معرفی ۱۱ دمنوش مناسب تابستان

دمنوش مناسب تابستان

در این مطلب می خواهیم به معرفی ۱۱ دمنوش مناسب تابستان بپردازیم. در فصل تابستان، به دلیل افزایش گرما، گرمازدگی برای افراد پیش می‌آید. یکی از راه‌حل‌های موثر برای پیشگیری و درمان گرمازدگی، استفاده از انواع دمنوش‌های گیاهی و مفید است. این دمنوش‌ها به عنوان یک راهکار کاربردی برای مقابله با گرمازدگی و ارتقاء وضعیت عمومی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس از نوشیدن این دمنوش‌ها، احساس عطش و گرما از بدن شما کاهش می‌یابد و این باعث بهبود حال عمومی و افزایش راحتی می‌شود. این دمنوش‌ها را به تدریج جایگزین چای یا نوشیدنی‌های حاوی کافئین کنید و سبک زندگی سالمی را در تابستان حفظ کنید.

با نوشیدن دمنوش‌های فصل تابستان، بدن شما مقاومت بیشتری در برابر برخی از بیماری‌ها پیدا می کند. تهیه این دمنوش‌ها کاری پیچیده نیست و شما در عرض چند دقیقه بهترین دمنوش‌های تابستانی را آماده می‌کنید. این دمنوش‌ها همچنین گزینه مناسبی برای پذیرایی از مهمانان در فصل گرم تابستان هستند.

معرفی ۱۱ دمنوش مناسب تابستان

در فصل تابستان، استفاده از دمنوش‌های گیاهی در سم زدایی بدن و کاهش استرس تا کمک به هضم و تقویت عملکرد شناختی، مزایای زیادی برای سلامتی دارند. در ادامه، دمنوش‌های گیاهی خوشمزه و مناسب برای فصل تابستان که برای سلامتی شما بسیار مفید هستند را معرفی می‌کنیم:

  • دمنوش مخلوط زرشک

در فصل گرم سال، مصرف سردنوش (آیس تی) به عنوان یک نوشیدنی دلچسب برای خنک کردن و رفع عطش در مقابل گرما عالی است.مخلوط چای ترش و سیب با زرشک که طبع سرد دارد، از جمله نوشیدنی‌های محبوب است. این ترکیب هم بصورت دمنوش و هم بصورت سردنوش می‌تواند تهیه شود و در تابستان هواداران زیادی دارد. 

دمنوش تابستان

  • دمنوش چای ترش

چای ترش، یک نوشیدنی با طعم ترش است. این چای حاوی فلاوونوئید و اسید آسکوربیک (ویتامین سی) است و ارزش غذایی بالایی دارد. این نوشیدنی ملین، تب ‌بر، مسکن و اشتها‌ آور است.

طعم ترش چای ترش، از یک سو با کاهش حرارت کبد و کاهش فشار خون همراه است. از سوی دیگر، این چای تاثیر مثبتی بر کنترل قند خون دارد و باعث تمدد اعصاب و جریان بهتر خون می‌شود. این نوشیدنی، نه تنها در فصول سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه در روزهای گرم باعث خنکی و رفع عطش بدن می‌شود.

  • دمنوش نعناع

دمنوش نعناع دارای عطر و طعم خوشمزه، تازه و تند و منبع خوبی از ویتامین A و C، آهن، مس، کلسیم و منگنز است. این چای استرس را کاهش داده، دردهای قاعدگی را تسکین می‌دهد و به خواب بهتر کمک می‌کند.

دمنوش مناسب تابستان

  • دمنوش لیمو

دمنوش لیمو منبع عالی ویتامین سی، فولات، آنتی‌اکسیدان‌ها، پتاسیم و منیزیم است. این دمنوش استرس را کاهش داده، گردش خون را بهبود می‌بخشد و به کاهش کلسترول و کاهش وزن کمک می‌کند. همچنین در تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع بی‌خوابی و سم زدایی اندام‌هایی مانند کبد و کلیه‌ها موثر است.

  • دمنوش رویبوس

رویبوس حاوی آلفا هیدروکسی اسید، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و منگنز است. این چای بدون کافئین فشار خون و درد مفاصل را کاهش می‌دهد و سطح قند خون را کنترل می‌کند. دارای خواص ضد پیری و ضد التهابی نیز است.

  • دمنوش قاصدک

قاصدک سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند کلسیم و آهن است. چای قاصدک سطح قند خون را تنظیم می‌کند، به هضم غذا کمک می‌کند و با التهاب مبارزه می‌کند. همچنین به عنوان یک ادرارآور طبیعی و تصفیه‌کننده خون عمل می‌کند.

