دمنوش نعناع فلفلی و لاغری

دمنوش نعناع فلفلی و لاغری

در ادامه مقالات گذشته که اشاراتی گذرا به خواص درمانی و دارویی دمنوش نعناع فلفلی نمودیم، در اینجا به طور مفصل‌تر و با حوصله‌ای بیشتر به شرح و بررسی خواص این گیاه حیرت انگیز بخصوص اثرات آن در کاهش وزن و لاغری می‌پردازیم. هم‌چنین دستور و روش تهیه دو نوع دمنوش دارویی را که برای بیماری دیابت و هم‌چنین لاغری بسیار مفید می‌باشند، خواهیم پرداخت.

نعناع فلفلی

نعناع فلفلی (MENTHA PIPERITA) را با نام «سوسنبر» و «آس‌بویه» نیز می‌شناسند. این گیاه گیاهی معطر و از گونه‌های معروف نعناع است که از پیوند نعناع آبی و نعناع زینتی یا تند به‌وجود آمده است و شباهت‌های فراوانی با نعناع معمولی دارد.
خاستگاه اصلی نعناع فلفلی، شمال آفریقا و خاورمیانه است. گفته می‌شود که حتی در دوهزار سال قبل از میلاد، از این گیاه به عنوان دارو و یا ادویه استفاده می‌شده است.
می‌توانید برگ‌های آن را خشک کرده، برای تهیه‌ی چای و دمنوش از آن استفاده کنید، یا این‌که آن را پودر کرده و برای مصارف غذایی از آن استفاده کنید. حتی روغن آن نیز کاربردهای بسیاری دارد.
از عصاره‌ی نعناع فلفلی، برای مصارف صنعتی همچون ساخت خمیردندان و سایر لوازم بهداشتی، استفاده‌های فراوانی می‌شود. 

تفاوت نعناع معمولی و نعناع فلفلی

نعناع (SPEARMINT) و نعناع فلفلی (PEPPERMINT) از نظر ظاهری و حتی از نظر مزه، بسیار به یکدیگر شباهت دارند. ویژگی‌ها و خواص و فوایدشان هم تقریبا یکسان است؛ نوع کشت و پرورش مشابهی هم دارند. اما در بعضی موارد با یکدیگر متفاوت هستند:
نعناع فلفلی در اصل از پیوند نعناع آبی و نعنای معمولی به وجود آمده است. به صورت بوته رشد می‌کند که گاه ارتفاعش تا ۹۰ سانتی‌متر هم می‌رسد. حدود ۴۰درصد منتول دارد و بسیار تند و تیز است
اما نعناع معمولی، همان است که ما به صورت روزمره، به عنوان سبزی خوردن از آن استفاده می‌کنیم. کشت آسان‌تری دارد و گیاهی رونده است. میزان منتول کمتر از ۱درصد است و طعمی ملایم‌ دارد.

ترکیبات نعناع فلفلی

مهم‌ترین ماده‌ی موجود در نعناع فلفلی «منتول» است که سرچشمه‌ی خواص بی‌نظیر این گیاه است. هر صد گرم این گیاه، حدود ۷۰کالری دارد و همینطور از نظر مقادیر ویتامین و مواد معدنی نیز، بسیار غنی می‌باشد:
ویتامین‌ها: آ، ث، ویتامین د، و ب۶
مواد معدنی: فیبر، کلسیم، پتاسیم، پروتئین، آهن، منیزیم و سدیم
طبیعت و مزاج نعناع فلفلی بسیار خنک می باشد و سرشار از منتول، منتون و لیمونن فیبر و ویتامین و مواد مغذی است. به علاوه، همانطور که پیشتر ذکر کردیم، ماده‌ی اصلی موجود در آن، منتول است. درصد منتول در نعناع فلفلی بسیار بالاست و تندی این گیاه هم ناشی از وجود آن است.
طبق تحقیقات انجام شده که در کتاب «خوراکی‌های شفابخش» از انتشارات DK، به چاپ رسیده است، منتول یکی از مفیدترین ترکیبات موجود برای کمک به هضم غذاست. چرا که گفته می‌شود یکی از راه‌های چاقی، اختلالات گوارشی و سوء هاضمه می‌باشد.

