دیابت و سه گیاه موثر بر آن

سه گیاه مؤثر در درمان دیابت

در این مقاله به سه گیاه جادویی به نام‌های رازیانه، زعفران و زردچوبه می‌پردازیم که برای درمان و یا التیام دیابت مؤثر هستند. اگر خود یا اطرافیان‌تان به نوعی با بیماری دیابت یا همان بیماری قندخون دست و پنجه نرم می‌کنید و یا اگر علاقه به ارتقا دانش سلامت خود به خصوص آگاهی درباره‌ی گیاهان و دمنوش‌های درمانی دارید، در ادامه با ما همراه باشید.  

دیابت

بیماری قندخون یا دیابت، بیماری متاسفانه شایع در میان هموطنان‌مان است. در بیماری دیابت، بدن بنا به دلایلی توانایی تولید و ترشح هورمون انسولین را از دست می‌دهد و یا در برابر هورومون انسولین مقام می‌شود.

در نتیجه عملکرد طبیعی انسولین تولیدی بدن، ‌مختل می‌شود. به طور کلی اگر قندخون کسی بالای ۱۲۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد،‌ فرد دچار دیابت، یا بیماری قند خون است.

دیابت و دمنوش

مصرف دمنوش‌ها و درمان با گیاهان از دیر باز در مشرق زمین و دیگر نقاط دنیا مرسوم بوده و هست. این به خاطر خواص معجزه‌آسا و درمانی گیاهانی است که به مانند هدیه‌ای الهی در دسترس ما انسان‌ها قرار گرفته‌اند. در این میان دمنوش‌های خاصی هستند که به دیابتی‌ها توصیه می‌شوند. بیایید در ابتدا با گیاه رازیانه شروع کنیم.

دمنوش رازیانه

۱-  دمنوش رازیانه

رازیانه گیاهی معطر از خانواده سبزیجاتی چون هویج و کرفس است که خواص دارویی دارد و در آشپزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه بومی مدیترانه است و هم اکنون در سراسر جهان یافت می‌شود. دانه‌های رازیانه طعمی شبیه به شیرین بیان دارند و از آن برای تهیه روغن و دارو استفاده می‌شود.

این گیاه به عنوان داروی سنتی در سراسر جهان شناخته شده است. به عنوان مثال، پزشکان یونان باستان برای تقویت شیر، دمنوش رازیانه را برای مادران شیرده پیشنهاد می‌کردند.

دم‌نوش رازیانه با جوشاندن ساده دانه‌های آن در آب تهیه می‌شود به گونه‌ای که روغن‌های فرار دانه‌ها به خوبی با آب مخلوط شوند. بنابراین همان‌طور که گفته شد، دم‌نوش رازیانه برای زنان بسیار مفید است. این گیاه حاوی انتی اکسیدان‌های مختلف و ترکیبات دیگری است که فواید بسیاری دارند.

برخی دیگر از مزایای آن شامل بهبود عملکرد هضم، تقویت سیستم ایمنی و سلامت چشم می‌باشد. رازیانه سرشار از مجموعه ویتامین‌های B،A،C،D، اسیدهای آمینه و بسیاری از مواد مغذی دیگر است که بدون شک همه ما باید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانیم. 

دیابت و رازیانه

رازیانه کم چربی و کالری کم ، فاقد کلسترول و فیبر غذایی است. همچنین حاوی ترکیباتی است که ممکن است به بهبود سلامت دیابتی‌ها کمک کند. رازیانه تازه دارای ساقه ، برگ و ریشه است که می‌توان از آن به صورت خام یا پخته شده در سالاد ، سوپ و سیب زمینی سرخ شده استفاده کرد.

در تحقیقاتی که در مورد تأثیر رازیانه بر دیابت انجام شده است، از دوز‌های بالایی از ترکیبات استخراج شده از این گیاه استفاده شده است و نباید به صورت خودسر در خانه از آنها استفاده کنید. مگر در صورت مشورت با پزشک و توصیه‌ی او.

