دیابت و قند خون

دیابت و قند خون

در این سلسله از مطالب قصد داریم پیرامون دیابت یا بیماری فند خون و چاقی آگاهی‌رسانی کنیم. هم‌چنین با ارائه موثرترین روش‌های مقابله با علائم و عوارض ناشی از این دو بیماری، شما را تشویق نماییم، قدمی هرچند کوچک، اما موثر و ماندگار در راه سلامتی خود بردارید.

امروزه با توجه به سرعت و شتاب زندگی و سبک‌های ناسالم تغذیه، هر روزه تعداد زیادی از مردم، به علائم و یا عوارض ناشی از چاقی و یا دیابت دچار شده و یا با آن‌ها در حال دست و پنجه نرم کردن هستند. اجازه دهید در ادامه اندکی تخصصی‌تر به یکی از شایع‌ترین بیماری‌های حال حاضر، یعنی  دیابت بپردازیم.

 

دیابت چیست , دیابت , رژیم لاغری , استویا


دیابت چیست؟

«دیابت» یا بیماری قند خون، به بیماری‌ای گفته می‌شود که قند خون بالاتر از حد نرمال باشد. با ابتلا به دیابت بدن دیگر قادر به تولید و ترشح انسولین و یا استفاده مناسب از این ماده نبوده و در نتیجه سرعت بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز به شدت قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند.

به طور کلی دیابت به دو نوع اصلی قابل تقسیم‌بندی‌ست: دیابت نوع یک یا دیابت نوع اول و دیابت نوع دوم.

دیابت نوع اول چیست؟

در این نوع دیابت که به طور معمول، کودکان و جوانان به آن مبتلا می‌شوند، بدن دیگر قادر به ترشح هورمون انسولین نمی‌باشد.

روند عادی و نرمال بدن ما انسان ها بدین گونه است که بدن قند و نشاسته را که از غذاها، میوه‌ها، نوشیدنی‌ها و… دریافت می‌کند، تبدیل به قند ساده‌ای به نام «گلوکز» می‌کند که برای تولید انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به وسیله هورمون انسولین، بدن از جریان خون، گلوکز را دریافت می‌کند.

حال اگر خود بدن قادر به تولید و ترشح هورمون انسولین نباشد، بایستی از راه‌های جایگزین درمانی استفاده گردد تا انسولین مورد نیاز فرد تامین شود. خوشبختانه امروزه با روش‌های درمانی موجود حتی کودکان نیز قادرند که یک زندگی سالم و طولانی داشته باشند.

دیابت نوع دوم چیست؟

در این نوع دیابت که متاسفانه رایج‌ترین و شایع‌ترین نوع دیابت است، هر چند که بدن فرد، قادر به تولید و ترشح انسولین کافی می‌باشد، ولیکن از آن‌جا که سلول‌های بدن مقاوم شده و مقدار بسیار زیادی از گلوکز را در جریان خون، باقی می‌گذارند. همین مسئله باعث ایجاد علائم و مشکلاتی برای فرد می‌گردد.

این مقاومت نسبت به انسولین منجر به بروز و ایجاد دو نتیجه‌ی عمده در بدن می‌گردد که متعاقب هم، روی می‌دهند. در ابتدا غده پانکراس با ترشح انسولین بیش‌تر تلاش می‌کند تا این کمبود را جبران نماید ولی با گذشت زمان و به مرور، دیگر بدن قادر نیست که انسولین کافی برای حفظ گلوکز خون را در سطح نرمال تولید کند.

 

دیابت ,  علائم بیماری دیابت ,  دیابت چیست؟ ,  استویا , رژیم لاغری , سلامتی

 

علائم بیماری دیابت

بیماری دیابت نیز هم‌چون هر بیماری دیگری، باعث بروز علائم و نشانه‌هایی در بدن می‌شود که این علائم عبارت است از:

  • تشنگی بیش از اندازه
  • تکرر ادرار
  • خستگی و کمبود انرژی
  • کاهش وزن
  • تاری دید
  • خشکی و هم‌چنین خارش پوست
  • عفونت‌های عود کننده مانند «برفک»، عفونت‌های دستگاه ادرار و عفونت‌های پوستی
  • از بین رفتن حس بخش‌های انتهایی اندام‌ها یا احساس گز گز و همین‌طور مور مور در آن‌ها

برخی از این علائم ممکن است در کوتاه مدت و برخی دیگر‌، در دراز مدت بروز پیدا کنند.

در کوتاه مدت، افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده، ممکن است احساس خستگی، تشنگی و ادرار مکرر کرده و یا دیدشان تار شود. در دراز مدت، آن‌ها در معرض خطر بیماری قلبی، مشکلات کلیوی، از دست دادن بینایی، آسیب عصبی و سایر مشکلات قرار می‌گیرند.

راه تشخیص دیابت

اگر میزان قند خون ناشتای فرد، حداقل در دو آزمایش بیش از ۱۲۲ میلی‌گرم در هر ۱۰۰ سی سی خون باشد، آن‌گاه دیابت فرد، تشخیص داده می‌شود.

 

دیابت , عوامل ایجاد دیابت ,  دیابت چیست؟
عوامل اصلی ایجاد بیماری دیابت

یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد و بروز بیماری دیابت، دلایل تغذیه‌ای و استفاده از مواد و محصولات غذایی ناسالم و پرچرب است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که استفاده‌ی طولانی مدت و به مقدار زیاد از غذاهای چرب و محصولات گوشتی سبب می‌شود تا بدن نسبت به فعالیت‌‌های انسولین مقاوم‌تر گردد.

 

کنترل بیماری دیابت

همان‌طور که پیش‌تر ذکر گردید، شایع‌ترین نوع بیماری دیابت، دیابت نوع دوم می‌باشد. و کنترل دیابت نوع دوم نیز بستگی به عوامل زیر دارد:

۱- برنامه غذایی مناسب

۲- ورزش به طور منظم

۳- کاهش وزن ( در صورت وجود اضافه وزن)

 

در مقالات بعدی،‌ مطالب بیش‌تری در این مورد، ارائه خواهیم نمود.

 

کاری از تیم رسانه اهدا دارو؛ 

 

برای دیدن لیست محصولات سلامتی شرکت اهدا دارو کلیک کنید.

اهدا دارو، اهدای سلامتی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی‌ها استفاده می‌کند تا تجربه مرور بهتری را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت ، با استفاده ما از کوکی‌ها موافقت می‌کنید.