دمنوش سیب، دارچین و میخک و خواص آن

خواص دمنوش سیب، دارچین و میخک

در ادامه‌ی معرفی دمنوش‌های ترکیبی در این مطلب به یکی از مفیدترین دمنوش‌های ترکیبی یعنی دمنوش سیب، دارچین و میخک نگاهی مختصر و اجمالی خواهیم انداخت.

اما پیش از ورود به بحث، باید این نکته را ذکر نمود که اگر در مطلب حاضر و یا مطالبی که در این حوزه قرار می‌گیرند، به جای ذکر خواص دمنوش به طور مثال، دارچین، به معرفی خواص گیاه دارچین به طور کلی پرداخته‌ایم. تنها به این دلیل منطقی و علمی‌ست که، چون دمنوش‌های گیاهان دارویی، غالبا به صورت دم نمودن تمامی اجزای گیاه به صورت خشک شده می‌باشد.

لذا می‌توان حدس زد و حتی به اثبات رساند که تمامی ترکیبات و مواد تشکیل دهنده‌ی گیاه دارویی در یک دمنوش قابل دسترسی و استفاده است. در واقع دانستن خواص یک گیاه دارویی به معنای اگاهی از تمامی فواید و خواص همان گیاه به صورت دمنوش نیز می‌باشد.

سیب

سیب  apple  با نام علمی  Malus domestica میوه‌ی درختی برگریز از خانواده گلسرخیان ا‌ست. خاستگاه اصلی درخت سیب، آسیای مرکزی است. جایی که امروزه هم‌چنان، گونه‌ی وحشی آن، «مالوس سیورسی»، یافت می‌شود. 

سیب پس از هزاران سال کشت در آسیا و اروپا، توسط مهاجران اروپایی به آمریکای شمالی نیز برده شد. بیش از ۷۵۰۰ نوع سیب شناخته شده وجود دارد.

چین اصلی‌ترین تولید کننده سیب در جهان بوده و بیش از نیمی از سیب دنیا را تولید می‌کند. ایالات متحده با بیش از ۶٪ تولید دنیا، دومین تولید کننده و ترکیه سومین تولید کننده‌ی سیب دنیا به شمار می‌ر‌‌وند. در کشور ایران این درخت بصورت وحشی در جنگل های شمال وجود دارد.

سیب معمولا به صورت خام خورده می‌شود، اما در بسیاری از غذاهای آماده شده (بویژه دسرها) و نوشیدنی‌ها نیز استفاده می‌گردد. سیب سرشار از ویتامین‌های آ، ب، ث و پتاسیم که در درمان‌های طبیعی یا طب نتروپتی، دارویی برای پیشگیری از بیشتر امراض شناخته شده است‌. این میوه یکی از ترکیبات دمنوش سیب، دارچین و میخک است.

دمنوش سیب و خواص سیب

خواص سیب

 سیب سرشار از ویتامین‌های E، B12، B2، B1، A و K، اسید پانتوتونیک، نیاسین، بیوتین، اسید فولیک و کولین است. مقادیر این ویتامین‌ها در انواع گوناگون سیب متفاوت است.

پوست سیب حاوی کاروتن می‌باشد. تقریباً نیمی از ویتامین C در پوست سیب وجود دارد و سیب‌های کوچک در مقایسه مقدار بیشتری پوست دارند.

انواع سیب منابع بسیار خوبی برای تأمین ویتامین C محسوب می‌شود. سیب دارای مقدار بسیار ناچیزی ویتامین K است. برخی از خواص شناخته‌شده‌ی سیب، شامل موارد زیر می‌باشد.

 سیب و قند خون

سیب، برای افراد مبتلا به قندخون بالا (دیابت)، قند خون پایین (هیپوگلیسیمیک) و افرادی که به نسبت به افزایش یا کاهش میزان قند خون خود حساس هستند، مفید می‌باشد.

مقدار بالای فیبر غذایی موجود در یک عدد سیب موجب می‌شود که قند خون یا همان گلوکز خون ثابت بماند و به هر جال وجود ثبات در میزان قند خون در حفظ تعادل اشتهای افراد نیز موثر است.

کاهش وزن با خوردن سیب

فیبر موجود در سیب باعث احساس سیری در فرد می‌شود و از پرخوری جلوگیری می‌کند. علاوه بر این سیب سرعت سوخت‌وساز بدن را نیز افزایش می‌دهد. و به همین دلیل، کالری تولید شده توسط سیب سریع‌تر سوزانده شده و در بدن‌ باقی نمی‌ماند.

