خواص درمانی چای سبز

خواص درمانی چای سبز

ما در این مقاله به بررسی خواص درمانی چای سبز، مضرات مصرف زیاد، بهترین زمان استفاده و طریقه صحیح دم کردن این دمنوش گیاهی خواهیم پرداخت. 
چای سبز به عنوان یکی از گیاهان دارویی شناخته‌شده، گونه‌ای از چای محسوب می‌شود که برای آماده‌سازی آن جوانه و برگ تازه‌ی گیاه چای را چیده و خشک می‌نمایند.
به دلیل این‌که در آماده‌سازی آن از تخمیر استفاده نمی‌شود بسیاری از مواد مغذی آن حفظ می‌شود. خاستگاه این دمنوش گیاهی پر خاصیت، کشور کهن و قدیمی چین است که بیشترین میزان تولید چای سبز در جهان را دارا می‌باشد.

چای سبز یکی از نوشیدنی‌های محبوب طرفداران دمنوش‌های گیاهی است که میتوان برای خوش طعم‌تر شدن آن و همچنین افزودن خواص به این دمنوش از زعفران، هل، دارچین، لیموترش، زنجبیل، نعنا و لیمو استفاده نمود.

فواید دمنوش چای سبز

شناخته‌شده‌ترین خاصیت دمنوش چای سبز در بین مردم، استفاده از آن به عنوان دمنوش لاغری می‌باشد. اما خواص و فواید چای سبز بسیار بیشتر از این مورد است به همین دلیل جایگاه خاصی در بین گیاهان دارویی دارد. در ادامه به معرفی برخی از فواید اثبات شده آن خواهیم پرداخت.

سرطان

بسیاری از دانشمندان در حوزه تغذیه و پزشکی مصرف دمنوش چای سبز را عاملی برای جلوگیری از بروز سرطان می‌دانند، زیرا چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که کارایی آن ۱۰۰ برابر ویتامین C بوده و تاثیر گذاری آن ۲۵ برابر بیشتر از ویتامین E می‌باشد. از این رو می‌توان چای سبز و دمنوش آن را در جلوگیری از ابتلا به سرطان مهم دانست.

جلوگیری از علائم پیری

 چای سبز در رفع چین و چروک و سایر علائم پیری کمک می‌کند. این ماده حاوی آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنول است که دارای خاصیت ضد پیری هستند. از این رو چای سبز را در جوانی و شادابی موثر می‌دانند که موجب کاهش روند پیر شدن سلول‌ها خواهد شد.

کنترل و پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع

دیابت نوع ۲ یکی از بیماری‌های جدی سال‌های اخیر است که نرخ بروز ابتلا به آن به شدت رو به پیشرفت است. یکی از فاکتورهای خیلی مهم و تاثیرگذار در این بیماری سبک زندگی فرد است.
از جمله این موارد میزان تحرک و بشقاب غذایی فرد است که میتوانند در میزان جذب و سوخت و ساز قند در بدن موثر باشند
بر طبق مطالعات انجام شده، یکی از خواص درمانی چای سبز، افزایش حساسیت به انسولین و در نتیجه کاهش میزان قند خون شود. این خاصیت به دلیل پلی فنول‌های موجود در آن است. چای سبز یک ایده‌ی فوق‌العاده برای کسانی است که می‌خواهند دیابت خود را کنترل و یا از ابتلا به آن پیشگیری کنند. (بیشتر بخوانید)

آرامش‌بخش

L-theanine- یک ماده شیمیایی است که در چای سبز یافت می‌شود، تحقیقان نشان داده‌اند که این ماده منجر به آرامش جسمی و روحی می‌شود و یک ماده شیمیایی ضد استرس است.

بهبود عملکرد مغز

چای سبز حاوی ۲٪ تا ۴٪ کافئین است که بر تفکر و هوشیاری تأثیر می‌گذارد. تصور می‌شود کافئین با افزایش انتشار برخی مواد شیمیایی در مغز به نام “انتقال‌دهنده‌های عصبی”، سیستم عصبی، قلب و عضلات را تحریک می‌کند.

جلوگیری از التهاب و تورم

پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز ممکن است قادر به جلوگیری از التهاب و تورم، محافظت از غضروف بین استخوان‌ها و کاهش تخریب مفاصل باشند. همچنین به نظر می‌رسد که می‌توانند با عفونت‌های ویروس پاپیلوما(HPV) انسان مبارزه کنند و رشد سلول های غیر طبیعی در دهانه رحم را کاهش دهند. تحقیقات هنوز چگونگی این عملکردها را نمی‌توانند توضیح دهند.