 

ضد میکروب طبیعی

خواص دم‌نوش نعناع فلفلی

۱- لاغری و کاهش وزن

دمنوش نعناع فلفلی کالری کمی دارد و برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد که این دمنوش با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری می‌تواند باعث لاغری و کاهش وزن افراد شود.
علاوه بر این دمنوش نعناع فلفلی با بهبود هضم غذا، بهبود حرکات روده و افزایش جریان صفراوی به هضم سریع تر و بهتر چربی ها کمک کرده و با افزایش کالری سوزی باعث لاغری و کاهش وزن می شود.
مصرف نعناع فلفلی، اشتهای شما را کاهش می‌دهد و از طرف دیگر، به خاطر وجود مقادیر بالای فیبر، برای مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارد. پس به این صورت شما کمتر به غذا خوردن ترغیب می‌شوید. البته، اگر استفاده از نعناع فلفلی در کنار یک رژیم غذایی و برنامه‌ی ورزشی منظم باشد، تاثیر آن چندین برابر خواهد شد.

۲- تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از مهم‌ترین خواص نعناع فلفلی که شاید امروزه، در این اوضاع و احوال کرونایی، بیشتر از هر چیز دیگری به چشم بیاید و بیشتر از همه به آن نیاز داشته باشیم، تقویت سیستم ایمنی بدن‌مان باشد.  نعناع فلفلی از بهترین داروهای گیاهی است که در این زمینه می‌توان از خواص آن بهره برد. با درصد بالای منتولی که دارد، هم به عنوان ضدباکتری می‌توان از آن استفاده کرد، و هم برای تقویت سیستم ایمنی.

  ۳-بهبود سردردهای میگرنی

از دیگر خواص نعناع فلفلی، بهبود و رفع سردرد، به خصوص سردردهای میگرنی است. معمولا برای این منظور، از روغن نعناع فلفلی استفاده می‌شود. در چندین مقاله‌ای که در مجله‌ی «پزشک خانواده» در آمریکا به چاپ رسیده، ثابت شده که روغن نعناع فلفلی، نوعی آرام‌بخش است و به عنوان یک مسکن نیز می‌توان از آن بهره برد.

۴- رفع اختلالات گوارشی و سوء هاضمه

نعناع فلفلی  برای درمان اختلالات گوارشی همچون: سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر، درد معده، اسهال و نفخ. کاربرد دارد.

۵- کاهش تهوع و درمان استفراغ

ترکیبات موجود در نعناع فلفلی برای کاهش حالت تهوع و درمان استفراغ‌های متمادی، بسیار مفید است. مصرف آن برای رفع تهوع‌های دوران باردرای بسیار مفید بوده و همواره توصیه می‌شود. به علاوه، برای کاهش تهوع و استفراغ در بیمارانی که به تازگی شیمی درمانی شده‌اند هم بسیار مفید واقع خواهد شد.

۶-ضد میکروب طبیعی

نعنا فلفلی دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی طبیعی است و هم‌چنین به دلیل خواص ضد التهابی که دارد به پیش‌گیری و درمان سرماخوردگی، بیماری‌های عفونی و سینوزیت کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که منتول – یکی از ترکیبات فعال در نعناع فلفلی – احتقان و گرفتگی سینوس‌ها را کاهش داده و باعث بهبود تنفس هنگام ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا می شود.

۷-افزایش انرژی بدن

تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات طبیعی موجود در دم‌نوش نعناع فلفلی باعث کاهش خستگی می‌شود و به افزایش انرژی بدن کمک می‌کنند.

۸-درمان درد پریود و قاعدگی

نعناع فلفلی یکی ضد درد و ضد اسپاسم طبیعی است و می‌تواند به درمان دل درد و کمردرد شدید پریود کمک کند.در یک مطالعه بر روی ۱۲۷ زن مبتلا به قاعدگی دردناک مشخص شد که کپسول عصاره نعناع فلفلی به درمان درد پریود کمک زیادی می‌کند.