سیب و نقرس و درد مفاصل

از بیماری‌ هایی که به‌طور مشخص به علت پرخوری و مصرف مداوم منابع حیوانی (مانند گوشت قرمز و چربی) بروز می‌کند، درد مفاصل و نقرس است. سیب خام یا پخته مانع تشکیل اسید اوریک در بدن می‌شود و پس از مصرف آن نیز مقدار کلی اسیدهای ادرار، به ویژه اسید فرمیک افزایش می‌یابد. از این رو مصرف آن برای مبتلایان به درد مفاصل و نقرس توصیه می‌گردد.

سیب و حافظه و مغز

سیب به علت داشتن فسفر، اعصاب و مغز را تقویت می‌کند.

شادابی پوست با سیب

با استفاده از سیب می‌توان ناراحتی‌های رایجی مانند خشکی پوست، ترک خوردگی پوست، رنگ پریدگی و بسیاری از بیماری‌های پوستی طولانی و مزمن را از بین برد یا نشانه‌های آن‌ها را کاهش داد. این قابلیت سیب به دلیل وجود ریبوفلاوین (ویتامین بی دو، ویتامین سی  و آ ،مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، کلسیم و پتاسیم می‌باشد.

سیب و دندان‌ها و لثه‌‌ها

اسیدهای موجود در سیب، به هنگام جویدن آن، باکتری‌های دهان را از بین برده و دندان‌ها و لثه‌ها را تمیز می‌کنند مطالعات نشان می‌دهند که سیب قادر است ذرات غذایی باقی مانده در پشت دندان‌ها و لثه‌ ها را پاک کرده و فساد دندان و بیماری‌های لثه را از افراد دور نماید.

مواد مغذی موجود در سیب باعث تقویت ساختار دندان‌ها می‌گردد. مینای دندان را محکم‌تر می‌سازد و از جرم گرفتن دندان‌ها نیز پیشگیری می‌کند. هم‌چنین اسیدهای موجود در سیب، اثر ضدالتهاب و باکتری‌کش بر دندان‌ها و لثه دارند.

سیب و جلوگیری از عفونت‌ها

بررسی‌ها نشان می‌دهند افرادی که بیشتر سیب می‌خورند کمتر دچار سرما خوردگی یا عفونت‌های قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفسی می‌شوند.

"<yoastmark

سیب و هضم غذا

سیب سرشار از فیبر عنصر زبرینه‌ای‌ست که موجب می‌شود همه چیز به روانی در دستگاه گوارش حرکت کند.

کسب آرامش با سیب

علاوه بر ویتامین‌های گروه B، منیزیم و فسفر و برخی عناصر دیگر موجود در سیب اثر آرام بخش برای اعصاب دارد. هم‌چنین شیرینی سیب و جویدن آن باعث انبساط عضلات منقبض صورت نیز می‌شود.

 تنظیم فشارخون با سیب

خوردن و حتی بو کردن سیب، باعث کاهش فشار خون می‌شود. بررسی انجام شده توسط دانشگاه ییل ، نشان داده است  که تنها یک بار بو کشیدن سیب، فشارخون بیماران را پایین می‌آورد.

سیب و قلب

این میوه کاملا بدون کلسترول است و به کاهش میزان کلسترول خون کمک می‌کند. سیب نه تنها به وعده غذایی افراد هیچ کلسترولی نمی‌افزاید بلکه حتی این ماده مضر را از خون می‌زداید.

خواص ضد سرطان میوه سیب

سیب حاوی کافئیک شیمیایی یا اسید کلوروژنیک می‌باشد. مطالعات روی حیوانات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که این ترکیب می‌تواند به عنوان یک ضد سرطان عمل نماید.

دمنوش سیب 

این دمتوش علاوه بر خاصیب‌های مثال زدنی و بی‌بدیل، طعم و عطر بسیار دلچسب و روح افزای دارد. دمنوش سیب می‌تواند یکی از نوشیدنی‌های محبوب شما باشد. 

دارچین

دارچین ادویه ای‌ست که از پوست داخلی درختی با نام علمی Cinnamomum به دست می‌آید. این ادویه‌ی خوش عطر و بو از دوران مصر باستان مورد استفاده قرار گرفته است  دارچین از طریق قطع ساقه‌های درختان دارچین تهیه می‌‌شود.