دمنوش لاغری برای کاهش وزن

در یک مطالعه تاثیر ویتامین C موجود در چای سبز بر روی سلول‌های چربی بالغ بررسی شد و نتایج نشان داد که وقتی این سلول‌ها در معرض ویتامین C قرار گرفتند، یک آنزیم در مسیر سوخت و ساز چربی مهار شد و غلظت تری گلیسیرید کاهش یافت.
این اطلاعات حاکی از آن است که چای سبز قادر به کاهش چربی‌ها و افزایش چربی‌سوزی است و میتواند به عنوان دمنوش لاغری مورد استفاده قرار گیرد.

سرما خوردگی

با توجه به اینکه چای سبز حاوی ویتامین C است، موجب تقویت قوای بدن و مقابله با بیماری‌هایی نظیر سرماخودگی و آنفولانزا در سرمای سخت زمستان خواهد شد.

شادابی و زیبایی پوست

یکی از دغدغه‌های اکثر مردم در حال حاضر جوانی و شادابی پوست است که موجب شده تا با روی آوردن به روش‌هایی نظیر جراحی و… عواقب آن‌‌را به جان بخرند.
همانگونه که ذکر شد چای سبز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان از سرطان پوست جلوگیری می‌کند و روند افتادگی پوست را به تاخیر می‌اندازد و در جوانی و شادابی پوست بسیار موثر است. به همین دلیل بسیاری از مردم روزانه با مصرف صحیح این دمنوش سلامتی را برای خود به ارمغان می‌آوردند.
ماسک چای سبز نیز به جرم‌گیری، پاک سازی و لایه برداری پوست کمک می‌کند، منافذ پوست را باز کرده، سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد، جای زخم‌ها را محو کرده و پوست شما را روشن‌تر می‌کند. در نتیجه موجب تازگی و طراوت پوست می‌گردد.
برای این‌که پوستی صاف و زیبا داشته باشید پس از نوشیدن چای سبز، کیسه‌های آن‌را دور نریزید، محتویات درون کیسه را داخل ظرفی ریخته و یک قاشق چایخوری بزرگ عسل خالص و مقداری آرد برنج به آن اضافه کنید و بخوبی بهم بزنید تا به صورت خمیر در بیاید، سپس خمیر حاصل را به آرامی روی پوست خود بمالید و ماساژ دهید.
ماساژ را ادامه دهید تا سلول‌های مرده از پوست جدا شود. اطراف دهان و بینی و جاهایی که جای جوش یا زخم است را محکم‌تر بمالید و بعد از پنج دقیقه بشویید.
در انتها پس از لایه برداری، کرم مرطوب کننده به پوست‌تان بزنید، زیرا در این حالت پوست مواد را بهتر جذب می‌کند.

  • عسل با آبرسانی به پوست موجب شادابی و طراوت پوست می‌شود.
  • آرد برنج علاوه بر اینکه خمیر نرمی ایجاد می‌کند به روشن‌تر شدن پوست و محو شدن زخم‌ها نیز کمک می‌کند.
  • اگر عسل یا ارد برنج ندارید می‌توانید از چای سبز به تنهایی استفاده کنید.

 

 

 

رفع مشکلات دهان و دندان

دمنوش چای سبز موجب نابودی باکتری‌های نامناسب دهان و رفع بوی بد دهان می‌شود، لذا در سلامت دهان و دندان بسیار موثر است.

پیشگیری از بیماری‌های کبدی

مصرف مناسب چای سبز عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد و رادیکال‌های آزاد که توسط چربی‌های کبد ایجاد می‌شوند را از بین می‌برد که یکی از عوامل اصلی در پیشگیری از ابتلا به سرطان کبد خواهد بود.

پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

مصرف دمنوش چای سبز موجب تقویت حافظه به واسطه فعال نمودن سلول‌های مغز خواهد شد. همچنین مصرف مناسب چای سبز سطح ” استیل کولین” را در بافت و سلول‌های مغزی می‌کاهد و از آلزایمر جلوگیری می‌نماید.
چای سبز خواص درمانی فراوانی دارد که مجال بیان این فواید در یک مقاله نیست از جمله جلوگیری از فشار خون بالا، جلوگیری از مسمویت غذایی،رفع عفونت گوش و… که می‌توان مفصل در مورد آن‌ها بحث نمود.

