استویا یا شکر؟ کدامیک بهتر است؟

محبوبیت استویا به عنوان یک جایگزین گیاهی و بدون کالری برای شکر در حال افزایش است. زیرا بدون کربوهیدرات است و قند خون را بالا نمی‌برد.

آیا استویا جایگزین مناسبی برای شکر است؟ مزایا و معایب آن چیست؟ محبوبیت استویا به عنوان یک جایگزین گیاهی و بدون کالری برای شکر در حال افزایش است. بسیاری از مردم آن را به شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند سوکرالوز و آسپارتام ترجیح می دهند، زیرا به جای تولید صنعتی از یک گیاه استخراج می‌شود.
علاوه بر این بدون کربوهیدرات است و قند خون را بالا نمی‌برد و در بین افرادی که دیابت یا کنترل ضعیف قند خون دارند محبوبیت دارد.
این مقاله به بررسی استویا به عنوان جایگزین شکر، از جمله فواید، مضرات و پتانسیل آن در مقایسه با شکر می‌پردازد.

آیا استویا سالم‌تر از شکر است؟

استویا کالری کمتری نسبت به شکر دارد و ممکن است در مصرف کالری کمتر و مدیریت وزن نقش داشته باشد.
از آنجایی که این شیرین‌کننده بدون کالری و کربوهیدرات است، یک جایگزین عالی برای قند برای افرادی است که رژیم‌های کم‌کالری یا کم‌کربوهیدرات دارند.
جایگزینی قند با استویا همچنین شاخص گلیسمی (GI) غذاها را کاهش می‌دهد، به این معنی که به میزان کمتری بر سطح قند خون تأثیر می‌گذارند.‌
در حالی که قند یا شکر دارای شاخص گلیسمی معادل ۶۵ است. استویا ترکیبی که موجب افزایش قند خون شود، ندارد بنابراین دارای شاخص گلیسمی (GI) معادل ۰ است.
“بالاترین شاخص گلیسمی ۱۰۰ است و باعث سریعترین افزایش قند خون می‌شود.”
شکر و بسیاری از اشکال آن، از جمله ساکارز (شکر سفره) و شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS)، با التهاب، چاقی، و ایجاد شرایط مزمن مانند دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی مرتبط است. بنابراین توصیه می‌شود که مصرف شکر افزوده خود را محدود کنید.
در واقع، دستورالعمل های غذایی برای آمریکایی‌ها تصریح می‌کند که قندهای افزوده  نباید بیش از ۱۰٪ از کالری روزانه را تشکیل دهند. حتی برای حفظ سلامتی و کنترل قند خون، این مقدار بهتر است بیشتر از این هم محدود شود.
از آنجایی که مصرف شکر با عوارض جانبی بسیاری مرتبط است، جایگزینی شکر با استویا گزینه مناسبی می‌تواند باشد. با این حال، اثرات طولانی مدت مصرف مکرر استویا ناشناخته است.
اگرچه استفاده از مقادیر کمی از این شیرین کننده صفر کالری ممکن است راهی سالم برای کاهش مصرف شکر باشد، بهتر است در کل هم از شکر کمتر و هم از جایگزین‌های شکر کمتری استفاده کنید و به سادگی منابع طبیعی شیرینی مانند میوه ها را تا حد امکان انتخاب کنید.

