تقویت سیستم ایمنی با دمنوش‌های حاوی ویتامین C

سیستم ایمنی بدن خود را با دمنوش‌های حاوی ویتامین C تقویت کنید

در این مقاله برای شما توضیح خواهیم داد که چگونه سیستم ایمنی بدن خود را با دمنوش‌های حاوی ویتامین C تقویت کنید. با شروع فصل سرما و احتمال سرماخوردگی و آنفولانزا، لازم است که سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم.
در ابتدا از دلیل اهمیت ویتامین C و تاثیر حرارت بر این ویتامین صحبت خواهیم کرد و بعد از آن چند نوع دمنوش حاوی ویتامین C را به شما معرفی می کنیم.

ویتامین C

به عقیده کارشناسان، ویتامین C یکی از مؤثرترین مواد مغذی است. بدن ما به دلیل نقص در ژنِ مسئول تولید ویتامین C، توانایی تولید این ویتامین را ندارد.
اما خوشبختانه ما می‌توانیم به راحتی هم از طریق مواد غذایی و هم به شکل قرص، مقدار ویتامین C لازم برای بدنمان را تامین کنیم. همانطور که می‌دانید غذاهای غنی از ویتامین C وجود دارد که شامل مرکبات، فلفل سبز و قرمز، توت فرنگی، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، سیب زمینی سفید و سیب زمینی شیرین هستند.

منابع خوب دیگر شامل طالبی، پاپایا، انبه، هندوانه، گل کلم، تمشک، زغال اخته، آناناس و گیاهانی است که به صورت دمنوش هم قابل مصرف هستند.

برای حفظ ویتامین C در برابر حرارت چه باید کرد ؟

به طور کلی این موضوع پذیرفته شده است که جوشاندن سبزیجات و مواد غذایی باعث از بین رفتن ویتامین C موجود در آنها می‎شود، اما چگونه این اتفاق می‌افتد ؟ آیا فقط درجه حرارت بالا آن را از بین می‌برد و یا این ویتامین صرفا توسط آب جوش جذب میشود؟
نقطه ذوب ویتامین C، ‌برابر با ۱۹۰ درجه سانتیگراد (۳۷۴ درجه فارنهایت) است و این به معنی آن است که درجه حرارت جوش، باعث از بین رفتن ویتامین C در سبزیجات نمی‌شود.
اما از آنجا که این ویتامین یک ویتامین محلول در آب است، جوشاندن سبزیجات باعث می‌شود ویتامین‌ها در آب حل شوند و به دلیل در دسترس بودن آنها در آب، راحت‌تر از بین بروند. به همین دلیل اگر آب غذایی که پخته‌اید مصرف کنید، می‌توانید برخی از ویتامین‌های “از دست رفته” را پس بگیرید.
در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ توسط Igwemmar و همکارانش انجام شد تاثیر درجه حرارت و میزان آبی که در حین پخت و پز مصرف می‌شود بر میزان کاهش ویتامین C بررسی شد و در نهایت این دانشمندان به این نتیجه رسیدند که مدت زمان کوتاهتر و استفاده از مقدار آب کمتر در پخت و پز می‌تواند از دست رفتن ویتامین C را به حداقل برساند.
بدیهی است که استفاده از دمنوش برای جذب ویتامین C متفاوت از پخت و پز است، زیرا درجه حرارت کمتر و میزان آب کمتری استفاده می‌شود و شما مستقیما مایعی که ویتامین C در آن حل شده است را نوش جان می‌کنید.
فیلیپس، در کتاب خود به عنوان راه گیاه‌خواری، توصیه می‌کند که یک چای نعناع که به آن کمی آب سرد هم اضافه شده است، نه تنها ویتامین C بیشتری را حفظ می‌کند بلکه باعث تهیه یک چای روشن‌تر و خوشرنگ‌تر نیز می‌شود.

فواید ویتامین C در سلامتی

ویتامین C یک منبع ضروری و مهم برای حفظ سلامت انسان است. به گفته دکتر مارک موید از دانشگاه میشیگان : “ویتامین C بنا به دلایل خوبی توجه زیادی را به خود جلب کرده است. هرچه ویتامین C را بیشتر مطالعه می‌کنیم، درک ما از متنوع بودن تاثیر آن در افزایش سلامت بیشتر می‌شود. این ویتامین باعث محافظت ما در برابر بیماری‌های قلبی عروقی، نقص سیستم ایمنی، سرطان، سکته مغزی، بیماری چشم و حتی چروک پوست می‌شود”

طبق تحقیقات اخیر، ویتامین C در موارد زیر ممکن است موثر باشد :

سرماخوردگی

برخلاف تفکر عمومی ویتامین c باعث پیشگیری از سرماخوردگی نمی‌شود، اما سبب کوتاه‌تر شدن طول دوره بیماری و کاهش عوارض آن می‌شود. مصرف این ویتامین در سرماخوردگی و آنفولانزا از عوارض جدی‌تر مانند ذات‌الریه و عفونت ریه جلوگیری می‌کند.

