رفع بی‌خوابی با بالش‌های گیاهی

درمان بی‌خوابی

استفاده از بالش‌های گیاهی در رایحه درمانی، رفع بی‌خوابی و تسکین درد در سالهای اخیر رواج زیادی پیدا کرده است. خواب یکی از اساسی ترین نیازهای انسان است، با این حال بسیاری از افراد به اندازه کافی نمی‌خوابند. کم‌خوابی مزمن می تواند منجر به افسردگی، کاهش ایمنی و چاقی شود. به حداکثر رساندن زمان خواب به طبیعی ترین راه، موجب ارتقا سلامتی می‌شود.

شما می توانید بالش گیاهی مورد نظر خود را با استفاده از گیاهان مختلفی که از دیرباز به دلیل خواص آرام‌بخش  خود شناخته شده هستند، همراه با عطر محبوب گیاهی خود در خانه تهیه کنید. استفاده از بالش‌های گیاهی برای رفع بی‌خوابی و تسکین درد انتخابی طبیعی و هوشمندانه است. بالش های گیاهی با پراکنده کردن رایحه دلپذیر گیاهان دارویی خوابی مملو از آرامش را برای شما به ارمغان می آورد. از بالش های گیاهی میتوان به عنوان درمان جایگزین در بسیاری از موارد مثل کمک به خوابیدن کودک تا تسکین سردردها استفاده نمود. استفاده از بالش گیاهی به کسانی که از بیماری هایی مانند میگرن و بیماری های اعصاب رنج می برند انتخابی بسیار مناسب است.

 استفاده از بالش‌های گیاهی

از بالش‌های گیاهی  برای رفع بی‌خوابی و داشتن خواب راحت شبانه می‌توانید استفاده کنید. هنگام خواب یا در سایرمواقع، بالش گیاهی را روی بالش معمولی یا در کنار خود قرار دهید. همچنین می‌توانید بالش را در مایکروویو گرم کنید و سپس استفاده کنید. برای تقویت رایحه چند قطره اسانس متناسب با عطر گیاه را روی بالش بپاشید.
بالش های گیاهی بزرگتر را  پس از گرم کردن درماکروویو روی مفاصل دردناک مانند زانو، مچ پا ، شانه ها و پشت قرار دهید و از عطر آرامش بخش و تسکین دهنده ان بهره بگیرید.
بالش‌های گیاهی باریک بلند را می‌توانید دور گردن بگذارید و برای رفع انقباضات و دردهای اطراف گردن و شانه استفاده کنید.
از آنجا که بسیاری از افراد هنگام استرس، ماهیچه های اطراف گردن و امتداد شانه ها را منقبض میکنند، بالش‌هایی که درماکروویو گرم شده اند رایحه ای آزاد می‌کنند، که برای رفع استرس و فشار عضلات شگفتی افرین است.
در تابستان اگر ترجیح می‌دهید بالش خود را گرم نکنید، میتوانید آن را در فریزر قرار دهید و از آن برای خنک شدن استفاده کنید.
از بالش های گیاهی کوچک می توانید به عنوان کیسه خوشبو کننده در کمد، داخل بالش های خواب، در زیر کوسن‌ها، روی مبل یا صندلی‌ها و  حتی روی چشمان استفاده کنید.

چگونه یک بالش گیاهی درست کنیم

در اینجا روش تهیه یک بالش گردنی قابل استفاده در ماکروویو ارائه میگردد.

مواد لازم برای ساخت بالش:

