بادرنجبویه؛ تداخلات دارویی و موارد احتیاط

از بادرنجبویه برای درمان تبخال، اضطراب، استرس، بی‌خوابی، سوء هاضمه، زوال عقل و بسیاری از موارد دیگر استفاده می‌شود.

هدف از این مقاله ارائه اطلاعاتی در مورد بادرنجبویه است.  خواص، عوارض جانبی و تداخلات دارویی مهم بادرنجبویه و مواردی که لازم است در مصرف آن احتیاط کنید، شرح داده می‌شود، تا با کسب آگاهی لازم، از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری کنید.

بادرنجبویه

بادرنجبویه (Melissa officinalis) گیاهی از خانواده نعناع است. از برگ‌های آن که عطر ملایم لیمو دارد برای تهیه دارو و طعم دادن به غذاها استفاده می شود.
بادرنجبویه حاوی مواد شیمیایی است که به نظر می‌رسد اثر مسکن اعصاب و آرام بخش دارند. همچنین ممکن است رشد برخی از ویروس‌ها و باکتری‌ها را کاهش دهد.
از بادرنجبویه برای درمان تبخال، اضطراب، استرس، بی‌خوابی، سوء هاضمه، زوال عقل و بسیاری از موارد دیگر استفاده می‌شود، اما مدرک علمی کافی برای تأیید بسیاری از این موارد وجود ندارد.

خواص بادرنجبویه

بادرنجبویه احتمالا برای درمان مشکلات زیر مفید است
تبخال (هرپس لبیالیس). به نظر می‌رسد استفاده از لوسیون حاوی عصاره بادرنجبویه (LomaHerpan by Infectopharm) روی تبخال بلافاصله پس از ظاهر شدن، زمان بهبودی را کوتاه کرده و علائم را کاهش می‌دهد.
استرس. مصرف خوراکی بادرنجبویه باعث افزایش آرامش، حافظه و هوشیاری در بزرگسالان تحت فشار روانی می‌شود. مصرف بادرنجبویه همراه با سایرترکیبات نیز ممکن است استرس را کاهش دهد.
بادرنجبویه برای درمان موارد دیگری هم استفاده می‌شود اما اطلاعات قابل اعتماد کافی برای تأیید اثرات آن وجود ندارد.

ایمنی و عوارض جانبی بادرنجبویه

مصرف خوراکی: بادرنجبویه در صورتی که در مقادیر موجود در غذاها مصرف شود، احتمالاً بی‌خطر است. مکمل‌های بادرنجبویه زمانی که با دز حداکثر ۵۰۰ میلی گرم در روز تا ۶ ماه استفاده شوند، احتمالاً بی خطر هستند. عوارض جانبی به طور کلی خفیف است و ممکن است شامل افزایش اشتها، حالت تهوع، سرگیجه و خس‌خس سینه باشد. اطلاعات قابل اعتماد کافی برای تأیید ایمنی استفاده از آن برای مدت بیش از ۶ ماه وجود ندارد.

مصرف روی پوست: بادرنجبویه احتمالاً برای اکثر بزرگسالان بی‌خطر است. ممکن است باعث تحریک پوست شود.

احتیاطات و هشدارهای ویژه:

بارداری و شیردهی: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای اثبات اینکه استفاده از بادرنجبویه در دوران بارداری یا شیردهی بی‌خطر است وجود ندارد. توصیه می‌شود برای احتیاط در این دوران از استفاده از آن خودداری کنید.
کودکان: بادرنجبویه در صورت مصرف خوراکی توسط کودکان برای حدود یک ماه احتمالاً بی‌خطر است.

جراحی: بادرنجبویه در صورت ترکیب با داروهای مورد استفاده در حین و بعد از عمل جراحی ممکن است باعث خواب‌آلودگی بیش از حد شود. استفاده از بادرنجبویه را حداقل ۲ هفته قبل از جراحی برنامه‌ریزی شده متوقف کنید.

بیماری تیروئید: بادرنجبویه ممکن است عملکرد تیروئید را تغییر دهد، سطح هورمون تیروئید را کاهش دهد و در هورمون‌درمانی و درمان کم کاری تیروئید اختلال ایجاد کند. اگر بیماری تیروئید دارید از مصرف بادرنجبویه خودداری کنید.

تداخلات دارویی بادرنجبویه

تداخلات متوسط: در مصرف همزمان داروهای زیر با بادرنجبویه احتیاط کنید و با پزشک خود مشورت کنید:

داروهای آرام بخش (مضعف سیستم عصبی مرکزی)
بادرنجبویه ممکن است باعث خواب آلودگی و کندی تنفس شود. برخی از داروها، مکمل‌ها و گیاهان آرام بخش (مثل سنبل الطیب) نیز می‌توانند باعث خواب آلودگی و کندی تنفس شوند. بنابراین مصرف بادرنجبویه همراه با داروهای آرام بخش ممکن است باعث مشکلات تنفسی یا خواب آلودگی بیش از حد شود

هورمون تیروئید
در مصرف همزمان با این داروها احتیاط کنید و با پزشک خود مشورت کنید
به نظر می‌رسد مصرف بادرنجبویه میزان عملکرد هورمون تیروئید را در بدن کاهش می‌دهد. مصرف بادرنجبویه همراه با هورمون تیروئید یا داروها و مکمل‌های مورد مصرف در درمان تیروئید ممکن است اثرات هورمون تیروئید را کاهش دهد.

تداخل بادرنجبویه با الکل

مصرف بادرنجبویه با الکل ممکن است باعث افزایش خواب‌آلودگی شود. اما مشخص نیست که این مشکل تا چه حد جدی است.

نحوه مصرف

به طور معمول بادرنجبویه به اشکال مختلفی از جمله مکمل، محصولات ترکیبی، لوسیون، پماد، روغنهای ماساژ و غیره موجود است. اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن مقدار مناسب بادرنجبویه وجود ندارد.
به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوماً بی خطر نیستند و دوز آن می‌تواند مهم باشد. حتماً دستورالعمل‌های مربوطه روی برچسب‌های محصول را دنبال کنید و در صورت مصرف داروی خاص، قبل از استفاده با یک متخصص مشورت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بادرنجبویه به این وبسایت مراجعه فرمایید.

کاری از تیم رسانه اهدا دارو؛ 

برای دیدن لیست محصولات سلامتی شرکت اهدا دارو کلیک کنید.

اهدا دارو، اهدای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی‌ها استفاده می‌کند تا تجربه مرور بهتری را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت ، با استفاده ما از کوکی‌ها موافقت می‌کنید.