هنگام خشک شدن نوارهایی تشکیل می‌شود که به صورت رول حلقه می‌شوند و به آن چوب دارچین می‌گویند این چوب‌ها را آسیاب کرده و پودر دارچین ایجاد می‌شود.

بو و طعم مشخص دارچین به دلیل قسمت روغنی آن می‌باشد که مقادیر بالایی از ترکیب سینامالدئید در خود دارد. یک قاشق سوپ‌‌خوری دارچین شامل: ۱۹ گرم کالری، ۴ گرم فیبر، ۶۸ درصد منگنز، ۸ درصد کلسیم، ۴ درصد آهن و ۳ درصد ویتامین کا بوده و فاقد قند، چربی و پروتئین است.
این ادویه یکی از ترکیبات دمنوش سیب، دارچین و میخک است.

دمنوش دارچین و خواص دارچین
خواص درمانی دارچین به‌علت وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با نام‌های پلی‌فنول، فنولیک‌اسید و فلاونیدها شناخته می‌شوند.

خواص دارچین

دیابت و دارچین

دارچین یک ماده‌ی غذایی ضددیابت است. زیرا از طرفی قند خون را کاهش می‌دهد و از طرف دیگر میزان حساسیت هورمون انسولین (تنظیم‌کننده‌ی قند خون) را افزایش می‌دهد.

 در خون آنزیم‌هایی به‌نام آلانین وجود دارد که باعث می‌شود گلوکز (قند) جذب خون شود. هنگامی که دارچین وارد بدن می‌شود این آنزیم‌ها را غیر فعال کرده و باعث می‌شود قند واردشده بدون اینکه جذب خون شود، دفع گردد.

دارچین و خواص آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها بدن شما را از آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. دارچین مملو از آنتی اکسیدان های قدرتمند مانند پلی فنول هاست.

خواص درمانی دارچین به‌علت وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با نام‌های پلی‌فنول، فنولیک‌اسید و فلاونیدها شناخته می‌شوند. این آنتی‌اکسیدان‌ها بیشتر در خوراکی‌هایی مانند شکلات تلخ و انواع توت‌ها وجود داشته و استرس را نیز کاهش می‌دهند.

ضد التهاب با دارچین

التهاب به بدن شما کمک می‌کند تا با عفونت‌ها مقابله کرده و آسیب‌های بافتی را ترمیم کند. با این حال التهاب اگر مزمن شود، می تواند به یک مشکل تبدیل شود و علیه بافت های بدن عمل کند. مطالعات نشان می‌دهد که این ادویه و آنتی اکسیدان ‌آن دارای خواص ضد التهابی قوی هستند.

دارچین و حساسیت به انسولین

این ادویه می‌تواند مقاومت انسولین را به شکل قابل توجهی کاهش دهد و با با افزایش حساسیت به انسولین می تواند سطح قند خون را کاهش دهد.

خواص ضد سرطان دارچین

دارچین با کاهش رشد سلول‌های سرطانی و تشکیل رگ‌های خونی در تومورها، به نظر می‌رسد برای سلول‌های سرطانی سمی باشد و باعث مرگ آن‌ها شود.

دارچین و عفونت‌های باکتریایی و قارچی

سینامالدئید یکی از اصلی‌ترین اجزای فعال دارچین به مبارزه با انواع مختلف عفونت کمک می‌کند. هم‌چنین روغن دارچین به طور موثری عفونت‌های دستگاه تنفسی ناشی از قارچ‌ها را درمان می‌کند. اثرات ضد میکروبی دارچین همچنین ممکن است به جلوگیری از پوسیدگی دندان و کاهش بوی بد دهان کمک کند.

حفاظت از قلب با دارچین

یکی دیگر از فواید اثبات‌شده‌ی دارچین، تأثیر آن در کاهش ابتلا به عوامل بیماری‌های قلبی مانند فشار خون، کلسترول و تری‌گلیسرید است. مواد ویژه‌ی موجود در دارچین می‌توانند کلسترول بد خون (LDL) را کاهش دهند و کلسترول خوب خون (HDL) را ثابت نگه دارند. همچنین این مواد می‌توانند فشار خون را که یکی از عوامل مهم بروز حملات قلبی است، کاهش دهند.

دمنوش دارچین 

دارچین معمولا به صورت ترکیبی در دمنوش‌ها به کار می‌رود. هرچند می‌توانید به تنهایی هم آن‌را دم کرده و از طعم بی‌بدیل آن لذت ببرید. همچنین دارچین در چای هم به خوبی به اصطلاح جا می‌افتد و طعم بی نظیر به چای سیاه یا چای سبزی که نویش جان می‌کنید می‌بخشد. 