• پارچه با ابعاد ۳۰ در ۵۰ سانتی متر، میتوانید ابعاد و اندازه پارچه را به دلخواه خود انتخاب کنید.
یک پارچه پشمی یا نخی با سلیقه خود انتخاب کنید اطمینان حاصل کنید پارچه انتخابی تارهای براق یا فلزی ، مهره ، سیم و غیره نداشته باشد. زیرا در مایکروویو قابل استفاده نیست، در نتیجه قادر به گرم کردن بالش خود نخواهید بود. از یک حوله قدیمی نرم یا جوراب بزرگ و ضخیم ورزشی نیز می توانید استفاده کنید. ابعاد ذکر شده در اینجا، برای یک بالش گردن مناسب است، در صورت تمایل به دوخت یک بالش کوچکتر یا بزرگتر، می توانید اندازه پارچه را متناسب با نیاز خود تغییر دهید.
• گیاه دلخواه
گیاهان خشک شده را می توانید بصورت آنلاین، فروشگاه های مواد غذایی یا در عطاریها خریداری کنید. همچنین میتوانید کیسه های استفاده شده دمنوشهای گیاهی را خشک کرده و برای این منظور جمع اوری کنید.
• تزیینات بالش
مانند توری ، روبان ، گلهای ابریشمی (از مواد فلزی یا غیر قابل استفاده در مایکروویو استفاده نکنید).

دستورالعمل:

پارچه را به اندازه دلخواه ببرید
طرف های راست بالش پارچه را روبروی یکدیگر قرار دهید. آنها را در امتداد سه طرف دوخته و انتهای کوچکتر را باز نگه دارید. اگر از جوراب استفاده می کنید ، نیازی به دوختن آن نیست.
پارچه دوخته شده را به سمت راست بچرخانید و اتو کنید.
گیاه یا کیسه‌های دمنوش مورد نظر خود را درون بالش بریزید و حدود سه چهارم آن‌را پر کنید. اگر بیش از حد پر کنید، بالش به اندازه کافی انعطاف پذیر نخواهد بود تا بتوانید دور گردن خود بپیچید.
لبه های بالش را ببندید.
بالش را با توری، روبان یا تزیینات دلخواه دیگر تزیین کنید.

گیاهان دارویی مورد استفاده در تهیه بالش‌های گیاهی

در اینجا چند نوع گیاه با خواص مختلف را برای استفاده در بالش گیاهی معرفی میکنیم که هر یک از آنها رایحه دلپذیر و خاصی دارند و می‌‌‌توانند بسیاری از مشکلات خواب را رفع کرده یا به عنوان تسکین دهنده درد عمل کنند.

رفع بیخوابی با بالش اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی محبوب است که در آروماتراپی مورد استفاده قرار می گیرد. رایحه طبیعی این گیاه دارای خاصیت آرامش بخش و از بین برنده تنش و اضطراب است. نوسانات روحی را متعادل می کند عصبانیت، اضطراب، استرس و تنشها را رفع می کند. اسانس اسطوخودوس درد را نیز تسکین می دهد، گردش خون را تقویت می کند و برای درمان مشکلات تنفسی استفاده می شود.
اسطوخودوس خواب آور و آرام بخش طبیعی است.  بالش گیاهی اسطوخودس، به رفع بی‌خوابی کمک می‌کند و خوابی راحت، سالم و طبیعی ایجاد می‌نماید. این بالش می تواند برای تسکین انواع تنش ها در شرایط استرس‌زا مانند امتحانات، سخنرانی، مصاحبه های شغلی و سایر موارد استفاده شود.
در هنگام تنش زیاد، برای تقویت رایحه بالش را در مایکروویو گرم کرده و سپس استفاده کنید. میتوانید چند قطره اسانس اسطوخودوس نیز روی بالش بپاشید.

رفع بی‌خوابی با بالش بادرنجبویه

بالش گیاهی بادرنجبویه خواب آور است و به رفع بی‌خوابی کمک می‌کند، استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد، اعصاب را آرام می‌کند، بی قراری و سردرد را تسکین می‌دهد، خواب راحت و طبیعی ایجاد کرده و به رفع افسردگی کمک می کند.

بابونه

بالش گیاهی بابونه به درمان بی‌خوابی کمک می کند. درد، التهاب، استرس و تنش را کاهش می‌دهد.

رزماری 

بالش گیاهی رزماری به رفع خستگی روانی کمک می کند. هوشیاری و حافظه را بهبود می‌بخشد. عضلات سفت و منقبض را شل می‌کند.

