تداخلات دارویی لیتیوم با گیاهان

به دلیل اهمیت تداخلات دارویی لیتیوم با گیاهان همیشه قبل از تغییر در رژیم دارویی خود و یا مصرف همزمان داروها یا گیاهان با پزشک خود مشورت کنید.

مقاله حاضر به تداخلات دارویی لیتیوم با برخی از گیاهان می‌پردازد. لیتیم یکی از داروهای روانپزشکی است که بیش از ۴۰ سال است برای درمان برخی از اختلالات روانپزشکی به صورت وسیع از سوی روانپزشکان تجویز می‌شود. این دارو عمدتأ برای کنترل بیماری افسردگی دو قطبی یا مانیک دپرسیو به کار می‌رود.
این مقاله نشان می‌دهد که مصرف همزمان لیتیوم با برخی گیاهان ممکن است به تداخل‌های دارویی منجر شود. به عنوان مثال، گیاه چای سبز حاوی کافئین است که می‌تواند سرعت دفع لیتیوم از بدن را افزایش دهد، در نتیجه میزان لیتیوم در بدن افزایش می‌یابد و ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند. همچنین، برخی دیگر از گیاهان نیز ممکن است به همین شکل تداخل دارویی با لیتیوم داشته باشند.

تداخلات لیتیوم با گیاهان

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی لیتیوم را تغییر دهند یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شوند و بر سلامتی فرد تأثیر بگذارند. این مقاله اهمیت توجه به تداخلات دارویی در مصرف همزمان داروها و گیاهان را برجسته می‌کند تا افراد بتوانند از تداخل‌های خطرناک جلوگیری کنند و مصرف داروها و گیاهان را با دقت مدیریت کنند.
برخی از داروها می‌توانند بر روی روند خروج لیتیوم از بدن تاثیر بگذارند که موجب تاثیر بر عملکرد این دارو می‌شود. در صورت مصرف این گیاهان لازم است پزشک‌تان دوز مصرفی لیتیوم را  تنظیم نماید
ذکر این نکته ضروری است که گیاهان مذکور در این مقاله، شامل تمامی تداخلات لیتیوم با گیاهان ممکن نیست لذا همیشه قبل از تغییر در رژیم دارویی خود و یا مصرف همزمان داروها یا گیاهان با پزشک خود مشورت کنید و لیست تمامی گیاهان و داروهای مصرفی‌تان را با پزشک یا داروساز در میان بگذارید و بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی لیتیوم نفرمایید.

چای سبز

کافئین موجود در چای سبز می‌تواند سرعت دفع لیتیوم را افزایش دهد. اگر لیتیوم مصرف می‌کنید، همراه با آن محصولات حاوی کافئین مثل چای سبز نیز مصرف می‌کنید، یکباره مصرف کافئین را قطع نکنید. دوز روزانه کافئین را به آرامی کاهش دهید. قطع سریع کافئین می‌تواند عوارض جانبی لیتیوم را افزایش دهد.

استویا

استویا ممکن است اثری مانند داروهای مدر داشته باشد. مصرف استویا ممکن است میزان دفع لیتیوم را کاهش دهد که باعث افزایش میزان لیتیوم در بدن شود و منجر به عوارض جانبی جدی گردد. اگر لیتیوم مصرف می‌کنید، قبل از استفاده از این محصول با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است دوز لیتیوم شما نیاز به تغییر داشته باشد.

شوید

شوید ممکن است اثری مانند قرص‌های مدر یا “ادرار‌آور” داشته باشد. مصرف شوید ممکن است میزان دفع لیتیوم را کاهش دهد و میزان لیتیوم در بدن افزایش یابد و منجر به عوارض جانبی جدی شود. اگر لیتیوم مصرف می‌کنید، قبل از استفاده از این محصول با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است دوز لیتیوم شما نیاز به تغییر داشته باشد.

