دمنوش‌های گیاهی موثر برای سرماخوردگی

دمنوش‌های گیاهی موثر برای سرماخوردگی

در این مقاله با بهترین و خوشمزه‌ترین دمنوش‌های گیاهی موثر برای سرماخوردگی به همراه خواص و طرز تهیه آنها آشنا می‌شوید.
از روزگاران گذشته در طب سنتی از گیاهان دارویی برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شده است، این دانش تجربی در طی قرن‌ها از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.
امروزه نیز مردم دنیا به ویژه غرب، ارزش این سیستم باستانی را کشف کرده و این گیاهان را مورد مطالعه و بررسی قرار داده‌اند. نتایج مطالعات نیز تایید کرده که گیاهان دارویی به حفظ تعادل بدن و درمان بیماری‌ها، کمک می‌کند.
این روش درمان طبیعی, برخلاف داروهای شیمیایی، در سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند.

علائم سرماخوردگی

سرماخوردگی و آنفولانزا از بیماری‌های شایع هستند که عامل اصلی بروز آن‌ها ویروس است و می‌توانند بسیاری از عوارض زیر را ایجاد کنند:

  • آبریزش بینی
  • گرفتگی بینی
  • گلو درد
  • سرفه
  • سردرد
  • درد بدن
  • تب یا لرز

از آنجا که عامل این بیماری ویروس است، آنتی‌بیوتیک‌ها قادر به درمان یا جلوگیری از این بیماری نیستند.
بطور کلی هنگامی که دچار سرماخوردگی هستید، مصرف مایعات گرم، ضروری است. بنابراین نوشیدن هر نوع دمنوش گیاهی و مایعات گرم و بخور آن موجب پاکسازی سینوس‌ها و بهبود گردش خون می‌شود و به آبرسانی بدن نیز کمک می‌کند.

شواهد زیادی نشان می‌دهد که برخی از دمنوش‌های گیاهی می‌توانند برای درمان علائم سرماخوردگی و عفونت تنفسی مؤثر باشند.

نکات قابل توصیه در هنگام سرماخوردگی:

  • برای کسب بهترین نتیجه، با مشاهده اولین علائم سرماخوردگی، مصرف دمنوش‌های گیاهی را شروع کنید و در صورت لزوم ادامه دهید.
  • سرماخوردگی یا آنفولانزا معمولا تا ۲ هفته ادامه دارد، در حدود ۲ یا ۳ روز علائم بیماری شدیدتر است. اگر سرماخوردگی‌تان تا ۱۰ روز بهبود پیدا نکرد، یا اگر علائم غیر معمول یا بسیار شدید دارید با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر باردار یا شیرده هستید ، قبل از استفاده از دمنوش‌ها ابتدا با پزشک معالج خود مشورت کنید.
  • کودکان خردسال و افراد ۶۵ سال یا بالاتر و افرادی که به دلایل پزشکی دچار ضعف سیستم ایمنی هستند، در صورت ابتلا به آنفولانزا با پزشک خود تماس بگیرند، زیرا ممکن است به درمان ضد ویروسی نیاز داشته باشند.

علاوه بر این انجام کارهای زیر نیز می‌تواند به شما در تسکین و بهبود علائم سرماخوردگی کمک کند:

  • استراحت و خواب زیاد
  • گرم ماندن
  • نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات گرم
  • استفاده از داروهای مسکن مانند استامینوفن برای کاهش درد

چه نوع دمنوش‌های گیاهی در درمان سرماخوردگی موثر هستند؟

 استراحت زیاد و نوشیدن یک فنجان دمنوش‌ می‌تواند به روشی سالم، دلپذیر و طبیعی، علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا را تسکین داده و سرفه، گلو درد و گرفتگی مجاری تنفسی را از بین ببرد. بعلاوه یک نوشیدنی گرم برای رفع خستگی و سستی و بیحالی ناشی از سرماخوردگی بسیار موثر است.
در اینجا به معرفی انواع مختلف دمنوش‌های گیاهی سالم که ممکن است برای جلوگیری از بیماری، کاهش علائم و کوتاه شدن مدت سرماخوردگی یا آنفولانزا مؤثر باشند، می‌پردازیم.

دمنوش گیاهی بابونه

بابونه یکی از با ارزش‌ترین گیاهان است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر است.
دمنوش بابونه یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب موثر است و در درمان و پیشگیری از سرماخوردگی، تب، سرفه، برونشیت و التهاب گلو مصرف می‌گردد.
طرز تهیه و نحوه مصرف دمنوش: یک تی بگ یا ۸-۲ گرم سرشاخه گلدار، در یک فنجان آب جوش به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم کرده و سه بار در روز میل کنید.

