بهترین روش استفاده از استویا چیست؟

بهترین روش استفاده از استویا

در حال حاضر با افزایش حجم اطلاعات و افزایش دسترسی به منابع جهانی، تعداد طرفداران استفاده از استویا به طور چشمگیری افزایش یافته است. اگر شما جزو افرادی هستید که ترجیح می‌دهید در رژیم غذایی خود از جایگزین‌های مفید به جای شکر و قند استفاده کنید، حتماً سوالاتی درباره نحوه استفاده از استویا در ذهنتان شکل گرفته است.

در ادامه این مقاله از گروه اهدا دارو، به بررسی بهترین روش استفاده از استویا می‌پردازیم.

نحوه مصرف استویا

همان‌طور که می‌دانید، از استویا به عنوان یک گیاه شیرین‌کننده استفاده می‌شود. در این بخش، ما به شما توضیحاتی درباره روش‌های متعدد استفاده از این گیاه ارائه خواهیم داد.

آیا می‌‎توان از برگ استویا به عنوان دمنوش استفاده کرد؟

وقتی به چگونگی مصرف استویا می‌پردازیم، اولین تصویری که به ذهنمان خطور می‌کند چیست؟ به نظر می‌آید گزینه اول، استفاده از برگ خشک این گیاه باشد. البته ما صددرصد قصد نداریم استفاده سنتی از این گیاه را محکوم کنیم، اما با یک نگاه کلی می‌توان نشان داد که زیان این شیوه‌ی استفاده، از سودهای آن بسیار بیشتر است. گیاه شیرین برگ دارای منابع غنی از ویتامین A،  Dو آنتی‌اکسیدان است. این گیاه از ۵ نوع گلیکوزید تشکیل شده است که به معنای مولکول‌های قندی هستند. همچنین برگ آن دارای طعمی بسیار تلخ است.

بسیاری از افراد با استفاده از برگ‌های خشک گیاه، به تهیه دمنوش می‌پردازند که برای تنوع خوب است، اما وقتی به بحث جایگزینی استویا به جای شکر و قند می‌پردازیم، مسئله متفاوت می‌شود. به‌طور خلاصه، حجم معینی از این ماده را در طول یک روز می‌توان مصرف کرد، اما هنگام استفاده از برگ گیاه، علاوه بر تحمل مزه تلخ آن، کنترلی بر روی حجم مصرف وجود ندارد.

در حالی که در استفاده از فرآورده‌های گیاه، جدول میزان مصرف، مقدار مواد مغذی و ویتامین‌ها در دسترس است تا بتوانیم حجم مجاز مصرف برای بدن خود را رعایت کنیم. به اضافه‌ اینکه، در پروسه استخراج استویا از گیاه، مواد نامناسب و غیرمفید به طور کامل حذف می‌شوند و ماده‌ای بی‌ضرر به دست می‌آید. پس فرض اینکه هر ماده طبیعی بی‌ضررتر از محصول فرآوری شده آن باشد، در این مورد قطعیت ندارد.

بهترین روش استفاده از استویا

بهترین روش استفاده از استویا در مصارف روزانه

استفاده از محصولات این گیاه به سبک زندگی شما وابسته است. از قرص و ساشه‌های شیرین‌کننده در نوشیدنی‌های معمولی مانند چای و قهوه تا استفاده از پودر شیرین‌کننده برای تهیه نان، کیک، شیرینی، مربا و بستنی در منزل؛ همه به نحوه زندگی شما بستگی دارد. به عبارت دیگر، استویا به صورت پودری استخراج شده و به عنوان یک ماده قابل دسترس برای عموم مردم قرار می‌گیرد. این پودر تولید شده می‌تواند برای مصارف شخصی، روزانه و حتی در صنایع بزرگتر مانند قنادی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

از سال ۲۰۰۷، شرکت کوکاکولا به عنوان یکی از غول‌های صنایع غذایی، یک طرح مبتنی بر جایگزینی شیرین‌کننده استویا به جای شکر در برخی از محصولات خود را به سازمان غذا و دارو ارائه داد. این طرح پس از اجرای آزمایشات متعدد و گذراندن تست‌های بسیار توسط سازمان غذا و دارو به تصویب رسید.

