آیا استفاده از استویا در زمان شیردهی و بارداری مجاز است؟

استویا در زمان شیردهی و بارداری

وقتی نتیجه تست بارداری مثبت می‌شود، طبیعی است که اهمیت بیشتری به تغییرات رژیم غذایی خود به منظور حفظ سلامت و کودک خود بدهید. یکی از موضوعاتی که توجه زیادی را به خود جلب می‌کند، مصرف قند است. به خصوص از آنجایی که مصرف بیش از حد قند در دوران بارداری با عوارضی چون پره‌اکلامپسی و مشکلات شناختی در کودکان مرتبط است.

اما آیا جایگزین‌های شکر مانند استویا نیز مطمئن هستند؟ آیا در بدن همانند قند عمل می‌کنند؟ در ادامه به بررسی این موضوع که آیا استفاده از استویا در زمان شیردهی مجاز است یا نه می‌پردازیم.

آیا مصرف استویا در زمان شیردهی و بارداری بی‌خطر است؟

هرچند که عوارض جانبی خاصی بعد از مصرف استویا در مقادیر غذایی گزارش نشده است و این شیرین کننده برای بیماران دیابتی بسیار مفید و بی خطر است و مطالعات حیوانی نشان داده است که مصرف عصاره استویا در دوران بارداری بی خطر است، اما اطلاعات معتبر بالینی کافی در مورد مصرف استویا در دوره بارداری و شیردهی در دسترس نیست، با این وجود انجمن بارداری آمریکا مصرف عصاره استاندارد شده استویا را در دوران بارداری بی خطر عنوان کرده است.

باتوجه به اینکه دفع استویا بصورت دفع کبدی می باشد و ۹۵ درصد آن از طریق مدفوع دفع می‌گردد، بنظر نمی‌رسد تاثیر زیادی بر روی جنین و شیر مادر داشته باشد. با این وجود پیشنهاد این است که زنان باردار و شیرده در مصرف آن احتیاط کنند.      بهتر است مصرف شکر را محدود کنید؛ به ویژه به این دلیل که این مصرف شکر می‌تواند ترجیحات ذائقه جنین را تحت‌تأثیر قرار دهد.

خبر خوب این است که در حال حاضر هیچ مدرکی دال بر ناامن بودن استویا وجود ندارد. با این حال، مهم است بدانید که تاکنون تحقیقات پیش از تولد منحصراً شامل مطالعات حیوانی بوده است، بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است تا بتوان ایمنی مصرف استویا در دوران بارداری را توصیه کرد.

استویا در زمان شیردهی و بارداری

فواید استویا

یکی از بزرگترین مزایای استویا این است که برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند یا در معرض خطر ابتلا به دیابت حاملگی قرار دارند قابل استفاده است. (رفرنس علمی این مطلب رو بفرستید)

یکی از مزایای استویا این است که افراد دیابتی، بدون افزایش بار کربوهیدرات و در نتیجه افزایش سطح قندخون می‌توانند از آن استفاده کنند، که این امر برای زنان باردار و غیر باردار یکسان است. استویا مانند شکر سنتی در برابر حرارت و محیط اسیدی پایدار است، بنابراین می‌توان از آن در پخت‌وپز و شیرین کردن غذاها استفاده کرد. علاوه بر این، گلیکوزیدهای استویا سطح قند خون را افزایش نمی‌دهند؛ پس نوشیدنی‌ها و دسرهای شیرین شده با استویا برای هر فرد مبتلا به دیابت مناسب هستند.

 خطرات استویا در زمان شیردهی و بارداری

با وجود اینکه استویا به‌طورکلی در دوران بارداری بی‌خطر محسوب می‌شود، با این حال استفاده از آن یا افزودن آن به غذاها باید با احتیاط انجام شود. برخی افراد ممکن است نسبت به استویا حساسیت گوارشی داشته باشند و ممکن است دچار گرفتگی، نفخ و حالت تهوع شوند، اما این حالت بسیار نادر است.

فقط به این دلیل که استویا از یک گیاه بدست می‌آید، به این معنا نیست که شما نسخه کاملا طبیعی آن را در فروشگاه خریداری می‌کنید. تولیدکنندگان موادغذایی، اغلب عصاره استویا خالص را با موادی مانند اریتریتول، زایلیتول، اینولین و سایر فیبرهای خوراکی، مالتودکسترین، دکستروز و شیرین‌کننده‌های دیگر مخلوط می‌کنند تا بافت آن را بهبود بخشند و آن را خوش طعم کنند. اما باید مراقب باشید زیرا برخی از این ترکیبات مانند دکستروز و مالتودکسترین دارای کالری مشابه شکر هستند.

همچنین این احتمال وجود دارد که شیرین‌کننده‌های مصنوعی بر میکروبیوم روده شما تأثیر بگذارند که با ایمنی، تنظیم وزن، سلامت روان و موارد دیگر مرتبط است. اما هیچ اطلاعات دقیقی درمورد تأثیر استویا نداریم و پاسخ به این سؤال مستقیم نیست؛ زیرا شواهد ناقص است.

از آنجایی که مطالعات بالینی در مورد اثرات شیرین‌کننده‌هایی مانند استویا در دوران بارداری محدود است، بهتر است تا در این دوران قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمائید. این رویکرد به ویژه اگر دیابت بارداری دارید و سطح قندخون خود را تحت نظر دارید، مهم است.

از همان روزهای آغازین بارداری تا ورود به سه ماهه سوم، تغذیه سالم بهترین راه برای حفظ سلامتی بدن شما و ایجاد محیطی بهینه برای رشد و نمو جنین شماست. اگر در مورد نیازهای تغذیه‌ای خود در دوران بارداری مطمئن نیستید یا در مورد استفاده از شیرین‌کننده پودر استویا شک دارید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشکان نه تنها با توجه به سوابق پزشکی و نیازهای تغذیه‌ای شما، راهنمایی‌های لازم را ارائه خواهند داد، بلکه در صورت نیاز، شما را به یک متخصص تغذیه دوران بارداری ارجاع خواهند داد. برای تهیه این شیرین کننده می توانید به فروشگاه اینترنتی اهدا دارو مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی‌ها استفاده می‌کند تا تجربه مرور بهتری را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت ، با استفاده ما از کوکی‌ها موافقت می‌کنید.