بابونه؛ تداخلات دارویی و موارد احتیاط

اغلب از بابونه آلمانی برای سرماخوردگی، سوء هاضمه، اضطراب، گریه بیش از حد در نوزادان (کولیک) و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌شود،

در این مقاله قصد داریم با زبان ساده عوارض جانبی و تداخلات دارویی مهم بابونه و موارد احتیاط لازم برای مصرف کنندگان این گیاه را بیان کنیم. تا بتوانید با آگاهی از خواص، نحوه مصرف، عوارض جانبی و مشکلات ناشی از مصرف همزمان با سایر گیاهان یا داروهای شیمیایی، از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری کنید.

بابونه آلمانی

بابونه آلمانی (Matricaria recutita) گیاهی بومی جنوب و شرق اروپا است. این گیاه در سراسر جهان به عنوان دارو محبوبیت دارد.
بابونه آلمانی حاوی مواد شیمیایی است که به نظر می‌رسد باعث آرامش و کاهش آماس یا ورم می‌شود. یونانیان، رومیان و مصریان باستان از آن استفاده می‌کردند و امروزه نیز همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اغلب از بابونه آلمانی برای سرماخوردگی، سوء هاضمه، اضطراب، گریه بیش از حد در نوزادان (کولیک) و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌شود، اما مدرک علمی محکمی برای تأیید این موارد وجود ندارد.
بابونه آلمانی را با بابونه رومی که گیاهی متفاوت است اشتباه نگیرید.

ایمنی و عوارض جانبی

مصرف خوراکی: بابونه آلمانی زمانی که به مقدار موجود در غذا مصرف شود احتمالاً بی خطر است. همچنین در صورتی که که به عنوان دارو برای مدت کوتاهی استفاده شود احتمالاً بی خطر است.

مصرف روی پوست: بابونه آلمانی احتمالا بی خطر است. احتمال دارد باعث واکنش های آلرژیک پوستی شود. در صورت استفاده در نزدیکی چشم ممکن است باعث تحریک چشم شود.
مصرف به عنوان دهانشویه: بابونه آلمانی احتمالاً بی خطر است.

احتیاطات و هشدارهای ویژه:

بارداری و شیردهی: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای اثبات اینکه استفاده از بابونه آلمانی در دوران بارداری یا شیردهی بی‌خطر است وجود ندارد. توصیه می‌شود برای احتیاط در این دوران از استفاده از آن خودداری کنید.

کودکان: بابونه آلمانی احتمالاً در صورت مصرف خوراکی یا استفاده کوتاه مدت روی پوست به عنوان دارو بی خطر است. چندین محصول حاوی بابونه آلمانی در صورت مصرف خوراکی تا یک هفته در نوزادان بی خطر هستند. روغن حاوی بابونه آلمانی برای کودکان و نوجوانان اگر تا ۶ هفته هر شب روی پوست استفاده شود بی خطر است.

آلرژی: بابونه آلمانی ممکن است باعث واکنش آلرژیک در افرادی شود که به خانواده گیاهان Asteraceae/Compositae حساس هستند. سایر گونه‌های این خانواده عبارتند از: ابروسیا، گل داوودی، گل همیشه بهار.

بیماری‌های حساس به هورمون مانند سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز یا فیبروم رحم: بابونه آلمانی ممکن است مانند استروژن در بدن عمل کند. اگر با قرار گرفتن در معرض استروژن احتمال دارد بیماری‌تان بدتر شود، از بابونه آلمانی استفاده نکنید.
جراحی: بابونه آلمانی ممکن است با داروهای بیهوشی برای جراحی تداخل داشته باشد. استفاده از بابونه آلمانی را حداقل ۲ هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده متوقف کنید.

تداخلات دارویی بابونه

تداخل متوسط:

هنگام مصرف همزمان داروهای زیر با بابونه احتیاط کنید و با پزشک خود مشورت کنید

داروهای ضد بارداری یا کنتراسپتیو
برخی از قرص های ضد بارداری حاوی استروژن هستند. بابونه آلمانی ممکن است برخی اثرات مشابه استروژن را داشته باشد. مصرف بابونه آلمانی همراه با قرص های ضد بارداری ممکن است اثرات قرص های ضد بارداری را کاهش دهد. اگر قرص‌های ضد بارداری را همراه با بابونه آلمانی مصرف می‌کنید، به همراه آن از یک روش دیگر ضد بارداری مانند کاندوم استفاده کنید.

استروژن ها
مصرف بابونه آلمانی همراه با استروژن ممکن است اثرات استروژن را کاهش دهد.

داروهایی که توسط کبد متابولیزه می‌شوند
(سوبستراهای سیتوکروم P450 1A2 (CYP1A2)) P450 2D6 (CYP2D6))) P450 2C9 (CYP2C9) P450 3A4 (CYP3A4))8*
سوخت و ساز برخی از داروها توسط کبد انجام می‌شود. بابونه آلمانی ممکن است سرعت تجزیه این داروها توسط کبد را تغییر دهد و می‌تواند اثرات و عوارض جانبی این داروها را تغییر دهد.

داروهای آرام‌بخش (تضعیف کننده‌های سیسسم عصبی مرکزی)
بابونه آلمانی ممکن است باعث خواب آلودگی و کندی تنفس شود. ازطرفی برخی از داروها، مکمل‌ها و گیاهان آرام‌بخش ( مثل سنبل‌الطیب) نیز می‌توانند باعث خواب آلودگی و کندی تنفس شوند. مصرف همزمان این داروها با بابونه آلمانی ممکن است باعث مشکلات تنفسی و/یا خواب آلودگی بیش از حد شود

تاموکسیفن (نولوادکس)
بابونه آلمانی ممکن است اثرات استروژن را در بدن تغییر دهد و  ممکن است اثرات تاموکسیفن را کاهش دهد.

وارفارین (کومادین)
وارفارین خاصیت ضد انعقاد دارد و برای کند کردن لخته شدن خون استفاده می‌شود. مصرف بابونه آلمانی و وارفارین با هم ممکن است لخته شدن خون را بسیار کند کند و باعث کبودی و خونریزی شود. در صورت استفاده همزمان حتما به طور مرتب آزمایش خون بدهید. ممکن است لازم باشد دوز وارفارین شما تغییر کند.

میزان و نحوه مصرف

عصاره بابونه آلمانی اغلب توسط بزرگسالان در دوزهای ۲۲۰-۱۱۰۰ میلی گرم خوراکی به مدت ۸ هفته استفاده می‌شود. برای اگاهی از اینکه چه دوزی ممکن است برای یک بیماری خاص بهترین باشد، با یک متخصص صحبت کنید.

*سیتوکروم P۴۵۰ با نام کوتاه شده CYP یک خانواده گسترده از  آنزیم هموپروتئینی است که در تمام موجودات زنده وجود دارد. بخش بزرگی از آنزیم‌های پی۴۵۰ (یا چیپ) وظیفه کاتالیز کردن روند اکسیداسیون ترکیبات آلی را به عهده دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بابونه آلمانی به این سایت مراجعه فرمایید.

کاری از تیم رسانه اهدا دارو؛ 

برای دیدن لیست محصولات سلامتی شرکت اهدا دارو کلیک کنید.

اهدا دارو، اهدای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی‌ها استفاده می‌کند تا تجربه مرور بهتری را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت ، با استفاده ما از کوکی‌ها موافقت می‌کنید.