درمان و پیشگیری از پوسیدگی‌ دندان

درمان و پیشگیری از پوسیدگی‌ دندان

در این مطلب ضمن بررسی مختصری درباره بهداشت دهان و دندان و به طور خاص پوسیدگی دندان‌ها، با یکی از بهترین راه‌های پیشگیری و حتی درمان پوسیدگی‌ دندان، که همان جایگزین نمودن شیرین کننده‌ی طبیعی استویا به جای قند و شکر معمولی‌ست بیش‌تر آشنا می‌شویم. داشتن مشکلات مربوط به دندان و هم‌چنین عدم رعایت نکات مهم در بهداشت و سلامت دهان و دندان می‌تواند تا حد بسیار زیادی زندگی روزمره را برای افراد سخت و دشوار نماید، علاوه بر این دندان یکی از مهمترین اعضای بدن برای گوارش غذا می‌باشد و اگر غذا بدرستی جویده نشود، هضم غذا دچار مشکل خواهد شد. این مهم اهمیت حفظ سلامت دندان را دو چندان می‌کند.

انواع پوسیدگی دندان

به طور کلی ۳ نوع پوسیدگی دندان وجود دارد:

۱- پوسیدگی ریشه

۲- پوسیدگی شیاری

۳- حفره های سطح صاف

 

علل پوسیدگی دندان

 

علل پوسیدگی دندان

عامل خرابی و پوسیدگی دندان‌ افراد، باکتری‌ها و هم‌چنین رژیم غذایی نادرست می‌باشد. خرابی دندان در طول زمان ایجاد می‌شود در نهایت، منجربه پوسیدگی دندان خواهد شد.

پیشرفت پوسیدگی دندان

اگر  پوسیدگی دندان‌ها، بدون درمان رها شوند، باکتری ها و اسید به تخریب عمیق در درون ساختار دندان ادامه می‌دهند. بعد از خوردن مینا و عاج، باکتری‌ها به سمت پالپ دندان و لایه های درونی‌تر دندان که حاوی عروق خونی و اعصاب هستند، نفوذ می‌کنند. وقتی پوسیدگی به این مرحله پیشرفت کند، ممکن است منجر به عفونت باکتریایی که قادر است آبسه دندانی (تجمع چرک) ایجاد کند شود. شما ممکن است علائمی مانند درد شدید دندان، حساسیت دندانی و احساس ناراحتی هنگام فشار روی دندان را تجربه کنید.

عوامل تشدید کننده پوسیدگی دندان

۱- سیگار کشیدن

۲- دیابت

۳-خوردن غذاهای پرکربوهیدرات و شیرین که باعث تغذیه  باکتری‌های درون دهان می‌شوند.

۴- عدم مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم

۵-خشکی دهان یا عدم ترشح کافی بزاق.

علائم پوسیدگی دندان

 

علائم پوسیدگی دندان

اغلب، هنگامی که برای اولین بار حفرات دندانی ایجاد می‌شوند، شما علائمی احساس نخواهید کرد. این همان دلیلی است که باید به صورت منظم برای بررسی و ویزیت به دندان پزشک مراجعه کنید، درست قبل از آن که حفرات باعث آسیب جدی به دندان شوند. با بدتر شدن پوسیدگی، ممکن است علائم و نشانه های زیر را داشته باشید:

۱- حساسیت دندان

۲-درد دندان هنگام گاز زدن یا فشار دادن دندان یا خوردن مواد غذایی شیرین، داغ یا سرد

۳-سوراخ های قابل مشاهده یا ایجاد لکه سیاه، قهوه ای یا سفید روی سطح دندان

جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی دندان

استویا و پوسیدگی دندان‌ها

استفاده از استویا به عنوان شیرین‌کننده در انواع خوراکی‌ها، راهی برای کاهش میزان مصرف کربوهیدرات‌های تخمیرپذیر و در نتیجه پیشگیری و کاهش پوسیدگی دندان است. علاوه بر این تحقیقات نشان داده است عصاره استویا دارای خواص آنتی باکتریال است و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. جویدن آدامس‌های بدون قند حاوی زایلیتول نیز سبب تمیز کردن پلاک از سطح دندان‌ها می‌شود، و در پیشگیری از پوسیدگی دندان‌موثر است.

اخیرا محققان موفق به ساخت نوعی ماده طبیعی شده‌اند که در درمان پوسیدگی‌های سطحی دندان موثر است. «پپتاید» که نوعی پروتئین بسیار مهم برای تشکیل قسمت سخت تاج دندان به شمار می‌آید، به سطح دندان می‌چسبد و با به کارگیری یون‌های کلسیم و فسفات آن را مقاوم‌تر می‌کنند.
بدین ترتیب خمیر دندان‌های حاوی این ترکیب می‌توانند مواد معدنی دندان را دوباره بازسازی کنند و پوسیدگی‌های سطحی را با احیای این مواد در مینای دندان درمان کنند. در آزمایش‌های کلینیکی این پپتایدها پس از هر بار استفاده ۱۰تا ۵۰ میکرومتر مینای دندان را تجدید می‌کنند  ساخت خمیردندانی برای رفع پوسیدگی‌های سطحی دندان با استفاده از گیاه استویا یکی از راه‌های جلوگیری از پلاک دندان‌ها و در نتیجه‌، پوسیدگی دندان‌هاست.