دمنوش بابونه

  • دمنوش بابونه

بابونه با فلاونوئیدها، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین A و مواد معدنی غنی شده است. این دمنوش در بهبود بی‌خوابی، استرس کمک کرده و در مدیریت سطح قند خون و تسکین گرفتگی‌های قاعدگی نقش مهمی دارد.

رای تهیه، از گل‌های خشک شده بابونه استفاده کنید و آب جوش را روی آن بریزید.سپس پنج تا هشت دقیقه دم بکشد.

  • دمنوش ریشه زنجبیل

زنجبیل حاوی مواد مغذی مانند ویتامین سی، پتاسیم و فسفر است. چای زنجبیل به عنوان یک ضد استرس قوی شناخته می‌شود و با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده، سوء هاضمه را درمان می‌کند و چربی سوزی را تسهیل می‌کند. برای تهیه، یک تکه ریشه زنجبیل را خرد کرده و آن را در آب جوش بریزید. سپس به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید و کمی عسل اضافه کنید.

  • دمنوش آویشن

گیاه آویشن دارای ویتامین آ، ویتامین سی، پروتئین، آهن، کلسیم و منیزیم است. چای آویشن برای درمان گلو درد، برونشیت، قولنج و آرتروز شناخته شده است. همچنین حافظه را تقویت می‌کند و تولید گلبول‌های سفید خون را تحریک می‌کند.  آب داغ را روی برگ‌های آویشن خشک یا تازه بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه دم بکشد و صاف کنید.

  • چای سبز

چای سبز، محبوب‌ترین دمنوش گیاهی برای کاهش وزن و سم‌زدایی محسوب می‌شود. برگ‌های چای سبز به میزان کم اکسید می‌شوند و باعث خواص خنک‌کنندگی این چای برای بدن می‌شود. متنوع‌ترین عطر و طعم‌های چای سبز نیز در بازار موجود است.

  • دمنوش تولسی یا ریحان مقدس

تولسی به تنهایی گیاه گرم‌کننده‌ای است و اما وقتی با گیاهان دیگر ترکیب می‌شود، بهترین دمنوش گیاهی را ایجاد می‌کند. ترکیب تولسی با نعناع یک خنک‌کننده عالی است.

یک فنجان چای تولسی مفید برای از بین بردن استرس، افزایش انرژی، افزایش استقامت و بهبود گوارش است. می‌توانید برگ‌های تولسی را در آب گرم بجوشانید و در عصر تابستانی با کشمش نوش جان کنید.

فواید نوشیدن سردنوش یا چای یخ (آیس تی) در تابستان

سردنوش یا چای یخ، یک نوشیدنی عالی برای رفع تشنگی است و احساس خنکی و طراوت به فرد می‌دهد. این نوشیدنی از مشکلاتی نظیر تشنگی شدید و گرمازدگی جلوگیری خواهد کرد.

نحوه‌ی آماده‌کردن سردنوش: آب جوش بر روی مخلوط گیاهی مورد نظر بصورت کیسه ای یا فله بریزید، اجازه دهید ۱۰ دقیقه دم بکشد. مواد را صاف کنید یا دمنوش کیسه ای را از فنجان بیرون آورید و اجازه دهید خنک شود.مقداری آب سرد و برحسب ذائقه تان کمی شیرین کننده طبیعی به آن اضافه نمائید در یخچال قرار دهید و در هنگام مصرف به همراه یخ سرو کنید.

چای یخ، یک نوشیدنی عالی برای رفع تشنگی است و احساس خنکی و طراوت به فرد می‌دهد. این نوشیدنی از مشکلاتی نظیر تشنگی شدید و گرمازدگی جلوگیری خواهد کرد.

از طرف دیگر، چای یک راه عالی برای تقویت انرژی است. این یک روش ایمن و مؤثر برای مصرف کافئین است که نه تنها انرژی شما را افزایش می‌دهد، بلکه خلق و خوی شما را نیز بهبود می‌بخشد.

دمنوش‌های گیاهی نه تنها به عنوان نوشیدنی‌های خوشمزه و خنک کننده در فصل گرم تابستان مورد استفاده قرار می‌گیرند بلکه دارای خواص سلامتی بسیار زیادی نیز هستند. انتخاب دمنوش مناسب برای نوشیدن در تابستان، علاوه بر لذت، به بهبود سلامتی شما نیز کمک خواهد کرد.

انواع دمنوش هوتی و دمنوش وگافولک را از اهدا دارو تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی‌ها استفاده می‌کند تا تجربه مرور بهتری را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت ، با استفاده ما از کوکی‌ها موافقت می‌کنید.