بهترین دمنوش‌ برای درمان فشار خون

دمنوش‌هایی گیاهی

در این مطلب ضمن معرفی و یادآوری بیماری فشار خون  به طور خاص، فشار خون بالا، به معرفی چند نمونه دمنوش‌ گیاهی موثر در درمان فشار خون بالا، خواهیم پرداخت.

فشارخون چیست؟

فشارخون چیست؟

فشار خون در واقع یکی از مهم‌ترین علائم حیاتی انسان است. اگر انسان فشار خون نداشته باشد، در واقع حیات او سلب شده و می‌میرد. وقتی می‌پرسیم فشار خون چیست، نباید انتظار داشته باشیم که در پاسخ، یک بیماری به ما معرفی شود. بلکه بالا یا پایین بودن فشار خون طبیعی فرد است که نوعی بیماری به حساب می آید.

خون برای جریان پیدا کردن در رگ‌های بدن، نیاز به فشار دارد. این فشار یک حد نرمال و طبیعی دارد که برای اجرای وظایف قلب به منظور پمپاژ مناسب است. فشار خون در واقع همان نیرویی است که جریان خون به دیواره رگ‌ها می‌آورد و کاملا وابسته به فعالیت قلب و شرایط رگ‌ها می‌باشد.

اگر فشار خون از میزان طبیعی خود بالاتر یا پایین تر باشد، خطراتی به دنبال خواهد داشت که به آن بیماری فشار خون بالا و بیماری فشار خون پایین گفته می‌شود.

دو بیماری فشار خون بالا و فشار خون پایین از جمله بیماری‌هایی هستند که بسیاری از مردم دنیا را درگیر خود کرده‌اند. به ویژه در قرن اخیر شاهد افزایش ابتلا افراد به این بیماری‌ها به ویژه فشار خون بالا هستیم. علت مرگ و میر عده زیادی از مردم دنیا نیز به دلیل عوارض ناشی از فشار خون بالاست.

به طور کلی وقتی صحبت از فشار خون می‌شود، بیش‌تر منظور فشار خون بالا است. علت نیز این است که بیماری فشار خون بالا هم رایج تر و هم خطرناک‌تر از فشار خون پایین است.

فشار خون بالا ممکن است به سکته، بیماری‌های قلبی و عروقی و… منجر شود. هم‌چنین این بیماری علائم خاصی ندارد و همین موضوع اهمیت چکاپ مداوم فرد در موضوع خطر ابتلا به فشار خون بالا را ضروری می‌کند.

مشکلات مربوط به فشار خون جزو مشکلات قلبی عروقی محسوب می‌شوند که زندگی میلیون‌ها نفر در جهان را با خطرات جدی روبه‌رو کرده‌اند. این بیماری می‌تواند در اثر افزایش سن یا بیماری‌های دیگر بروز کند. به طوری که عضله قلب ضعیف می‌شود و سلامت ارگان‌هایی مانند کلیه‌ها، پانکراس و مغز را به خطر می‌اندازد.

عوارض ناشی از فشار خون بالا

عوارض ناشی از فشار خون بالا

فشار خون یک بیماری جدی است که نمی توان به سادگی آن را نادیده گرفت. این بیماری عوارض و مشکلات زیادی برای بدن ایجاد می کند. هر کدام از این عوارض خود ممکن است باعث بروز علائم و عوارض دیگری باشند و همین موضوع است که عوارض فشار خون را پیچیده می کند. فشار خون بالا ممکن است حتی به مرگ نیز منجر شود.

زمانی که بالا بودن فشار به شکل طولانی مدت ادامه پیدا کند، در بدن  باعث تصلب شرایین می شود. این مشکل به دلیل تشکیل پلاک در رگ‌های خونی و باریک‌تر شدن رگ‌ها ایجاد می‌شود. در نتیجه فشار خون افزایش پیدا می‌کند؛ چراکه قلب باید برای پمپاژ کردن خون از انرژی بیش‌تری استفاده نماید. عوارض زیادی برای تصلب شرایی وجود دارد که درنهایت، به مرگ می‌انجامد.