آیا استویا جایگزین خوبی برای شکر است؟

استویا در حال حاضر به طور گسترده ای به عنوان جایگزین قند در آشپزی خانگی و تولید مواد غذایی استفاده می‌شود. با این حال یکی از بزرگترین مشکلات استویا مزه تلخ آن است. دانشمندان علوم غذایی در حال توسعه روش‌های جدید استخراج و فرآوری استویا برای کمک به رفع این مشکل هستند.
علاوه بر این، شکر در طول پخت و پز تحت فرآیند منحصر به فردی به نام واکنش میلارد قرار می گیرد که باعث می‌شود غذاهای حاوی شکر، کاراملی و قهوه‌ای طلایی شوند. همچنین شکر بافت و حجم مناسبی به محصولات پخته شده می‌دهد. در حالیکه استویا کاراملیزه و قهوه‌ای نمی‌شود و حجم کمتری نسبت به شکر دارد. به همین دلیل هنگامی که شکر به طور کامل با استویا جایگزین شود، محصولات پخته شده ممکن است ظاهر یا طعم مشابهی با محصولات حاوی شکر نداشته باشند.
علیرغم این مسائل، استویا در اکثر غذاها و نوشیدنی‌ها به عنوان جایگزینی برای شکر به خوبی عمل می‌کند. شما هم می‌توانید با کمی خلاقیت، با استفاده از شیرین‌کننده استویا، انواع نوشیدنی‌ها و غذاهای خوشمزه و سالم تهیه کنید. اگرچه ترکیبی از شکر و استویا معمولاً از نظر طعم مطلوب‌تر است.‌
همچنین هنگام پخت با استویا، می‌توانید از یک جایگزین شکر برپایه استویا مثل استویا بر پایه اریتریتول یا زایلیتول و یا سایر شیرین‌کننده‌های کم کالری استفاده کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع شیرین‌کننده به اینجا مراجعه فرمایید.
استفاده از فرم‌های غلیظ‌تر این شیرین کننده مانند عصاره مایع، چندان توصیه نمی‌شود زیرا لازم است که مقدار سایر مواد را تغییر دهید تا بافت مورد نظر به دست آید.

مزایا و معایب احتمالی استویا

برگ‌های استویا برای قرن‌ها برای اهداف دارویی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و عصاره آن با کاهش قند خون و سطح چربی خون در مطالعات حیوانی مرتبط بوده است. این شیرین کننده ممکن است به کاهش وزن نیز کمک کند. با این وجود، عصاره دارای معایب بالقوه ای نیز می باشد.
در اینجا به فواید و مضرات استویا می‌پردازیم:

فواید استویا

اگرچه استویا یک شیرین کننده نسبتا جدید است، اما چندین خاصیت مفید دارد.
از آنجایی که بدون کالری است، زمانی که به عنوان جایگزینی برای شکر معمولی استفاده می‌شود، به کاهش وزن کمک می‌کند. “شکر حدود ۴۵ کالری در هر قاشق غذاخوری (۱۲ گرم) دارد”.  همچنین ممکن است کمک کند با کالری کمتر سیر بمانید.
در مطالعه‌ای بر روی ۳۱ بزرگسال، مصرف یک میان‌وعده تهیه شده با استویا، حاوی ۲۹۰ کالری بود در حالی که همان مقدار غذا حاوی شکر در وعده‌ی غذایی بعدی حاوی ۵۰۰ کالری بود. همچنین داوطلبین میزان سیری یکسانی را گزارش کردند، به این معنی که گروه استویا به طور کلی کالری دریافتی کمتری داشتند در حالی که احساس رضایت یکسانی داشتند.
علاوه بر این، در یک مطالعه روی موش، قرار گرفتن در معرض استویول گلیکوزید ریبودیوزید A باعث افزایش چندین هورمون سرکوب کننده اشتها شد.
همچنین شیرین‌کننده استویا ممکن است به شما در مدیریت قند خون نیز کمک کند.
در یک مطالعه بر روی ۱۲ بزرگسال، افرادی که دسر نارگیل تهیه شده با ۵۰ درصد استویا و ۵۰ درصد قند مصرف کردند، پس از خوردن غذا نسبت به افرادی که همان دسر با ۱۰۰ درصد شکر را مصرف کردند، ۱۶ درصد سطح قند خون کمتری داشتند.
مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که استویا حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد. “انسولین هورمونی است که قند خون را کاهش می‌دهد و موجب می‌شود سلول‌ها آن را برای انرژی مورد استفاده قرار دهند.”
علاوه بر این، برخی تحقیقات حیوانی مصرف استویا را با کاهش تری گلیسیرید و افزایش سطح کلسترول HDL (خوب) مرتبط دانسته اند. می‌دانیم که کاهش هر دو با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط هستند .