سکته مغزی

یک مطالعه در ژورنال آمریکایی نشان داد که افرادی که بیشترین غلظت ویتامین C را در خون خود دارند در مقایسه با کسانی که کمترین غلظت را دارند، با ۴۲ درصد خطر کمتر برای سکته مغزی روبرو هستند. اگرچه دلیل آن هنوز مشخص نیست اما آنچه مشخص است این است که افرادی که میوه و سبزیجات زیادی مصرف می‌کنند، ویتامین C بیشتری دارند.

پیری پوست

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان است، یعنی باعث محافظت سلولهای داخل و خارج بدن در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد می‌شود. این ویتامین با محافظت از بدن در برابر آسیب آثار مخرب اشعه ماورای بنفش نور خورشید و همچنین با تولید کلاژن می‌تواند در ظاهر پوست موثر باشد.
در مطالعه‌ای که در ژورنال امریکایی کلینیکال نوتریشن منتشر شد، دانشمندان ارتباط بین پیری پوست و مصرف مواد مغذی را بین زنان ۴۰ تا ۷۴ ساله بررسی کردند و دریافتند که مصرف بیشتر ویتامین C باعث کاهش بروز چین و چروک و خشکی پوست می‌شود.

استرس

ویتامین C یک ماده مغذی کاهش دهنده استرس است و دمنوش‌های حاوی این ویتامین، می‌توانند سیستم ایمنی افرادی که به دلیل استرس ضعیف شده است را تقویت کنند. این نکته نیز قابل توجه است که افراد الکلی، سیگاری و چاق به دلیل کمتر بودن ویتامین C موجود در بدنشان، باید این ویتامین را به عنوان یک مورد مهم برای سلامتی خود در نظر بگیرند.
مطالعات دیگر حاکی از آن است که ویتامین C ممکن است باعث کاهش التهاب و خطر ابتلا به سرطان شود. همچنین مصرف این ویتامین باعث جذب بهتر آهن در بدن می‌شود و به افراد دچار کم‌خونی نیز توصیه می‌گردد.

دمنوش‌های حاوی ویتامین C

با توجه به فواید بسیار زیاد ویتامین C و ضرورت مصرف این ویتامین، در ادامه چند دمنوش حاوی ویتامین‌ث را به شما معرفی می‌کنیم. با مصرف آن‌ها نه تنها از خواص بی‌نظیر این گیاهان بهره‌مند شوید، بلکه از طعم فوق العاده آنها نیز لذت ببرید.

 

ویتامین C و دمنوش گیاهی

چای ترش

چای ترش نه تنها یک چای با طعمی خوشمزه است، بلکه رنگ سرخ یاقوت کبود آن بسیار جذاب است و رنگی خیره‌کننده به آن می‌دهد. این چای ‌خوش‌طعم حاوی مقادیر زیادی ویتامین‌ها و مواد معدنی است که سلامت سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. مقادیر زیاد ویتامین C موجود در این چای با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند به شما در رفع سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند.
ویتامین C موجود در این گیاه به کاهش کلسترول بد LDL کمک می‌کند و همچنین این چای با کاهش اشتها و تنظیم سوخت و ساز بدن شما می‌تواند سبب کاهش وزن و تناسب اندام شود.
در طی تحقیقی که در ژونال نوتریشن امریکا منتشر شد، شواهد نشان داد که مصرف روزانه ۳ وعده چای ترش، فشار خون بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا را کاهش می‌دهد. به طور جالبی این تحقیق نشان داد که چای ترش بدون توجه به سن، جنسیت و یا استفاده از مکمل‌های غذایی، مسئول کاهش فشار خون است.

چای سبز

چای سبز چیزی بیش از یک نوشیدنی آرامش بخش و گرم است و احتمالاً یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های جهان است.
این گیاه دارای مقادیر زیادی مواد معدنی ( مانند : منگنز، روی، کروم)، آنتی اکسیدان و آلکالوئیدها است که تأثیرات مثبتی بر سلامت عمومی بدن دارند. ویتامین‌های زیادی در چای سبز وجود دارد که برخی از آنها شامل ویتامین A ، ویتامین D ، ویتامین B و ویتامین C هستند.
تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف یک محصول خاص حاوی چای سبز و سایر مواد تشکیل‌دهنده باعث کاهش علائم سرماخوردگی و مدت زمان آن می‌شود.
آنتی اکسیدان‌ها و مواد دیگر موجود در چای سبز می‌توانند به محافظت از قلب و عروق خونی کمک کنند. اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید، عملکرد مغز خود را بهبود ببخشید، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهید و عملکرد بدنی خود را بهبود ببخشید، کافی است هر روز چند فنجان چای سبز بنوشید.

