است که در سطح جهانی تایید شده است. تاثیری بر قند خون ندارد، به طور گسترده در پخت و پز استفاده می‌شود. همچنین هیچ عارضه جانبی عمده‌ای پس از مصرف آن گزارش نشده است. این ماده دارای فعالیت های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند بنابراین برای مدیریت وزن بسیار ایمن است.
کمیته مشترک FAO/WHO در مورد افزودنی‌های غذایی مصرف روزانه ۴ میلی گرم معادل استویول به ازای هر کیلوگرم وزن بدن را توصیه می‌کند. بطور کلی تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که غذاها یا نوشیدنی‌های حاوی استویا دریافت کردند کالری کمتری در طول روز مصرف می‌کنند. مشاور تغذیه شما می‌تواند راهنمایی کند که چه چیزی برای وضعیت شما بهترین است. این اطلاعات به منزله توصیه یا تشخیص پزشکی نیست.
این شیرین‌کننده بدون کالری و غیر مغذی است که می تواند به چندین روش مصرف شود و به لاغری و تناسب اندام کمک کند از جمله:
قبل و بعد از تمرین‌های ورزشی:
استویا را می‌توان در میان وعده‌ها و نوشیدنی‌های قبل و بعد از تمرین استفاده کرد زیرا باعث افزایش قند خون نمی‌شود.
رژیم کاهش وزن:
جایگزینی شکر با استویا می‌تواند باعث کاهش وزن و کاهش دور کمر شود.
استفاده در نوشیدنی‌های انرژی زا:
درآمریکا استویا به عنوان یک شیرین‌کننده در بسیاری از نوشیدنی‌های انرژی زا استفاده می‌شود.
سایر فواید استویا عبارتند از:
کاهش مصرف شکر (قند افزوده)
کنترل کالری
کمک به کاهش میزان انرژی مصرفی
نکته اصلی این است که تنها راه کاهش وزن، موازنه میزان کاهش کالری مصرفی نسبت به کالری‌سوزی بدن برای کسب انرژی است. راه‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد و هدف قرار دادن قندهای افزوده و جایگزینی آنها با استویا یک راه ساده و کاربردی است.

حقیقت در مورد قندهای افزوده

این روزها هر مطلبی که می خوانیم در مورد اجتناب از مصرف کربوهیدرات و شکر صحبت می‌کند. در آمریکا، میانگین دریافت قندهای افزوده بر اساس یک رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری به طور متوسط به ۲۷۰ کالری یعنی بیش از ۱۳ درصد کالری در روز می‌رسد. جای تعجب نیست چون بزرگترین منبع قندهای افزوده در رژیم غذایی معمولی، نوشیدنی‌ها هستند. از جمله این نوشیدنی‌ها نوشابه، انواع آب میوه، قهوه و چای شیرین، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، نوشیدنی‌های الکلی و آب های طعم دار هستند. این نوشیدنی‌ها تقریباً نیمی (۴۷٪) از کل قندهای افزوده مصرف شده توسط جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند.
یکی دیگر از منابع قندهای افزوده تنقلات و شیرینی‌ها است. بیشتر مردم متوجه نیستند که چه مقدار شکر از منابع دیگر مانند ماریناد، سس کچاپ، سس سالاد، ماست، کراکر و سایر مواردی که “شیرین به نظر نمی‌رسند” مصرف می‌کنند.
دستورالعمل‌های رژیم غذایی توصیه می‌کند که قندهای افزوده را به کمتر از ۱۰ درصد کل کالری یا حدود ۵۰ گرم در روز بر اساس ۲۰۰۰ کالری محدود کنید.
این محدودیت مصرف با توجه به  اندازه، سن و سطح فعالیت حتی کمتر هم می‌شود. زیرا بدن به کالری کمتری نیاز دارد،
انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که قندهای افزوده را به ۲۴ گرم در روز (۶ قاشق چایخوری) برای زنان و ۳۶ گرم در روز (۹ قاشق چایخوری) برای مردان محدود کنید.
بدیهی است که این یک محدوده نگران کننده در رژیم غذایی استاندارد است زیرا اصطلاح “قندهای افزوده” ۱۳۸ بار در گزارش دستورالعمل های رژیم غذایی ظاهر شده است!

آگاهی از میزان محدودیت مصرف قندهای افزوده برای هر فرد

به عبارت ساده، توازن مصرف قندهای افزوده، برای تامین نیازهای غذایی افرادی که مایل به کاهش وزن هستند و در عین حال تأمین محدوده کالری مورد نیاز، می‌تواند چالش برانگیز باشد.
زمانی که کالری کل را محدود می‌کنید، هر چیزی که می‌خورید باید حاوی مواد مغذی بیشتری باشد تا اطمینان حاصل شود که آنچه را که برای سوخت‌رسانی مناسب نیاز دارید دریافت می‌کنید و در عین حال کالری کل را محدود می‌کنید.
یکی از ساده‌ترین راهکارها محدود کردن قندهای افزوده است. چرا؟ زیرا قندها اغلب در غذاهایی یافت می‌شوند که ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های باکیفیتی ندارند و ما به دنبال آن هستیم تا از بیماری‌های ناشی از سبک زندگی ناسالم مانند بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان جلوگیری کنیم.
اینجاست که اهمیت و ارزش محصولاتی مانند استویا مشخص می‌شود.