زمانی که ماده‌ای شیرین می‌خوریم، اشتهای ما برای مصرف مجدد آن افزایش می‌یابد. با وجود اینکه استویا خاصیت شیرین‌کنندگی ۲۰۰ تا ۳۰۰ برابر شکر دارد، از بروز این حس جلوگیری می‌کند. در سال ۲۰۱۲، یک تحقیق در قاره آمریکا صورت گرفت تا  تعداد مصرف‌کنندگان این گیاه بررسی شود. نتایج این تحقیق به صورت زیر بود:

  • ۲۴ درصد بزرگسالان
  • ۱۲ درصد نوجوانان

بنابراین می‌توان ادعا کرد که این گیاه شیرین پس از استخراج، برای هر گروه سنی می‌تواند مورداستفاده قرار بگیرد. علاوه بر این، امروزه استفاده از این گیاه در محصولات غذایی مختلف رواج یافته است.

رایج‌ترین مصارف گیاه استویا

همان‌طور که پیشتر اشاره شد، بیشترین مصرف استویا بین افرادی است که از مصرف شکر منع شده‌اند. تاثیر این ماده در زندگی افراد مبتلا به دیابت قابل انکار نیست. همچنین با تغییر در سبک زندگی مردم و افزایش شهرنشینی، توجه به سبک زندگی سالم بسیار افزایش یافته است. در این روزها با ساعات کاری طولانی، صرف زمان زیاد در مسیر رفت و آمد و دیگر عوامل گسترش شهرنشینی، داشتن تغذیه سالم بسیار مهم شده است.

به عنوان یک فرد عادی، می‌توانید قهوه‌تان را با یک شیرین‌کننده بدون کالری و مفید برای دندان‌ها شیرین کنید. نکته مهم این است که استویا با قهوه واکنش شیمیایی ندارد؛ بنابراین می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید در زمان تهیه قهوه از شیرین‌کننده‌ها یا قندهای حاوی استویا استفاده کنید که در طعم‌های مختلف تولید می‌شوند و باعث بهبود طعم قهوه‌تان می‌شوند.

اگر شما ورزشکار هستید، به راحتی می‌توانید بطری با مکمل موردعلاقه خود یا حتی آب و استویا را به باشگاه ببرید. به‌طورکلی در هر ماده‌ای که از شکر، قند یا هر شیرین‌کننده دیگری استفاده می‌کنید، می‌توانید از استویا بهره ببرید. از تهیه مربا، شیرینی، شربت گرفته تا استفاده از شیرین‌کننده مطبوع با کالری صفر و حافظ دندان به همراه قهوه و چای.

یک نکته جالب درباره این ماده، مقاومت بالای گرمای آن است. این ویژگی باعث می‌شود که در معرض حرارت، رنگ یا ماهیت شیمیایی آن تغییر نکند. به همین دلیل، با ورود این ماده به صنعت، تولیدکنندگان مربا، کیک و کلوچه و نان‌های فرآوری شده، مجوزهای لازم را اخذ کرده و از آن بهره برده‌اند. همچنین امروزه با تنوع در انواع رژیم‌های کاهش وزن مانند کتو، نیاز است تا نان‌ها و شیرینی‌های مخصوص به این رژیم کم کربوهیدرات تولید شوند.

در این مقاله به طور کامل به نحوه استفاده از استویا پرداخته‌ایم و مواردی که مصرف آن توصیه نمی‌شود را بررسی کردیم. مهم‌ترین روش مصرف، از جمله استفاده در صنایع مانند کیک و شیرینی‌پزی یا افزودن به موادغذایی، به دقت آورده شده است. همچنین، معایب استفاده از برگ طبیعی استویا نیز به شما توضیح داده شده است. امیدواریم با خواندن این مقاله، راهنمایی مناسب برای استفاده بهینه از این ماده مفید را در زندگی روزمره خود پیدا کنید.

شما می توانید پودر استویا را از فروشگاه اینترنتی اهدا دارو تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی‌ها استفاده می‌کند تا تجربه مرور بهتری را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت ، با استفاده ما از کوکی‌ها موافقت می‌کنید.