۹-درمان بی‌خوابی

چای نعناع فلفلی یک آرام بخش طبیعی است و با کاهش استرس و اضطراب به درمان بی‌خوابی شبانه کمک می‌کند.

۱۰-رفع آلرژی و حساسیت فصلی

نعناع فلفلی حاوی مقادیر قابل توجهی «رزمارینیک اسید» است که علائم آلرژی فصلی مانند آبریزش بینی، خارش چشم ها و آسم را کاهش می دهد. در یک مطالعه ۲۱ روزه بر روی ۲۹ فرد مبتلا به آلرژی فصلی افرادی که مکمل خوراکی حاوی رزمارینیک اسید را مصرف کرده اند، بهبود بیشتری در خارش چشم ها نشان می دهند.

 ۱۱-افزایش تمرکز و دقت

نوشیدن چای و دم،نوش نعناع فلفلی ممکن است باعث تقویت حافظه و افزایش تمرکز و دقت در افراد شود.

روش تهیه دمنوش نعناع قلقلی

روش تهیه‌ی دمنوش نعناع فلفلی

به ۵ تا ۷ برگ بزرگ نعناع فلفلی، و یک پیمانه آب نیاز دارید، باید برگ‌ها را کمی خرد کرده و به آب در حال جوشیدن اضافه کنید، اجازه دهید تا ۷ دقیقه بجوشد، بعد دم‌نوش را از صافی عبور دهید، کمی به آن شیرین کننده‌ی استویا و یا نبات اضافه کرده و میل نمایید.

دمنوش نعناع فلفلی و زنجبیل برای لاغری

چای نعناع فلفلی و زنجبیل به عنوان یکی از بهترین دمنوش ها برای لاغری و کاهش وزن شناخته می شود؛ زنجبیل ترشح آنزیم‌های گوارشی را تحریک می کند و نعناع فلفلی با بهبود هضم چربی‌ها باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود.

مواد لازم:

۱- برگ های خشک نعناع فلفلی  ۱ قاشق چای خوری
۲-ریشه زنجبیل تازه  یک بند انگشت
۳-آب گرم ۱ فنجان

دستور تهیه

ریشه زنجبیل را تمیز بشویید و به صورت حلقه حلقه نازک ببرید. نعناع فلفلی و زنجبیل‌های خرد شده را درون یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید ۵ دقیقه بماند تا دم بکشد. از صافی رد کنید، اگر دوست دارید مقداری شیرین کننده‌ی طبیعی استویا در آن بریزید و بنوشید.

دم‌نوش نعناع فلفلی و دارچین برای دیابت

دم‌نوش نعناع فلفلی و دارچین با کنترل سطح قند خون باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

مواد لازم

۱- برگ‌های خشک نعناع فلفلی  ۱ قاشق چای خوری
۲- چوب دارچین سیلانی ۱ عدد
۳- آب گرم  ۱ فنجان

دستور تهیه

چوب دارچین سیلانی را درون یک فنجان آب جوش بیندازید و به بگذارید ۵-۷ دقیقه بجوشد. ظرف را از روی حرارت بردارید و برگ های خشک نعناع فلفلی را به آن اضافه کنید، بگذارید ۵ دقیقه بماند تا دم بکشد. دمنوش نعناع فلفلی و دارچین آماده است، از صافی رد کنید و بنوشید.

در انتها باید یادآور شد که در تهیه‌‌ی دمنوش‌ها و یا هنگام میل نمودن، می‌توانید برای شیرین شدن طعم و مزه‌ی دم‌نوش و هم‌چنین برخورداری از خواصی هم‌چون درمان‌ بیماری دیابت نوع دوم و یا افزودن هر چه بیش‌تر خواص لاغری دم‌نوش نعناع فلفلی می‌توانید از شیرین کننده‌ی طبیعی استویا استفاده نمائید.

کاری از تیم رسانه اهدا دارو؛ 

برای دیدن لیست محصولات سلامتی شرکت اهدا دارو کلیک کنید.

اهدا دارو، اهدای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی‌ها استفاده می‌کند تا تجربه مرور بهتری را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت ، با استفاده ما از کوکی‌ها موافقت می‌کنید.