دمنوش گل محمدی

دمنوش گل محمدی ممکن است به جلوگیری از درد و التهاب ناشی از آسیب فیزیکی یا شرایطی مانند آرتریت کمک کند.

گل محمدی یا گل رز، گلی خوش عطر و رایحه و یکی از قدیمی‌ترین گل‌های جهان است و قرن‌هاست که در ادبیات، موسیقی و هنر به آن اشاره شده است. این گیاه به عنوان گیاهی مقاوم و بادوام مورد علاقه باغداران است. دمنوش گل محمدی از نوشیدنی‌های پر خاصیت و بی‌نظیر است
صدها گونه گل رز وجود دارد که برای استفاده انسان بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند. گل محمدی نوعی گل رز است که به دلیل عطر و هم به دلیل خواص بالقوه در طیف وسیعی از محصولات استفاده می‌شود. این گل اغلب به عنوان ادویه، به ویژه در غذاهای خاورمیانه، هند و چین استفاده می‌شود. این گل معطر به کیک، مربا و شیرینی نیز اضافه می‌شود.

دمنوش گل محمدی

استفاده از گلبرگ‌های گل محمدی در چای و دمنوش از دیرباز در طب سنتی ایران رایج بوده است. علاوه براین دمنوش گل محمدی بخش مهمی از طب سنتی چینی است و از آن برای تنظیم انرژی زندگی (چی) استفاده می‌شود.
طب سنتی چین دمنوش گل محمدی را یک درمان بالقوه برای موارد زیر می‌داند:
مشکلات معده و گوارشی
رفع خستگی و بهبود خواب
تحریک‌پذیری و نوسانات خلقی
دردهای قاعدگی و علائم یائسگی
برخی شواهد علمی در مطالعات جدید این ادعاها را تأیید کرده اند، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

اطلاعات تغذیه دمنوش گل محمدی

یک فنجان گل محمدی خشک حاوی:
کالری: ۰
پروتئین: ۰ گرم
چربی: ۰ گرم
کربوهیدرات: ۰ گرم
فیبر: ۰ گرم
شکر: ۰ گرم
گلبرگ‌های گل محمدی منبع خوبی از ویتامین سی، اهن، کلسیم، ویتامین A و ویتامین E است‌.
این گلبرگ‌ها همچنین دارای فیتونوترینت‌ها، ترکیبات گیاهی با خواص آنتی‌اکسیدانی هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که فیتوکمیکال‌ها می‌توانند به توقف تشکیل سلول‌های سرطانی کمک کرده و از بدن شما در برابر تغییرات مشابه سرطان محافظت کنند. برخی از دانشمندان بر این باورند که مصرف کافی این مواد در رژیم غذایی می‌ تواند خطر ابتلا به سرطان را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

خواص دمنوش گل محمدی

دمنوش گل محمدی منبع عالی ویتامین و آنتی‌اکسیدان است. حاوی ویتامین های E و C است. که این دو از بهترین ویتامین‌ها برای تقویت پوست سالم هستند، به خصوص اگر با هم مصرف شوند. علاوه بر این فاقد کافئین، شکر و کالری است.
تحقیقات چندین مزیت بالقوه دیگر برای دمنوش گل محمدی پیدا کرده که شامل موارد زیر است:

تقویت سیستم ایمنی

گل محمدی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است. این ویتامین یک آنتی اکسیدان حیاتی برای روند بهبودی بدن و توانایی آن در مبارزه با عفونت است. یک مطالعه نشان داد که دمنوش گل محمدی ممکن است علائم مشابه آنفولانزا مانند سرفه و احتقان را نیز کاهش دهد. با این حال، مطالعات بیشتری برای درک اثرات آن بر سیستم ایمنی بدن انسان مورد نیاز است.
همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که عطر گل محمدی ممکن است استرس و اضطراب را کاهش دهد. استرس باعث کاهش ایمنی بدن و افزایش احتمال بیماری ‌می‌شود. استشمام عطر این دمنوش قبل از نوشیدن آن ممکن است به آرامش شما کمک کند. مطالعات در مورد فواید گل رز بر روان انسان همچنان ادامه دارد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن

گلبرگ‌های گل محمدی حاوی پلی فنول‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که از بدن شما در برابر آسیب سلولی محافظت می‌کنند. نشان داده شده است که پلی فنول‌های موجود در گل محمدی خطر بیماری قلبی، دیابت، چاقی و اختلالات شناختی را کاهش می‌دهد.