دمنوش گیاهی گل گاو زبان

گل گاوزبان به رنگ آبی بنفش بوده و سالیان متمادی است که گل‌های آن در ایران به وفور مصرف می‌شود.
گل گاوزبان جهت رفع عوارض آنفلوانزا و سرماخوردگی استفاده می‌شود.
طرز تهیه و نحوه مصرف دمنوش: یک تی بگ یا یک قاشق غذا خوری از این دمنوش را در یک فنجان آب جوش به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم کرده و به میزان ۲ تا ۳ فنجان در روز مصرف نمائید.
منع مصرف: گل گاوزبان به دلیل داشتن ترکیبات آلکالوئیدی برای زنان باردار مضر می‌باشد.

دمنوش گیاهی به لیمو

به لیمو، یک گیاه دارویی بسیار معطر است، برگ‌های له شده این گیاه بوی خوشایند لیمو را دارد.
دمنوش به لیمو بسیار آرامش بخش بوده و برای بهبود سرماخوردگی و آسم، بسیار مفید می‌باشد.
طرز تهیه و نحوه مصرف دمنوش: یک تی بگ یا ۱ تا ۲ گرم پودر گیاه را در یک فنجان آب جوش به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم کرده و سه بار در روز میل نمایید.

دمنوش گیاهی آویشن

برگ‌های آویشن باغی بسیار معطر است و از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی می‌باشد.
دمنوش آویشن خلط آور و آرام بخش بوده و در درمان سرفه و برونشیت موثر است.
طرز تهیه و نحوه مصرف دمنوش: یک تی بگ یا ۴-۱ گرم گیاه خشک را در یک فنجان آب جوش به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم کرده و سه بار در روز میل کنید.

دمنوش گیاهی سرخارگل

برخی از افراد از دمنوش گیاهی سرخارگل برای جلوگیری از سرماخوردگی و رفع گرفتگی بینی استفاده می‌کنند.
تحقیقات نشان داده است که سرخارگل سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. ممکن است دارای خاصیت ضد ویروسی نیز باشد و بتواند به رفع سرماخوردگی کمک کند.
طرز تهیه و نحوه مصرف دمنوش: برای تهیه دمنوش گیاهی سرخارگل، یک تی بگ یا ۴-۱ گرم گیاه خشک را در یک فنجان آب جوش به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم کرده و سه بار در روز میل کنید.

دمنوش گیاهی لیمو و زنجبیل

نوشیدن دمنوش لیمو ترش یا آب لیموی تازه به همراه زنجبیل، یک روش سنتی است که مردم دهه هاست از آن برای بهبود سرماخوردگی استفاده می‌کنند. لیمو و سایر مرکبات سرشار از ویتامین C هستند و اگر به سرماخوردگی مبتلا شده اید ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار حیاتی است.
یک تکه زنجبیل را در ۴ فنجان آب بریزید و بگذارید بجوشد تا عصاره آن در بیاید، به آن آب یک لیموترش تازه یا یک برش لیمو و یک قاشق غذا خوری عسل اضافه کنید و بنوشید.

دمنوش مخلوط گل گاوزبان

تی‌بگ‌های آماده حاوی گل گاوزبان، لیمو و به لیمو است که در بالا به خواص آن در رفع عوارض سرماخوردگی اشاره شد و می‌توانید به راحتی از بازار یا سایت این شرکت تهیه نمایید.

استفاده از عسل در دمنوش‌های گیاهی

می‌توانید دمنوش‌های خود را با عسل شیرین و خوشمزه‌تر کنید. خاصیت ضد میکروبی عسل، ممکن است روی بسیاری از باکتری‌ها و ویروس‌ها مؤثر باشد. بعلاوه عسل در تسکین سرفه موثر است.

ویروس کرونا

در خاتمه از آنجا که علائم و شیوه عملکرد ویروس کرونا با ویروس سرماخوردگی مشابه است و اخیرا به طور وسیع و به سرعت در سراسر جهان شیوع پیدا کرده است، اطلاعات مختصری در مورد این ویروس ارائه می‌گردد.