به طور کلی تصلب شرایین که به آن «آترواسکلروزیس» نیز گفته می‌شود، ممکن است عوارض جانبی زیر را برای بدن فرد مبتلا به فشار خون در بر داشته باشد:

فشارخون بالا و  نارسایی و حمله قلبی

  به دلیل فعالیت غیرعادی قلب برای پمپاژ بیش‌تر خون، ممکن است حملات قلبی و سکته قلبی برای فرد ایجاد شود.

فشارخون و آنوریسم

 این بیماری نوعی ورم غیر طبیعی در دیواره شریان ایجاد می‌کند. این ورم می‌تواند به پارگی شریان‌ها در بدن منجر شود که در نهایت باعث ایجاد خونریزی و حتی مرگ می‌شود. البته آنوریسم شرایط مختلفی دارد که برخی از آن‌ها مادرزادی است و فشار خون ممکن است باعث تحریک بیش‌تر آن شود.

فشارخون و  سکته مغزی

 در بسیاری از موارد، فشار بالا و تصلب شرایین منجر به سکته مغزی می‌شود. سکته مغزی نیز همان‌طور که می‌دانید عاملی برای مرگ مغزی یا مرگ کامل است. در برخی موارد نیز ممکن است بدن فرد به طور کامل فلج شود.

فشارخون و  نارسایی کلیوی

 تصلب شرایین ناشی از فشار بالا، ممکن است به نارسایی کلیوی منجر شود.

فشارخون و قطع عضو

تصلب شرایین در شرایط خای ممکن است به قطع عضو فرد نیز منجر شود.

پیشگیری از عوارض فشار خون 

بالا بودن فشار خون خطر بروز سکته‌های قلبی، سکته‌های مغزی و مشکلات جدی دیگر را افزایش می‌دهد. بنابراین لازم است که سبک زندگی‌تان را تغییر دهید و روش‌های مناسبی را برای کنترل فشارخونتان در پیش بگیرید. بنابراین لازم است که اقدامات زیر را در پیش بگیرید:

  •  کاهش وزن و کاهش اندازه دور کمر
  •  انجام فعالیت‌های جسمی منظم
  • داشتن تغذیه سالم مانند رژیم DASH
  • کاهش مصرف نمک
  •  پرهیز از مصرف الکل
  •  عدم استعمال دخانیات
  •  کاهش مصرف کافئین
  • کنترل استرس 

مراجعه به پزشک متخصص

مراجعه به پزشک از اهمیت بالایی برخوردار است و باید تحت نظر پزشک باشید تا میزان فشارخونتان کنترل شود. با وجود این‌که بسیاری از افراد مبتلا می‌توانند با روش‌های غیر دارویی وضعیت فشارخون خود را کنترل کنند اما برخی حتماً باید دارو مصرف کنند. بنابراین بهتر است قبل از هر اقدامی به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت سلامتی‌تان بهتر کنترل شود.

درمان فشار خون با استفاده از دمنوش‌ گیاهی

 پیشنهاد می‌شود در صورتی که فشار خون بالا دارید، بطور مرتب در منزل فشار خون خود را اندازه بگیرید. برای تعیین نوسانات فشار خون حتما روزی دو بار در ساعات ۱۰-۱۱ صبح و ۵-۶ بعد از ظهر مبادرت به اندازه‌گیری فشار خون نمایید.

از مصرف موادی که باعث افزایش فشار خون می‌شوند، مثل نمک یا داروهای سرماخوردگی حاوی «پسودو افدرین» اجتناب نمایید. اگر اضافه وزن دارید تا حد امکان وزن خود را پایین بیاورید بطور منظم ورزش کنید تا بتوانید  فشارخون خود را کنترل نمایید.

در صورتی که دارای فشار خون نوسانی هستید با پزشک خود مشورت کنید و زمان مصرف داروهای کاهش دهنده فشار خون را با توجه به زمان افزایش فشار خون تنظیم نمایید.