تأثیر رازیانه بر قند خون

در مطالعه‌ای که در مجله “تحقیقات علوم گیاهی”، محققان به تأثیر ترکیبات عصاره رازیانه به موشهای صحرایی مبتلا به دیابت نوع دوم پرداختند. دانشمندان مشخص نمودند که دوز ۲۵۰ میلی گرم از این مواد به ازای هر کیلوگرم از وزن موش‌ها باعث کاهش سطح قند خون می‌شود.

در مطالعه‌ای دیگر که در “ژورنال علوم پزشکی مقدونیه” منتشر شد، مشخص شد که ترکیبات خاصموجود در عصاره رازیانه می‌تواند سطح قند خون موشهای صحرایی مبتلا به دیابت نوع دوم را کاهش دهد. اما برای اینکه این ماده به صورتی ایمن برای بهبود دیابت در انسان‌ها نیز استفاده شود. به تحقیقات بیشتر و آزمایشات بیشتری بر روی انسان‌ها احتیاج داریم.

فواید آنتی اکسیدانی رازیانه

رازیانه منبع خوبی از آنتی اکسیدان ویتامین C است، و مقدار یک فنجان خرد شده‌ی گیاه آن حاوی ده میلی گرم  از این ماده‌ی مغذی و یا چیزی حدود ۱۱.۵ درصد از میزان مورد نیاز روزانه برای زنان و تقریبا ۱۴ درصد از میزان مورد نیاز روزانه‌ی مردان است. دریافت زیاد ویتامین C  قند خون را کاهش می‌دهد و سطح لیپیدهای موجود در خون مبتلایان به دیابت نوع دوم را نیز پایین می‌آورد.

شاخص گلیسمی رازیانه

انجمن دیابت آمریکا به بیماران دیابتی توصیه می‌کند از رژیم‌های غذایی استفاده کنند که دارای شاخص قند خون پایینی هستند.  در واقع این‌ها غذاهایی هستند که می‌توانند سطح قند خون را ثابت نگه دارند زیرا باعث ایجاد تغییرات سریع در قند خون شما نمی‌شوند. سبزیجات غیرنشاسته‌ای مانند رازیانه از شاخص گلیسمی پایین زیر ۵۵ برخوردار هستند و مکمل‌های خوبی برای رژیم غذایی دیابت به شمار می‌روند.

میزان توصیه شده رازیانه برای دیابتی‌ها

در هر وعده غذایی، افراد دیابتی باید نیمی از بشقاب خود را با سبزی‌جات آب‌پز یا خام غیر منجمد مانند رازیانه پر کنند. برای پخت غذاهای خود، روش‌های پخت و پز کم چربی مانند بخارپز کردن، برشته کردن یا کباب کردن را انتخاب کنید و برای کمک به کنترل جذب سدیم، از دانه رازیانه خشک هم به صورت پودر و هم به صورت کامل به همراه سایر گیاهان و ادویه‌جات به جای نمک یا سایر چاشنی‌های پر سدیم استفاده کنید تا طعم دهنده غذای شما باشد.

۲- دمنوش زعفران

زعفران از طریق فعالیت‌های آنتی اکسیدانی، کنترل چربی و دیس لیپیدمی و آترواسکلروزیس قادر است به بیماران دیابتی کمک نماید. یافته‌های علمی در ارتباط با اثربخشی زعفران در درمان با کمک به دیابت بسیار دلگرم کننده است. ترکیبات شیمیایی زعفران به خصوص کروسین، کروستین و سافرانال، قادرند اثرات ضد دیابتی مشخصی نشان دهند.

زعفران و دیابت

دیابت و زعفران

مطالعات مختلفی طراحی شده‌اند تا مکانیسم عمل دقیق زعفران و مشتقات آن‌را در مقابل دیابت تعیین کنند. یکی از فرضیه‌های مهم در مورد مکانیسم عمل زعفران و اجزای موثره آن اثر مهاری روی واکنش‌های زنجیره رادیکال‌های آزاد است.

