آیا آدامس به تمیز کردن دندان کمک می‌کند؟

وقتی نوبت به جویدن آدامس می‌رسد ، این نوع آدامس است که تعیین کننده مفید یا مضر بودن آن برای دندان‌ها است.

جویدن آدامس لذت‌بخش و خوشایند است، اما آیا می‌دانستید جویدن آدامس بدون قند فوایدی هم برای دندان دارد و به تمیز کردن دندان کمک می‌کند؟
انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) نیز تایید کرده است که جویدن آدامس بدون قند به تمیز کردن دندان و جلوگیری از پوسیدگی آن، به ویژه بعد از غذا کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آدامس بدون قند جریان بزاق را در دهان افزایش می‌دهد. افزایش بزاق به رقیق شدن قندها و ذرات غذا کمک می‌کند. علاوه بر این می‌تواند اسیدهای مضر دهان را خنثی کرده و از بین ببرد.

آدامس یدون قند

مصرف آدامس بدون قند، برای حفظ سلامت دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی آنها،  توصیه می‌شود.
به خاطر داشته باشید که در دهان ما باکتری‌های زیادی زندگی می‌کنند و غذای این باکتری‌ها قند است، این باکتری‌ها اسید تولید می‌کنند و اگر این اسید حذف نشود، با گذشت زمان می‌تواند مینای دندان را خراب کرده و باعث پوسیدگی دندان شود. هر چه این مواد اسیدی مدت طولانی‌تری با دندان‌ها در تماس باشند، احتمال فساد و خرابی دندان‌ها بیشتر می‌شود. برای جلوگیری از تأثیر سوء آدامس‌های حاوی قند بر روی دندان، از آدامس‌‌های بدون قند استفاده می‌کنند.
به طور کلی با جویدن آدامس بدون قند بعد از خوردن مواد قندی جریان بزاق در دهان افزایش می‌یابد و باعث می‌شود PH دهان سریعتر به وضع نرمال (طبیعی) برگردد. در ضمن بزاق بیشتر، کلسیم بیشتری دارد که به تقویت مینای دندان کمک می‌کند.

 آدامس جایگزین مسواک نیست

جویدن آدامس بدون قند می‌تواند به تمیز کردن دندان‌ها کمک کند، اما جایگزین مسواک زدن و نخ دندان نمی‌شود.
اگر نمی‌توانید بلافاصله بعد از غذا دندان‌های خود را مسواک کنید، تا زمانی که بتوانید به درستی مسواک بزنید، جویدن آدامس بدون قند می‌تواند به تجزیه باکتری‌های مضر روی دندان‌ها کمک کند. توجه داشته باشید که آدامس فقط می‌تواند سطح دندان‌ها را تمیز کند ، اما مانند نخ دندان به لایلای دندان‌ها نمی‌رسد.
اگرچه مصرف آدامس بدون قند می‌تواند در کوتاه مدت به روال روزانه بهداشت دندان کمک کند، اما جایگزین مسواک و نخ دندان هر روزه نیست . توصیه میشود علاوه بر رعایت نکات بهداشتی روزانه و مراقبت از دندان‌ها، جهت جلوگیری از مشکلات جدی‌تر و حفظ سلامت دهان برای انجام معاینات سالانه، به دندانپزشک مراجعه کنید

جویدن آدامس: مفید یا مضر؟

وقتی نوبت به جویدن آدامس می‌رسد، این نوع آدامس است که تعیین کننده مفید یا مضر بودن آن برای دندان‌ها است. در حالی که جویدن آدامس‌های حاوی قند در واقع ممکن است شانس کرم خوردگی دندان شما را افزایش دهد ، شواهد بالینی نشان دهنده این است که آدامس بدون قند کاملاً برعکس است. حتی در مورد مصرف آدامس بدون قند که با زایلیتول شیرین شده است، خبرهای بهتری وجود دارد و آدامس حاوی زایلیتول بهترین آدامس بدون قند است.

آدامس بدون قند به تمیز کردن دندان‌ کمک می‌کند

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آدامس بدون قند بعد از غذا و میان وعده‌ها می‌تواند به شستشو و خنثی‌سازی اسیدهایی که توسط باکتری‌ها آزاد می‌شوند، کمک کند. هم عمل جویدن و هم طعم شیرین‌کننده‌ها در آدامس سرعت عادی جریان بزاق را ده برابر تحریک می‌کند. افزایش جریان بزاق نه تنها اسیدهای مضر برای مینای دندان را خنثی می‌کند ، بلکه ذرات غذا را نیز می‌شوید و به تمیز ی دندان‌های شما کمک می‌کند.

زایلیتول باکتری‌های عامل پوسیدگی را کاهش می‌دهد

آدامس‌های بدون قندی که با زایلیتول شیرین شده‌اند، علاوه بر مزایای بالا مزیت دیگری نیز دارند. رشد استرپتوکوکوس موتانس، یکی از باکتری‌های دهان که باعث کرم خوردگی دندان می‌شود، را مهار می‌کنند. در حضور زایلیتول، باکتری‌ها قابلیت چسبندگی به دندان را از دست می‌دهند و روند کرم‌خوردگی مختل می‌شود. با مصرف زایلیتول در طول یک دوره زمانی، نوع باکتری‌های دهان تغییر می‌کند و تعداد باکتری‌های عامل پوسیدگی در سطح دندان کم می‌شود.

هشدارها

اگرچه جویدن آدامس بدون قند در بیشتر موارد می‌تواند مفید باشد ، اما مواردی وجود دارد که در آنها جویدن آدامس توصیه نمی‌شود. به عنوان مثال ، اگر هر نوع درد فک یا علائم اختلال گیجگاهی فکی (TMD/TMJ) را تجربه می‌کنید، باید از جویدن آدامس خودداری کنید و در مورد انتخاب گزینه های مناسب با دندانپزشک خود مشورت کنید.
از طرفی باید دقت داشت مصرف بی‌ رویه آدامس می‌‌تواند موجب مشکلات گوارشی و از جمله اسهال در فرد شود.

کلام آخر

برای اکثر مردم، مصرف آدامس بدون قند (به ویژه آدامس‌های حاوی زایلیتول) در شرایطی که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن عملی نیست، می‌تواند یک اقدام پیشگیرانه خوب باشد. اما آدامس جویدن، حتی با ادامس بدون قند هم، هرگز نباید جایگزین بهداشت دهان و دندان شود.
برای حفظ سلامت دندان خود، همیشه باید با یک دندانپزشک مجاز یا متخصص واجد شرایط مشورت کنید.

برای کسب اطلاعات در مورد آدامس بدون قند ربودیان حاوی شیرین‌کننده‌های طبیعی اِستویا و زایلیتول و خرید محصول به اینجا مراجعه کنید. این آدامس‌، بدون قند و شیرین‌کننده‌های مصنوعی، کم کالری و با شاخص گلیسمی صفر است. علاوه بر این غنی از ویتامین D3 بوده و می‌تواند تا حدی به تامین این ماده حیاتی در بدن کمک کند.

برای کسب اطلاعات مربوط به سلامت دهان و دندان می‌توانید به اینجا مراجعه فرمایید.

کاری از تیم رسانه اهدا دارو؛ 

برای دیدن لیست محصولات سلامتی شرکت اهدا دارو کلیک کنید.

اهدا دارو، اهدای سلامتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی‌ها استفاده می‌کند تا تجربه مرور بهتری را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت ، با استفاده ما از کوکی‌ها موافقت می‌کنید.