 در حال حاضر، هیچ دمنوش گیاهی به عنوان جایگزین کامل داروهای دیگر توسط متخصصان برای درمان فشار خون توصیه  نمی‌شود. برخی از گیاهان، به ویژه در مقادیر زیاد، ممکن است عوارض جانبی نامطلوب ایجاد کرده یا تداخل دارویی داشته باشند.
بنابراین جهت درمان فشار خون با دمنوش گیاهی، پس از مشورت با پزشک خود، می‌توانید از دمنوش‌ها و داروهای گیاهی کاهنده فشار خون زیر استفاده نمایید:

 دمنوش دارچین و فشارخون 

 به راحتی می‌توان دارچین، را در رژیم غذایی روزانه گنجاند و ممکن است باعث کاهش فشار خون شما شود. یک مطالعه انجام شده در جوندگان نشان داد که عصاره دارچین هم حمله ناگهانی و هم فشار خون بالای مداوم را کاهش می‌دهد می‌توانید با پاشیدن دارچین  بر روی صبحانه، بلغور جو دو سر، و حتی قهوه، دارچین بیشتری در رژیم غذایی خود داشته باشید.

در هنگام صرف شام، دارچین طعم و مزه، سیب زمینی سرخ کرده و کاری و خورش‌ها را بهتر می‌کند. هم‌چنین می‌توانید از دمنوش دارچین استفاده کنید. و تمامی فواید دارچین را به صورت نوشیدنی درآورید.

دمنوش پونه کوهی و فشارخون 

پونه کوهی حاوی ماده فعالی به نام «کارواکرول» است. نتایج پژوهشی که در مجله Planta Medica  به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که این ماده تأثیر زیادی در کاهش فشار خون بالا دارد.

پونه کوهی حاوی پتاسیم نیز هست که این ماده معدنی تأثیر زیادی در کنترل فشار خون دارد. با وجود این‌که مصرف این سبزی معطر در بین افراد بزرگسال که از سلامتی عمومی برخوردار هستند مشکلی ایجاد نمی‌کند اما مصرف زیاد آن برای خانم‌های باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.

به خاطر داشته باشید که مصرف متعادل پونه کوهی به کنترل فشار خون کمک می‌کند اما باید آن را در چهارچوب یک دمنوش سالم مصرف کنید.
روش مصرف: شما می‌توانید طبق ذائقه شخصی خود از پونه کوهی در طعم دهی به گوشت‌ها، خورشت‌ها، آش یا غذاهای دیگر استفاده کنید. همچنین می‌توانید دمنوش یا چای آن را تهیه کرده و یا به اسموتی‌ها اضافه کنید.

 دمنوش سنبل‌الطیب و فشارخون

سنبل الطیب گیاهی با خواص آرام‌بخشی و ضدالتهابی است. این اثرات طبیعی و مهم نیز به کنترل فشارهای عصبی و استرس که باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شوند کمک زیادی می‌کند.

سنبل الطیب یک مسکن و آرام‌بخش طبیعی است که باعث کاهش دردهای عضلانی، کاهش  افسردگی و برطرف کردن بی‌خوابی می‌شود. علاوه براین نتایج پژوهش‌ها حاکی از آن است که این گیاه اثرات مثبتی روی تنظیم و کنترل چربی خون و فشارخون دارد.
روش استفاده: می‌توانید روزانه تا ۱۰ قطره از عصاره سنبل الطیب را مصرف کنید. هم‌چنین می‌توانید دم کرده این گیاه را یک ساعت قبل از خواب میل کنید.

 دمنوش اسطوخودوس و فشارخون 

با وجود این‌که هیچ مطالعه علمی صحت این ادعا را ثابت نکرده اما به عقیده برخی از اطبای طب سنتی، ماساژ دادن بدن با عصاره اسطوخودوس به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند.

البته نتایج بررسی‌هایی که در Evidence Based Complementary and Alternative Medicine به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که این قبیل روش‌های درمانی برای بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به پرفشاری خون کمک‌کننده است.
روش استفاده: می‌توانید دو بار در روز یک فنجان دمنوش اسطوخودوس میل کنید. هم‌چنین می‌توانید هر هفته دو تا سه مرتبه کل بدنتان را با روغن اسطوخودوس ماساژ دهید.