میخک

 این گیاه، میوه‌ی درختی است مخروطی شکل که برگ‌های آن در تمام طول سال سبز بوده و در انواع مختلف، ارتفاع آن می‌تواند به ۱۰ متر برسد. جوانه‌های گل میخک در ابتدا کم رنگ هستند که به تدریج تبدیل به سبز و پس از آن قرمز می شوند که در این زمان میوه‌های درخت قابل برداشت است.

میخک وقتی برداشت می‌شود که گل آن چهار کاسبرگ با گلبرگ‌های باز نشده در مرکز داشته باشد، بعد از آن غنچه‌ها خشک خواهند شد و به صورت خشک شده در بازار توزیع می‌شوند.میوه‌ی درخت که همان میخک نام دارد، طبیعتی گرم و تند دارد و بیشتر این میوه است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این ادویه یکی از ترکیبات دمنوش سیب، دارچین و میخک است.

دمنوش میخک و خواص آن
غنچه خشک میخک حاوی ترکیباتی است که ایمنی بدن را با افزایش گلبول‌های سفید تقویت می‌کند. 

خواص گیاه میخک

دمنوش میخک و دیابت

ترشح انسولین در بدن برای کنترل سطح قند خون ضروری می باشد، اما گاهی به دلیل پاره ای از مسائل سلامتی، بدن نمی تواند به مقدار کافی انسولین تولید کند که باعث ابتلا به بیماری دیابت می گردد. مصرف میخک برای تولید مطلوب انسولین بسیار مفید است.

گیاه میخک و هضم

برخی ترکیبات موجود در میخک باعث تحریک آنزیم‌های گوارشی می‌شود. میخک به کاهش سوء هاضمه، نفخ شکم، ورم معده و حالت تهوع هم کمک می‌کند.

غنچه میخک و تقویت بدن

غنچه خشک میخک حاوی ترکیباتی است که ایمنی بدن را با افزایش گلبول‌های سفید تقویت می‌کند

بیماری‌های دهان و گل میخک

میخک برای رفع بیماری‌های دهان مانند التهاب لثه و پیوره هم مفید است. عصاره گل میخک می‌تواند رشد عوامل بیماری‌زا در دهان را کنترل کند. در نتیجه، بیماری‌های مختلف دهان و دندان به کمک میخک درمان می‌شود. علاوه بر اینها، میخک می‌تواند دندان درد را نیز کاهش دهد. 

خواص ضدمیکروب میخک

میخک‌ به دلیل داشتن خواص ضدمیکروبی با برخی پاتوژن‌های انسانی هم مقابله می‌کند.

عملکرد کبد با میخک

میخک رادیکال‌های آزاد بدن را از بین می‌برد و از اندام‌های حیاتی بدن محافظت می‌کند. وقتی آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کبد کاهش پیدا کنند، موجب افزایش رادیکال‌های آزاد در کبد می‌شود. همچنین موجب افزایش تری‌گلیسیرید در خون می‌شود. فواید میخک این آسیب را تا حد زیادی کنترل می‌کند و عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد.

نقش میخک در درمان  سرطان

این ادویه دارای آنتی‌اکسیدان‌ است، موادی شیمیایی که نقش اساسی در کاهش آسیب سلول‌هایی که می‌توانند منجر به سرطان شوند، دارند.

میخک و التهاب و درد

میخک خاصیت ضد التهاب و ضد درد نیز دارا است به خاطر همین در درمان سردرد بسیار موثر استهم‌چنان که ملاحظه نمودید در هر سه مورد از مواد تشکیل دهنده‌ی این دمنوش، برخی خواص و فواید به صورت مشترک وجود دارد. 

این مطلب بدان معناست که دمنوش سیب، دارچین و میخک در اثربخشی و تاثیری که در موارد مشترک بر بدن افراد دارد، بسیار موفق‌تر و موثرتر از مواقع و یا مواردی‌ست که هر یک از این ترکیبات به تنهایی قادر به ایجاد آن‌ها می‌باشد.

کاری از تیم رسانه اهدا دارو؛ 

 

برای دیدن لیست محصولات سلامتی شرکت اهدا دارو کلیک کنید.

اهدا دارو، اهدای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی‌ها استفاده می‌کند تا تجربه مرور بهتری را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت ، با استفاده ما از کوکی‌ها موافقت می‌کنید.