 

کرونا ویروس چیست؟

کروناویروس‌ها(Coronaviruses)، خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که عموماً باعث سرما خوردگی معمولی در انسان می‌گردند، اما برخی از آن‌ها می‌توانند باعث بیماری تنفسی شدیدتر و گاهی مرگ بیمار شوند.
از ۴۰ گونه مختلف خانواده کروناویروس، تاکنون هفت گونه منتقل شده به انسان کشف شده‌ است که موجب بروز بیماریهایی همچون خانواده سرماخوردگی در انسان می‌گردند. گاهی برخی از کروناویروس‌ها به دستگاه تنفسی حمله می‌کنند و گاهی علائم خود را در روده و معده افراد نمایان می‌کنند.
نوع جدید کرونا ویروس که بنام کووید ۱۹ (۱۹-COVID) شناخته شده است قبل از این همه‌گیری در انسان دیده نشده بود. هنوز اطلاعات کاملی در مورد نحوه انتقال این بیماری در دسترس نیست. ویروس کرونا مانند ویروس سرماخوردگی، از طریق سرفه و عطسه، احتمالا با دست زدن به دست یا صورت فرد آلوده یا لمس کردن چیزهایی که افراد آلوده به آن دست زده‌اند انتقال می‌یابد.
برای دریافت آخرین اطلاعات درباره کروناویروس به اینجا مراجعه فرمایید

راه‌های پیشگیری

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری رعایت اصول بهداشت فردی و رعایت فاصله، با فرد بیماری که علائم سرماخوردگی دارد، ضروری است. حتی الامکان به مکان‌های شلوغ نروید، از رژیم غذایی سالم پیروی کنید و میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین c و بدون سرخ کردن استفاده نمایید.
به توصیه وزارت بهداشت ایران برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا اقدامات زیر را انجام دهید:

  • دست‌ها را مرتب با آب و صابون بشویید.
  • از دست دادن و بوسیدن یکدیگر خودداری کنید.
  • در فضاهای عمومی از ماسک استفاده نمایید.
  • از مواد غذایی بهداشتی و مطمئن استفاده کنید.

علائم بیماری

علائم بیماری معمولا از دو تا چهار روز پس از عفونت ویروس کرونا بروز می‌کند اما در بعضی افراد ممکن است علائم کمی دیرتر ظاهر شوند. در بیشتر موارد، تشخیص ویروس کرونا از ویروس سرماخوردگی مشکل است. براساس آمارها و تحقیقات انجام شده علائم می‌توانند شامل تب، سرفه خشک، اختلال تنفسی، احساس خستگی و درد عضلانی باشد.

برخی از افراد هیچ علامتی ندارند، یا فقط علائم خفیف دارند. در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی و نارسایی کلیه نیز گزارش شده است.
افراد جوان که تغذیه سالم داشته و از سلامت کامل جسمی برخوردار هستند، در صورت آلودگی به این ویروس، معمولاً بیماری خفیف‌تری را تجربه می‌نمایند.

ولی در کسانی که سابقه بیماری مزمن مانند بیماری تنفسی، قلبی، کبدی یا کلیوی و دیابت داشته باشند یا تحت درمان داروهای ضعیف کننده ایمنی بدن هستند ممکن است بیماری کروناویروسی شدیدتر شده و منجر به بستری و گاهی فوت بیمار گردد.

درمان و کنترل بیماری کرونا

در موارد ابتلا به بیماری خفیف، می‌توانید به همان روشی که سرماخوردگی را درمان می‌کنید، عفونت ویروس کرونا را نیز درمان کنید:

  • استراحت و خواب کافی داشته باشید.
  • آب کافی، مایعات گرم  و دمنوش‌های گیاهی به دفعات متعدد بنوشید.
  • از سیگار کشیدن، هوای آلوده و دود اجتناب کنید.
  • برای کاهش درد و تب از ناپروکسن استفاده نمایید.
  • برای بهبود گلودرد و علائم تنفسی از دستگاه بخور استفاده کنید.
  • در صورت مشاهده علاِئمی چون تب بالای ۳۸ درجه، سرفه یا تنگی نفس بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

با طبیعت هماهنگ باشید

کاری از تیم رسانه اهدا دارو؛ 

برای دیدن لیست محصولات سلامتی شرکت اهدا دارو کلیک کنید.

اهدا دارو، اهدای سلامتی

 

1 دیدگاه برای “دمنوش‌های گیاهی موثر برای سرماخوردگی

  1. پینگ بک: تاثیرات شگفت‌انگیز زعفران بر زیبایی و سلامت - اهدا دارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی‌ها استفاده می‌کند تا تجربه مرور بهتری را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت ، با استفاده ما از کوکی‌ها موافقت می‌کنید.