آویشن

آویشن معمولاً به عنوان یک چاشنی استفاده می شود، اما در واقع اگر به عنوان گیاه دارویی به آن نگاه کنیم دارای خواص بی‌نظیری است. دریافت همه ویتامین‌هایی که بدن شما هر روز به آن نیاز دارد می‌تواند چالش برانگیز باشد.
خوشبختانه، آویشن سرشار از ویتامین C است و همچنین منبع خوبی برای ویتامین A نیز می‌باشد. اگر احساس سرما خوردگی کردید، آویشن می‌تواند به شما در بازگشت سلامتی کمک کند. آویشن همچنین سبب تسکین سرفه‌ها‌، از بین بردن سوء هاضمه و کاهش تب در بیماران می‌شود.
یکی دیگر از مزایای سلامتی آویشن این است که برگ‌های این گیاه یکی از غنی‌ترین منابع پتاسیم، آهن، کلسیم، منگنز، منیزیم و سلنیوم هستند. آویشن برای برونشیت، گلو درد، ورم مفاصل، التهاب معده، اسهال، گاز روده (نفخ) و به عنوان یک محرک اشتها نیز استفاده می‌شود.

نعنا فلفلی

دمنوش نعناع به دلیل عطر و طعم آن و به عنوان یک نوشیدنی بدون کافئین، یکی از گزینه‌های خوب طرفداران چای است. نعناع فلفلی دارای خواص بسیار زیادی از جمله: ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد التهابی است که میتواند سبب کاهش طول دوره سرماخوردگی و آنفولانزا شود. 
برای یک خواب آرام، افزایش تمرکز، کاهش وزن، تسکین نفخ و سوهاضمه، رفع سردردهای تنشی و افزایش انرژی خود می‌توانید ازین گیاه فوق‌العاده استفاده کنید.
خواص این گیاه به دلیل انواع ترکیباتی است که در آن وجود دارد که از آن جمله می‌توانیم به منتول، منتفون و ایزومنتون و همچنین β کاروتن، اسید اسکوربیک و عناصر معدنی (مس ، منگنز ، روی و آهن ) اشاره کنیم.
تحقیقی که Uribe و همکارانش در سال ۲۰۱۶ انجام دادند نشان داد که میزان ویتامین C موجود در نعناع فلفلی نسبت به گونه‌های دیگر نعناع بیشتر است و می‌تواند به شما در زمان ابتلا به سرماخوردگی کمک کند، علاوه بر ویتامین C ، به لطف منتول موجود در این گیاه که یک ماده ضدعفونی کننده طبیعی است، با نوشیدن دمنوش این گیاه، تنفس شما بهبود یافته و گلودرد شما کاهش می‌یابد.

گل محمدی

گل محمدی یا Rosa damascena یکی از مهمترین گل‌های رز در جهان و معروف‌ترین گیاه تاریخ باغبانی است. این گیاه حاوی ویتامین‌های C ، A ، B1 ، B2 ،B3 و K ، اسید سیتریک، اسید مالیک، تانن، پکتین، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها است.
برخی مطالعات اثرات تسکین دهنده، خواب آور، ضد تشنج و آرامش‌بخش گل محمدی را گزارش داده‌اند. با این حال، مطالعات اندکی در رابطه با تأثیر این گیاه برای تسکین درد انجام شده است.

“در همه جای طبیعت چیزهای شگفت انگیزی وجود دارد.” ارسطو

 

منابع

  • A comparative study on morphology, mineral and vitamin compositions of two variants of Hibiscus sabdariffa (L.), C.V. Ilodibia et al. ,2019
  • Medicinal and Functional Values of Thyme (Thymus vulgaris L.) Herb, M. Dauqan et al. ,2017
  • Assessment of vacuum-driedpeppermint (Mentha piperita L.) as a source of natural antioxidants, Elsa Uribe, et al. ,2016
  • Effect Of Heating On Vitamin C Content Of Some Selected Vegetables, N.C. Igwemmar et al. ,2013
  • Kinetics of the oxidation of vitamin C. Indonesian Journal of Chemistry, Rahmawati, S. & Bundjali, B. ,2012
  • Are antioxidants helpful for disease prevention?, V. Hajhashemi et al. ,2010
  • Hibiscus Sabdariffa L. Tea (Tisane) Lowers Blood Pressure in Prehypertensive and Mildly Hypertensive Adults, Diane L.McKay et al. ,2009
  • Research and Current Profile of Iranian Production of Damask Rose (Rosa damascena Mill.), M. Haghighi et al. ,2006
  • The Herbalist’s Way: The Art and Practice of Healing with Plant Medicines, Phillips, N., & Phillips, M. , 2005
  • Comparison of the antioxidant content of fruits, vegetablesand teas measured as vitamin C equivalents, Rene ́ du Toit et al. ,2001

 

 

کاری از تیم رسانه اهدا دارو؛ 

 

برای دیدن لیست محصولات سلامتی شرکت اهدا دارو کلیک کنید.

اهدا دارو، اهدای سلامتی

 

1 دیدگاه برای “تقویت سیستم ایمنی با دمنوش‌های حاوی ویتامین C

  1. پینگ بک: تاثیرات شگفت‌انگیز دمنوش زعفران بر زیبایی و سلامت - اهدا دارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی‌ها استفاده می‌کند تا تجربه مرور بهتری را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت ، با استفاده ما از کوکی‌ها موافقت می‌کنید.