دمنوش گیاه قاصدک و فشارخون

نتایج بررسی‌هایی که در Journal of Alternative and Complementary Medicine به چاپ رسیده حاکی از فواید ادرارآوری گیاه قاصدک است. به عقیده متخصصان این خاصیت ادرارآوری به کنترل فشار خون نیز کمک می‌کند. با این حال بهتر است در مصرف این گیاهان حد تعادل را رعایت کنید.
روش استفاده: می‌توانید روزانه تا دو فنجان دمنوش قاصدک میل کنید.

 دمنوش ریحان و فشارخون

ریحان یکی از گیاهان خوش طعم و پرطرفدار است که فواید و خواص بسیار زیادی برای سلامت عمومی بدن دارد. یکی از درمان‌های خانگی موثر و طبیعی برای کاهش فشار خون بالا مصرف ریحان است.

ریحان حاوی ویتامین C ، ویتامین A و روی است که می‌تواند برای درمان مشکلات معده، سردرد، سرماخوردگی و کاهش فشار خون بسیار مفید باشد. برگ ریحان تازه بیش‌ترین تاثیر را در این مورد دارد و می‌توانید از آن در سالاد و یا انواع سوپ‌های مختلف استفاده کنید. هم‌چنین می‌توانید گیاه ریحان را به صورت دمنوش نیز مصرف نمائید.

 

توصیه‌های خوراکی و طبیعی برای کاهش فشار خون بالا

 

توصیه‌های خوراکی و طبیعی برای کاهش فشار خون بالا

خوراکی‌های مفید

۱- برای درمان فشار خون بالا عناب را بجوشانید و آب آن را بفشارید و میل کنید.

۲- خیار تازه را روزی سه عدد صبح ناشتا و عصر و شب قبل از خواب بی نمک میل کنید.

۳- تخم خیار را دم کرده روزی یک مثقال تا ده روز عصرها میل کنید.

۴- برای کاهش فشار خون بالا تخم شنبلیله را روزی سه مثقال صبح و عصر و شب میل نمائید.

۵- در غذا و کوکو و آش و سوپ خود شنبلیله را بگنجانید که در پائین آوردن فشار خون مفید است.

۶- برای درمان فشار خون بالا گریپ فروت صبح ناشتا میل شود.

۷- برای کم کردن فشار خون نارنج را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

خوراکی‌هایی که باید در مصرف آن احتیاط نمود

۱- در فشار خون بالا از مصرف بادمجان، گوجه فرنگی، نمک، اسفناج، شیرینی‌جات، و مواد نفاخ و هندوانه و مایعات زیاد خودداری کنید. عصبانی شدن هم فشار خون را بالا می برد.

۲- قهوه برای بیماری فشار خون مضر است.

۳- اشخاصی که فشار خونشان بالاست باید در مصرف جوانه‌ی گندم احتیاط کرده و در هنگام  اوج بیماری آن را مصرف نکنند.

کلام آخر

 بیماری فشار خون با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد و بدن افراد مسن برای مدیریت و بهبود مشکلات جسمانی توانایی محدودتری دارند. لذا لازم است ضمن رعایت نکات ذکر شده و هم‌چنین رعایت نکات مربوط به رژیم غذایی خود، حتما تحت نظر پزشک خود باشند و به طور مرتب فشار خون آن‌ها چک شود.

کاری از تیم رسانه اهدا دارو؛ 

 

برای دیدن لیست محصولات سلامتی شرکت اهدا دارو کلیک کنید.

اهدا دارو، اهدای سلامتی

مطالب این مقاله صرفا اطلاعات عمومی است و به هیچ وجه جایگزین نظر پزشک نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر همیشه با یک متخصص تغذیه یا پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی‌ها استفاده می‌کند تا تجربه مرور بهتری را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت ، با استفاده ما از کوکی‌ها موافقت می‌کنید.