مضرات چای سبز

چای سبز علاوه بر خواص، مضراتی نیز دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

  • به دلیل وجود کافئین بالا از جذب مواد معدنی همچون آهن جلوگیری می‌نماید.
  • مصرف چای سبز به همراه غذا باعث کاهش میزان جذب آهن، کلسیم و روی می‌شود.
  • مصرف زیاد چای سبز سبب دفع مواد معدنی همچون کلسیم و منیزیم از بدن می‌شود.
  • مصرف بالای چای سبز موجب کاهش آب بدن و یبوست و خشکی مدفوع می‌شود.
  • استفاده بیش از حد از چای سبز موجب افزایش میزان کافئین در بدن و بی‌خوابی، عصبانیت و بی‌قراری خواهد شد.

نکات لازم جهت مصرف چای سبز

موارد احتیاط

افراد زیر بهتر است در مصرف چای سبز زیاده‌روی نکنند:

  • افراد مبتلا به کم خونی در صورت ابتلا به اسهال
  • افراد مبتلا به پوکی استخوان
  • افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر
  • افراد مبتلا به بیمای فشار چشم.
  • افراد مبتلا به ضربان قلب نامنظم.
  • بانوان باردار و شیرده.

بهترین زمان برای مصرف چای سبز

چای سبز نیز همچون چای سیاه بهتر است فورا بعد از وعده‌های غذایی مصرف نشود. بهترین زمان به منظور مصرف چای سبز حداقل ۲ ساعت پس از وعده‌های غذایی می‌باشد تا مانع از جذب آهن نشود.

در روز چه میزان چای سبز بنوشیم؟

با توجه به مواردی که اشاره شد و توصیه اکید به مصرف مناسب چای سبز، بهتر است در مصرف این دمنوش زیاده‌روی نکنیم. حتی افرادی که از دمنوش چای سبز به منظور کاهش وزن استفاده می‌کنند می‌توانند در طول روز ۳ تا ۴ فنجان چای سبز میل نمایند تا هم با افزایش میزان کالری‌سوزی به کاهش وزن آن‌ها کمک کند و هم موجب اختلال در فعالیت‌های بدن نشود.

نحوه صحیح دم کردن چای سبز

از آنجایی که چای سبز به عنوان دمنوشی پرطرفدار با خواص بسیار به شمار می‌آید، نیاز است جهت بهره‌گیری صحیح از این دمنوش نکات زیر را در نحوه دم کردن دمنوش چای سبز مورد توجه قرار دهید تا هم خوش طعم‌تر شود و هم خواص آن حفظ گردد.

  • استفاده از میزان مناسب برگ‌های چای سبز هر لیوان ۲ برگ چای سبز.
  • در صورت استفاده از دمنوش‌های اهدادارو یک عدد کیسه دمنوش در هر فنجان.
  • دمای آب مورد استفاده برای دمنوش چای سبز بین ۷۱ تا ۸۰ درجه است.
  • ۲ الی ۳ دقیقه برای دم کشیدن چای سبز کافیست.
  • استفاده از برگ‌های کوچک‌تر دم کشیدن دمنوش چای سبز را تسریع می‌بخشد.
  • آب داغ باید بر روی برگ‌های خورد شده چای سبز به صورت مستقیم ریخته شود.
  • هیچگاه از ظرف فلزی برای دم کردن چای سبز استفاده نکنید.

ما به کمک کارشناسان غذایی خود در اهدادارو چای سبز را مطابق با طبع‌های مختلف در دو طعم تهیه کرده‌ایم، محصول چای سبز همراه با نعناع و مخلوط چای سبز به همراه بهارنارنج و دارچین، تا بتوانید نه تنها از نوشیدن یک دمنوش گیاهی با طعم فوق‌العاده لذت ببرید، بلکه سلامتی را نیز به خود هدیه ببخشید.

در تدوین این مقاله از ترجمه این منابع ( ۱، ۲، ۳ )استفاده شده است.

کاری از تیم رسانه اهدا دارو؛ 

 

برای دیدن لیست محصولات سلامتی شرکت اهدا دارو کلیک کنید.

اهدا دارو، اهدای سلامتی

 

1 دیدگاه برای “خواص درمانی چای سبز

  1. پینگ بک: چای سبز و زیبایی پوست - اهدا دارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی‌ها استفاده می‌کند تا تجربه مرور بهتری را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت ، با استفاده ما از کوکی‌ها موافقت می‌کنید.