معایب استویا

استویا خواص بسیار زیادی دارد، اما جنبه‌های منفی نیز دارد. از جمله:
اگرچه استویا یک شیرین‌کننده گیاهی است و ممکن است طبیعی‌تر از سایر شیرین‌کننده‌های صفر کالری به نظر برسد، اما همچنان یک محصول تصفیه شده است. از طرفی بعضی از مخلوط‌های استویا حاوی پرکننده‌هایی مانند مالتودکسترین هستند که با اختلال در تنظیم باکتری‌های سالم روده مرتبط است.
خود استویا نیز ممکن است به باکتری های روده آسیب برساند. در یک مطالعه لوله آزمایشی، ربودیوزید A، یکی از رایج‌ترین گلیکوزیدهای استویول در شیرین‌کننده‌های استویا، رشد یک سویه مفید از باکتری های روده را تا ۸۳ درصد مهار کرد.
علاوه بر این از آنجایی که استویا بسیار شیرین‌تر از شکر است، یک شیرین کننده قوی محسوب می‌شود. برخی از محققان معتقدند که شیرین‌کننده‌های شدید ممکن است میل به غذاهای شیرین را افزایش دهند.
همچنین استویا و سایر شیرین‌کننده‌های صفر کالری، صرفاً به دلیل طعم شیرین‌شان ممکن است واکنش انسولین ایجاد کنند، حتی اگر سطح قند خون را افزایش ندهند.
به خاطر داشته باشید که از آنجایی که شیرین‌کننده‌های حاوی استویا به تازگی به طور گسترده در دسترس قرار گرفته‌اند، تحقیقات در مورد اثرات طولانی مدت آنها بر سلامتی محدود است.
بطور کلی استویا ممکن است به مدیریت وزن و سطح قند خون شما کمک کند و مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی را بهبود بخشد. با این حال، این یک شیرین کننده قوی است که می‌تواند بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد. بنابراین توصیه می‌شود که مصرف استویا را در محدوه توصیه شده نگه دارید.

کلام آخر

از آنجا که قندهای افزوده باید به کمتر از ۱۰ درصد از کالری روزانه شما محدود شود و از طرفی استویا دارای GI پایین‌تری نسبت به شکر سفره است، استفاده از آن می‌تواند راهی سالم برای کاهش کالری و قند اضافه دریافتی شما باشد.
استویا گاهی اوقات مزه تلخی دارد و تمام خواص فیزیکی شکر را در حین پخت ندارد. با این وجود یک جایگزین قابل قبول برای شکر است و زمانی که در ترکیب با شکر استفاده شود بهترین طعم را دارد.
لازم به یادآوری است با وجودیکه استویا یک قند گیاهی و بدون کالری است و جایگزینی آن با شکر و کاهش کالری دریافتی برای سلامت قلب مفید است.همچنین به کنترل قند خون در بیماران دیابتی کمک می‌کند. اما همچنان باید سعی کنید مصرف آن را محدود کنید.
برای آگاهی از نکات مهم و کلیدی در مورد انتخاب و خرید استویا به اینجا مراجعه نمایید.

برای تدوین این مقاله از ترجمه این منبع استفاده شده است

مطالب این مقاله صرفا اطلاعات عمومی است و به هیچ وجه جایگزین نظر پزشک نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر همیشه با یک متخصص یا پزشک خود مشورت کنید.

کاری از تیم رسانه اهدا دارو؛

برای دیدن لیست محصولات سلامتی شرکت اهدا دارو کلیک کنید.

اهدا دارو، اهدای سلامتی

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی‌ها استفاده می‌کند تا تجربه مرور بهتری را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت ، با استفاده ما از کوکی‌ها موافقت می‌کنید.