نحوه استفاده از استویا

از آنجایی که استویا یک شیرین کننده گیاهی با کالری صفر است و طعم آن ۲۰۰ تا ۳۰۰ برابر شیرین‌تر از شکر است، مقدار کمی از آن بسیار مفید است. با جایگزین کردن استویا به جای شکر در برنامه روزانه خود، می‌توانید به هدف کاهش وزن خود به راحتی دست پیدا کنید.
استفاده از استویا برای شیرین کردن قهوه یا چای (گرم یا سرد)، باعث صرفه‌جویی ۱۶ کالری در هر قاشق چای‌خوری نسبت به شکر می‌شود. هر بسته استویا به اندازه شیرینی یک قاشق چایخوری شکر فرموله شده است. مقداری با خود به قهوه خانه، کافه یا رستوران مورد علاقه خود ببرید و به قهوه یا چای خود اضافه کنید.
ساشه استویا ربودیان را می توانید از اینجا تهیه فرمایید.
به جای مصرف ماست یونانی که حاوی حداکثر ۲۰ گرم شکر است، از انواع ساده آن شروع کنید و در صورت تمایل استویا، عصاره وانیل، دارچین و میوه به آن اضافه کنید. هر از گاهی می‌توانید در تهیه کیک استفاده کنید. (البته بهتر است یک تکه آن را بخوردید و بقیه را با دیگران به اشتراک بگذارید.)
شکر را با استویا یا شربت افرا در بلغور جو دوسر، سس‌های سالاد خانگی، محصولات پخته و سایر دستورالعمل‌هایی که نیاز به شکر دارند، عوض کنید. حتی استفاده از ½ مقدار در یک دستور غذا می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.

مزایای استفاده از استویا برای تناسب اندام

استفاده از استویا در میان وعده‌ها و نوشیدنی‌های قبل و بعد از تمرین فواید زیادی دارد. استویا یک شیرین‌کننده طبیعی است که کالری آن صفر است و برای افرادی که سعی در کاهش یا حفظ وزن دارند گزینه جذابی است.
برخلاف شکر که می‌تواند باعث افزایش قند خون شود، استویا دارای شاخص گلیسمی پایینی است که آن را جایگزین مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت می‌کند. علاوه بر این، به دلیل اینکه حاوی کالری نیست، موجب افزایش وزن نمی‌شود.
نتایج یک تحقیق نشان  می دهد که مصرف روزانه استویا بر قند خون در افراد سالم تأثیر نمی‌گذارد، اما می‌تواند به کنترل وزن کمک کند.
متناسب با اینکه همراه استویا چه چیزی مصرف کنید، می‌تواند باعث کاهش وزن شود زیرا مقدار زیادی چربی و کربوهیدرات می‎تواند تأثیر استویا را کم کند.
به هر حال اگر عادت به مصرف زیاد شکر در رژیم غذایی خود دارید، باید سعی کنید آن را با استویا جایگزین کنید. این کار به شما در صرفه جویی در مصرف کالری کمک می‌کند و ممکن است به طور غیرمستقیم کمبود مواد مغذی را برطرف کند و به هدف کاهش وزن شما کمک کند.
استفاده از استویا را برای شیرین کردن چای قهوه، سس سالاد می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد. اما لازم است مراقب باشید در مصرف چربی‌ها و کربوهیدرات‌های دیگر زیاده‌روی نکنید.

کلام آخر

استویا، به عنوان یک شیرین کننده گیاهی با کالری صفر و شیرینی بسیار زیاد، می‌تواند یک جایگزین سالم و لذیذ برای شکر در برنامه رژیمی افراد باشد. مطالعات نشان می‌دهند که جایگزینی استویا به جای شکر در رژیم غذایی می‌تواند منجر به کاهش مصرف کالری و کنترل وزن شود. استفاده از استویا در نوشیدنی‌ها و غذاها می‌تواند به افراد کمک کند تا مصرف شکر را به حداقل برساند. همچنین، استویا به عنوان یک گزینه طبیعی برای کاهش مصرف کالری و ارتقاء سلامتی در راستای لاغری و مدیریت وزن مطرح می‌شود.
البته استویا یک گلوله جادویی برای کاهش وزن نیست، اما زمانی که به عنوان جایگزینی برای شکر یا سایر شیرین کننده های پر کالری استفاده می‌شود، می‌تواند ابزار مفیدی باشد. کاهش کالری دریافتی، زمانی که با یک رژیم غذایی سالم و ورزش ترکیب شود، می‌تواند به کاهش یا حفظ وزن کمک کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره خواص استویا و نحوه خرید آن به اینجا مراجعه فرمایید.

کاری از تیم رسانه اهدا دارو؛ 

برای دیدن لیست محصولات سلامتی شرکت اهدا دارو کلیک کنید.

اهدا دارو، اهدای سلامتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی‌ها استفاده می‌کند تا تجربه مرور بهتری را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت ، با استفاده ما از کوکی‌ها موافقت می‌کنید.