مسواک‌زدن پس از غذا

بعد از صرف غذا، دندان‌های‌تان را با خمیردندان مسواک بزنید. استفاده از پاک‌کننده‌های بین دندانی یا نخ دندان برای پاک کردن فضاهای بین دندانی توصیه  می‌شود. در صورتی که از مواد حاوی شکر استفاده کردید، باید قبل از مسواک، ۳۰ دقیقه صبر کنید و مینای دندانتان را پاک نکنید.
اگر نمی‌توانید بعد از صرف غذا مسواک بزنید، می‌توانید حداقل با استفاده از آب یا دهانشویه، دهانتان را بشویید.
اگر فرزند خردسالی دارید، حتما باید درمورد مراقبت از دندان‌های او با دندان پزشکتان صحبت کنید.

استفاده از دهان‌شویه

اگر در خطر بالایی برای پوسیدگی دندان قرار داشته باشید، ممکن است دندان پزشک‌تان توصیه به استفاده مرتب از دهان‌شویه‌ نماید.

 

سیلانت دندانی

 

استفاده از سیلانت دندانی

 استفاده از سیلانت دندانی برای تمام کودکات توصیه می‌شود. این کار هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مفید است. سیلانت یک پوشش پلاستیکی و محافظ است که شیارها و شکاف‌های دندانی را پر می‌کند، مکان‌هایی که باکتری‌ها و غذا تمایل به تجمع دارند. این کار سطح دندان های عقبی را می‌پوشاند و باعث افزایش عمر آن‌ها می‌شود .

معاینه دندان‌ها

به صورت منظم به دندان پزشک مراجعه کنید. معاینه مرتب دندان، جرم گیری و دیگر درمان ها میتوانند به پیشگیری از پوسیدگی‌ دندان کمک کنند.

کنترل میان‌ وعده‌ها

تعداد میان وعده‌های‌تان را محدود کنید. مصرف غذا به خصوص غذاهای شیرین، باعث می‌شود که دندان‌های شما تحت حملات مداوم باشند. یشنهاد می‌شود برای تهیه و مصرف غذاهایی که نیاز به شکر و شیرین‌کننده دارند، استفاده از شیرین کننده‌ی استویا را جایگزین شکر معمولی نمایید. برای دیدن دستورالعمل‌های آشپزی با استویا به اینجا مراحعه نمایید.

حذف خوردنی‌های ناسالم

 رژیم غذایی برای تمام جنبه های سلامتی حیاتی است، مانند سلامت دهان. غذاهایی مانند چیپس و کیک که مدت زیادی در دهان شما باقی می‌مانند پوسیدگی دندان را تشدید خواهند کرد. البته غذاهای فرآوری شده و شیرین نیز گزینه خوبی نخواهند بود. برعکس، میوه ها و سبزی‌های تازه، به این دلیل که به ترشح بزاق کمک می‌کنند و مینای دندان ترمیم می‌شود، گزینه‌های خوبی هستند.

استفاده از درمان‌های ضد باکتریایی

 بعضی اوقات بیماری‌ها و موارد دیگر ممکن است شما را دربرابر پوسیدگی و آسیب‌های دندانی حساس‌تر کنند. در این موارد، ممکن است بخواهید با پزشکتان درمورد درمان‌های کمک کننده برای از بین بردن باکتری های مضر، مانند استفاده از دهان شویه‌های ضد باکتری صحبت کنید.

کلام آخر

دندان‌های سالم نه تنها کمک می‌کنند که ظاهر و احساس خوبی داشته باشید، بلکه باعث می‌شوند به راحتی غذا بخورید و صحبت کنید. از طرفی هم‌چنان که ملاحظه نمودید، اصلی‌ترین عامل در ایجاد پلاک دندان و هم‌چنین پوسیدگی دندان افراد، استفاده از مواد غذایی شیرین می‌باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای پیشگیری از پوسیدگی‌ دندان و حتی درمان آن به جای اجتناب از مصرف شیرینی‌ها و مواد غذایی شیرین،  از شیرین‌کننده‌ی طبیعی استویا برای تهیه‌ی همان غذاها و جایگزینی این ماده جادویی به جای شکر و قند معمولی‌ استفاده کنید.

 

کاری از تیم رسانه اهدا دارو؛

 

                                    برای دیدن لیست محصولات سلامتی شرکت اهدا دارو کلیک کنید.

   اهدا دارو، اهدای سلامتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی‌ها استفاده می‌کند تا تجربه مرور بهتری را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت ، با استفاده ما از کوکی‌ها موافقت می‌کنید.