قهوه

کافئین موجود در قهوه می‌تواند سرعت دفع لیتیوم را افزایش دهد. اگر لیتیوم مصرف می‌کنید، همراه با آن محصولات حاوی کافئین مثل قهوه نیز مصرف می‌کنید، یکباره مصرف کافئین را قطع نکنید. دوز روزانه کافئین را به آرامی کاهش دهید. قطع سریع کافئین می‌تواند عوارض جانبی لیتیوم را افزایش دهد.

کاکائو

کافئین موجود در کاکائو می‌تواند سرعت دفع لیتیوم را افزایش دهد. اگر لیتیوم مصرف می‌کنید و به طور منظم کاکائو نیز مصرف می‌کنید، دوز کافئین خود را به سرعت تغییر ندهید. قطع سریع کافئین می‌تواند عوارض جانبی لیتیوم را افزایش دهد. اگر مصرف کافئین را متوقف کردید، دوز لیتیوم را به آرامی کاهش دهید.

بومادران

مصرف بومادران ممکن است میزان دفع لیتیوم را کاهش دهد و افزایش میزان لیتیوم در خون، منجر به عوارض جانبی جدی شود. اگر لیتیوم مصرف می‌کنید، قبل از استفاده از این محصول با پزشک خود مشورت کنید. دوز لیتیوم شما ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد.

اسفرزه

اسفرزه حاوی مقادیر زیادی فیبر است. فیبر می‌تواند میزان جذب لیتیوم بدن را کاهش دهد. برای جلوگیری از این تداخل، اسفرزه را حداقل یک ساعت پس از لیتیوم مصرف کنید.

مارچوبه

مصرف مارچوبه ممکن است میزان دفع لیتیوم را کاهش دهد و میزان لیتیوم در بدن افزایش یافته و منجر به عوارض جانبی جدی شود. اگر لیتیوم مصرف می‌کنید، قبل از استفاده از این محصول با پزشک خود صحبت کنید. دوز لیتیوم شما ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد.

گون

مصرف گون ممکن است میزان دفع لیتیوم را کاهش دهد و میزان لیتیوم در بدن افزایش یابد که منجر به عوارض جانبی جدی می‌شود. اگر لیتیوم مصرف می‌کنید، قبل از استفاده از این محصول با پزشک خود مشورت کنید. دوز لیتیوم شما ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد.

قاصدک

مصرف قاصدک ممکن است میزان دفع لیتیوم را کاهش دهد و میزان لیتیوم در بدن افزایش یابد که منجر به عوارض جانبی جدی می‌شود. اگر لیتیوم مصرف می کنید، قبل از استفاده از این محصول با پزشک خود مشورت کنید.

کلام آخر

 مقاله حاضر نشان داد تداخلات دارویی لیتیوم و برخی گیاهان، امری حائز اهمیت است که باید مورد توجه قرار گیرد. تداخلات دارویی می‌توانند تأثیرات جانبی جدی در افراد مصرف‌کننده لیتیوم بگذارند. بنابراین توصیه می‌شود افرادی که لیتیوم مصرف می‌کنند، پیش از مصرف همزمان هر گونه محصول گیاهی یا دارویی، با پزشک خود مشورت  کنند. این اقدام می‌تواند به آنان کمک کند تا مصرف لیتیوم خود را با دقت مدیریت کرده و از وقوع تداخلات دارویی خطرناک جلوگیری نمایند.
هشدار: با توجه به اهمیت تداخلات بین داروها و گیاهان، برای حفظ سلامتی خود، همیشه منطبق با توصیه‌های پزشک خود عمل نمایید.

برای تدوین این مقاله از ترجمه این منبع استفاده شده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره تداخل گیاهان دارویی با داروهای مصرفی خود به اینجا مراجعه فرمایید.

برای دیدن تداخل داروها با انواع دمنوش‌های گیاهی به اینجا مراجعه فرمایید.

کاری از تیم رسانه اهدا دارو؛ 

برای دیدن لیست محصولات سلامتی شرکت اهدا دارو کلیک کنید.

اهدا دارو، اهدای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی‌ها استفاده می‌کند تا تجربه مرور بهتری را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت ، با استفاده ما از کوکی‌ها موافقت می‌کنید.