اثرات مفید زعفران و مشتقات آن به عنوان یک آنتی اکسیدان در سیستم‌های بیولوژیکی به قابلیت آن‌ها به تثبیت غشاهای زیستی و رادیکال‌زدایی و کاهش پراکسیداسیون لیپیدهای غشایی غیر اشباع ارتباط دارد. در واقع این ترکیبات فعالیت رادیکال زدایی برای رادیکال‌های هیدروکسیل دارند.

اثرات زعفران بر قند خون

زعفران و اجزای آن بیان ژن‌های آنتی اکسیدانی را تنظیم و بیان ژن‌های آنتی اکسیدانی میتوکندری را افزایش می‌دهد، و منجر به کاهش تولید رادیکال اکسیژن میتوکندریایی می‌شوند که ممکن است تا حدودی هایپرگلیسمی، هیپرلیپیدمی و استرس اکسیداتیو را در مدل‌های دیابتی بهبود دهند.

این یافته‌ها در تعداد زیادی از مطالعات تایید می‌کند که زعفران، کروسین، کروستین و سافرانال آن در مقابل آسیب‌های بافتی ناشی از اکسیداسیون اثرات محافظتی دارند و از طریق مکانیسم‌های تعدیل استرس اکسیداتیو دارای اثرات ضد پیری، ضد توموری هستند و از آسیب به ژن‌ها از طریق مهار رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند.

به نظر می‌رسد، اثرات هیپوگلیسمیک زعفران از طریق مکانیسم‌های مختلفی نظیر تحریک جذب گلوکز از بافت‌های پیرامونی، مهار جذب گلوکز روده، مهار انسولیناز در کلیه و کبد، مهار تولید گلوکز آندوژن، مهار جذب مجدد گلوکز رودهای یا تصحیح مقاومت به انسولین و تحریک سلول‌های بتا از جزایر لانگرهانس به منظور آزاد کردن بیشتر انسولین و باززایی سلول‌های بنای جزایر لانگرهانس انجام شود.

۳- گیاه زردچوبه

زردچوبه یکی از پر خاصیت‌ترین گیا‌هانی است که خوشبختانه در ایران هم به وفور پیدا می‌شود. این ادویه بیشتر به دلیل خواص آنتی اکسیدانی فراوان و قدرت کاهش التهاب‌ها مورد توجه است. ماده «کرکیومین» به عنوان ماده موثر موجود در زردچوبه هم به عنوان یکی از مواد کاهش دهنده قند خون شناخته شده است. مصرف زردچوبه به صورت جدا یا ترکیب با گیاهان دیگر به صورت دمنوش کاربردها و فواید خاص خود را دارد.

زردچوبه و دیابت

دیابت و زردچوبه

تحقیقات نشان می‌دهند کرکیومین می‌تواند از طریق بهبود حساسیت نسبت به انسولین منجر به تقویت سطح قند خون سالم شود. تحقیق جدیدی که در سال ۲۰۲۰ روی انسان و حیوان انجام شد، نشان داد دریافت کرکیومین به طرز واضحی روی کاهش قند و چربی خون اثر گذار است.

محققان در تحقیقات دیگری هم مدعی شده‌اند کرکیومین موجود در زردچوبه منجر به کاهش تخریب سلولی، تفویت عملکرد کلیه و کاهش التهابات می‌شود.

دمنوش زردچوبه را می‌توانید با استفاده از زردچوبه درست کنید یا سراغ انواع آماده آن در بازار بروید. جالب است بدانید ماده پایپرین که یکی از ترکیبات اصلی فلفل سیاه است، باعث بهبود عملکرد کرکیومین می‌شود؛ بنابراین می‌توانید کمی فلفل سیاه را به دمنوش زردچوبه اضافه کنید تا از خواص بیشتر آن بهره‌مند شوید.

کاری از تیم رسانه اهدا دارو؛ 

 

برای دیدن لیست محصولات سلامتی شرکت اهدا دارو کلیک کنید.

اهدا دارو، اهدای سلامتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی‌ها استفاده می‌کند تا تجربه مرور بهتری را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت ، با استفاده ما از کوکی‌ها موافقت می‌کنید.