علف لیمو

بالش گیاهی علف لیمو، آرام‌بخش، ضد استرس، ضد افسردگی و مسکن درد است

لیمو

بالش گیاهی لیمو، تسکین‌دهنده تنش، استرس عاطفی و اضطراب است.

سایر خواص بالش‌های گیاهی

بالش‌های گیاهی علاوه بر خواص آرام‌بخش و خواب‌آور، به تسکین درد, رفع علائم سرماخوردگی و آنفلوآتزا نیز کمک می‌کنند که در اینجا به تعدادی از آنها اشاره می‌شود:

آویشن

بالش گیاهی آویشن دارای خاصیت تسکین دهنده است. برای تسکین دردهایی مثل دردهای قاعدگی بالش گیاهی حاوی اویشن را روی ناحیه دردناک قرار داده و آن را با بانداژ یا پارچه ثابت کنید.

اکالیپتوس

بالش گیاهی اکالیپتوس احتقان را رفع می کند. برای آلرژی ها ، سرماخوردگی و آنفولانزا عالی است. همچنین به رفع خستگی ذهنی کمک می کند، هوشیاری را بهبود می بخشد ، حواس را تقویت می کند. التهاب را کاهش داده و درد عضلات را تسکین می دهد.

نعناع

بالش گیاهی نعناع خاصیت ضد احتقان دارد و به تنفس راحت کمک می کند ، برای حساسیت و سرماخوردگی مفید است، خستگی ذهنی را برطرف کرده و سردرد را تسکین می دهد. حالت تهوع را نیز آرام می کند.

مریم گلی

بالش گیاهی مریم گلی راه های هوایی را باز کرده و به تنفس راحت کمک می‌کند. به مقابله با ترس‌ها، ایجاد آرامش و رهایی از احساسات منفی کمک می کند .

دارچین

بالش گیاهی حاوی دارچین مسکن درد بوده و به گردش خون کمک می کند.

بالش‌های گیاهی مخلوط چند گیاه

ذکر این نکته لازم است که برای استفاده بهینه از بالش‌های گیاهی از ترکیب گیاهان به صورت زیر نیزمیتوان استفاده کرد:
برای باز شدن مجاری هوایی و تنفس و خواب راحت مخلوطی از اکالیپتوس، نعناع و مریم گلی یا ترکیبی از نعناع، اسطوخودوس، آویشن ودارچین را می توانید استفاده کنید.

بالش‌های گیاهی با ترکیبی از اسطوخودوس ، بابونه و رزماری را برای رفع بی‌خوابی و سردرد  امتحان کنید.

بالش‌های گیاهی تهیه شده با مخلوطی از بادرنجبویه، اسطوخودوس، بابونه و مرزنجوش نیز به درمان بی‌خوابی کمک کرده و  یک خواب راحت و سرشار از ارامش را برایتان به ارمغان می‌اورد.

برای تسکین درد، مخلوط علف لیمو، بادرنجبویه و به لیمو ترکیب مناسبی است.

کلام آخر

در پایان بخاطر بسپرید که اگر رژیم غذایی سالمی دارید و دمنوش گیاهی هم مصرف می‌کنید، به احتمال زیاد مقدار زیادی کیسه دمنوش گیاهی مصرف شده در دسترس دارید. کیسه‌های دمنوش را خشک کنید و در یک بالش بریزید و از خواص بی‌نظیر و آرام‌بخش آ‌نها برای رفع بی‌خوابی،  تسکین درد و کاهش تنش‌های عصبی و اضطراب بهره‌مند شوید.

کاری از تیم رسانه اهدا دارو؛ 

برای دیدن لیست محصولات سلامتی شرکت اهدا دارو کلیک کنید.

اهدا دارو، اهدای سلامتی

1 دیدگاه برای “رفع بی‌خوابی با بالش‌های گیاهی

  1. پینگ بک: استفاده مجدد از کیسه‌های چای و دمنوش گیاهی - اهدا دارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی‌ها استفاده می‌کند تا تجربه مرور بهتری را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت ، با استفاده ما از کوکی‌ها موافقت می‌کنید.