خواص ضد التهابی

یک مطالعه نشان داد که اثرات ضد التهابی پودر گلبرگ‌های گل محمدی به اندازه داروهایی مانند آسپرین یا ایبوپروفن است. دمنوش گل محمدی همچنین ممکن است به جلوگیری از درد و التهاب ناشی از آسیب فیزیکی یا شرایطی مانند آرتریت کمک کند. برای تأیید خواص ضد آرتروز گل محمدی بر روی انسان، تحقیقات بیشتری لازم است.
از آنجا که التهاب می‌تواند در طول زمان باعث افزایش وزن شود، این خواص ممکن است ادعای کاهش وزن دمنوش گل محمدی را تایید کند.

تسکین دردهای قاعدگی

اثرات ضد التهابی گل محمدی و ویتامین E موجود در آن به کاهش دیسمنوره یا درد قاعدگی کمک می‌کند. در یک مطالعه نشان داده شد که  گرفتگی و درد پریودی در میان زنانی که دمنوش گل محمدی می‌نوشیدند، به میزان قابل توجهی کاهش یافت و شرکت‌کنندگان در مطالعه اضطراب و نوسانات خلقی کمتری را نیز گزارش کردند.

کمک به هضم غذا

یکی از رایج‌ترین کاربردهای سنتی گل محمدی ، درمان مشکلات معده است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این خاصیت ممکن است به دلیل توانایی آن برای افزایش تولید صفرا در کبد باشد که به بدن کمک می‌کند تا غذا را راحت تر هضم کند، از یبوست جلوگیری می‌کند و می‌تواند جذب مواد مغذی را بهبود بخشد.

عوارض گل محمدی

در حالی که ترکیبات گل محمدی فواید بالقوه ای دارد، ولی قبل از افزودن آن به رژیم غذایی خود باید با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است برای افرادی که بیماری خاصی دارند مشکلاتی ایجاد کند.
قبل از نوشیدن یک فنجان از این دمنوش موارد زیر را در نظر بگیرید:

آلرژی و آسم

برخی از افراد به گل محمدی حساسیت دارند و باید از محصولاتی مانند دمنوش گل محمدی اجتناب کنند. یک مطالعه نشان داد که آلرژن های رز هیپ می تواند منجر به ایجاد آسم شود.

تداخل دارویی

گل محمدی ممکن است با برخی داروها مانند رقیق کننده‌های خون یا داروهای ضد افسردگی تداخل داشته باشد.

مصرف در بارداری

هیچ تحقیقی در مورد مصرف گل محمدی در زنان باردار وجود ندارد.

میزان بالای ویتامین C در گل محمدی

مصرف بیش از حد ویتامین C در رژیم غذایی می‌تواند باعث اسهال، حالت تهوع، سردرد و سوزش سر دل شود.
علاوه بر این مقادیر زیاد ویتامین C می‌تواند در برخی افراد باعث ایجاد سنگ کلیه شود و موجب افزایش جذب آهن شود و علائم بیماری را درافراد مبتلا به اختلالات مرتبط با آهن بدتر کند.

طرز تهیه دمنوش

یک یا ۱ تا ۲ گرم پودر گلبرگ گل محمدی (یا یک تی‌بگ دمنوش معطر بهاری)  را در یک فنجان آب جوش به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم کرده و میل نمایید.

کلام آخر

اکثر مردم برای رفع خستگی روزانه، چای یا یک نوشیدنی مصرف می‌کنند؛ از آنجا که دمنوش گل محمدی از جمله دمنوش‌های پرخاصیت و خوش طعم است، می‌تواند یک جایگزین طبیعی عالی برای چای معمولی باشد. بنابراین، اگر به دنبال بهره‌مندی از مزایای فراوان آنتی‌اکسیدان‌ها با نوشیدنی‌های بدون کافئین هستید، دمنوش گل رز می‌تواند نوشیدنی عالی برای رژیم غذایی شما باشد.

این متن ترجمه این مقاله است

کاری از تیم رسانه اهدا دارو؛ 

برای دیدن لیست محصولات سلامتی شرکت اهدا دارو کلیک کنید.

اهدا دارو، اهدای سلامتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی‌ها استفاده می‌کند تا تجربه مرور بهتری را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت ، با استفاده ما از کوکی‌ها موافقت می‌کنید.