فواید و مضرات استویا برای دندان

استویا

در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی را راجع به فواید و مضرات استویا برای دندان اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم. استویا یک گیاه خاص است که از برگ‌های آن می‌توان شیرین‌کننده‌های طبیعی تولید کرد. استفاده از استویا به عنوان جایگزین قند در برخی از محصولات غذایی به دلیل شیرینی طبیعی آن و عدم افزودن کالری اضافی به برنامه غذایی، مورد توجه قرار گرفته است. استویا با توجه به اینکه محیط دهان را اسیدی نمیکند در سلامت دندان نقش مهمی دارد. برای آشنایی بیشتر با استویا و تاثیراتش روی دندان بیایید  باهم به بررسی فواید و مضرات استویا برای دندان‌ بپردازیم.

آشنایی با گیاه استویا

استویا یا Stevia، ماده‌ای ارگانیک است که از گیاه Stevia rebaudiana به دست می‌آید. این گیاه به عنوان یکی از اعضای خانواده Chrysanthemum شناخته می‌شود و زیرگروهی از خانواده Asteraceae محسوب می‌شود. استویا یک درختچه انبوه است که به خانواده کاسنیان تعلق دارد. بیش از ۱۵۰ گونه مختلف از این گیاه در جهان وجود دارد که همگی اهمیت و کاربردهای مختلفی دارند و بومی مناطق آمریکای جنوبی و شمالی است. کشت و تولید استویا به میزان گسترده در بسیاری از کشورها انجام می‌شود و امروزه چین به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده استویا شناخته می‌شود.

استویا برای دندان

آشنایی با فواید استویا برای دندان

استویا بدون قند است و فواید زیادی در مقایسه با قند و شکر برای سلامت دهان و دندان دارد.

  • ضد پوسیدگی: باعث ایجاد حفره نمی شود.
  • غیر اسید زا: باکتری های تولید کننده اسید که به دندان ها و لثه های شما آسیب می رسانند را تغذیه نمی‌کند.
  • ضد التهاب: به بیماری لثه کمک نمی‌کند.

خوردن استویا کاملا بی خطر است و به دندان های شما آسیب نمی‌رساند. استویا کاملا طبیعی است و کربوهیدرات قابل تخمیر ندارد و به دندان‌ها آسیب نمی‌زند. همچنین، استویا اسید لاکتیک تولید نمی‌کند.

در مقابل، قند اثرات نامطلوب زیادی بر سلامت دندان ها دارد. ساکارز (قند) یک کربوهیدرات قابل تخمیر است و می به اسید آلی تبدیل شده و به مینای دندان آسیب می‌رساند. به همین دلیل است کودکانی که مقدار زیادی شیرینی مصرف می‌کنند اغلب دندان های پوسیده دارند.

با جایگزینی شکر با استویا،pH بزاق خود را در حد خنثی نگه دارید و از حملات اسیدی جلوگیری کنید. مصرف نوشابه‌های شیرین‌شده با استویا برای دندان‌های شما مفیدتر باشد.

نوشابه‌هاحاوی اسید سیتریک هستند. اسید سیتریک علاوه بر نقشی که به عنوان یک نگهدارنده دارد، به عنوان تقویت‌کننده طعم نیز عمل می‌کند، بنابراین یک ماده بسیار رایج در نوشابه‌ها است. متأسفانه اسید سیتریک برای دندان‌های شما مفید نیست؛ زیرا بزاق شما را اسیدی‌تر می‌کند، مینای دندان شما را از بین برده می‌دهد و لثه‌های شما را تحریک می‌کند.

با این حال، خبر خوب این است که نوشابه‌های شیرین‌شده با استویا نسبت به سایر نوشابه‌ها برای دندان‌های شما بهتر است. این نوشابه‌ها بدون قند هستند و به اندازه نوشابه‌های شیرین‌شده با شکر یا شربت ذرت به دندان‌های شما آسیب نمی‌زنند. حتی اگر اسید سیتریک داشته باشند، با نوشیدنی استویا، pH بزاق شما خنثی‌تر باقی می‌ماند.

در کل، شکر برای دندان‌ها مضر است. وقتی قند روی مینای دندان باقی می‌ماند، باعث رشد باکتری‌ها در دهان می‌شود و این باعث فرسایش تدریجی مینای دندان خواهد شد. از طرفی، استویا یک شیرین‌کننده طبیعی از گیاه بومی آمریکای جنوبی است و به عنوان یک جایگزین سالم‌تر برای شکر، شربت ذرت با فروکتوز بالا و شیرین‌کننده‌های مصنوعی توصیه می‌شود.

استویا برای دندان

دندان درد بعد از خوردن استویا چیست؟

به طور کلی، استویا باعث دندان درد نمی شود. اما دلایلی وجود دارد که باعث درد شما می‌شود.

  • استویا خالص نیست

این احتمال وجود دارد که استویایی که استفاده می کنید با شیرین کننده های دیگر مانند زایلیتول و اریتریتول مخلوط شود تا طعم و مزه آن افزایش یابد. برخی از شرکت ها از مالتودکسترین برای افزایش سود استفاده می‌کنند. حتی گاهی اوقات تولید کنندگان آن را با شکر مخلوط می‌کنند.

بنابراین، حتی اگر استویا در خالص ترین شکل آن بی ضرر است، یک محصول مخلوط استویا ممکن است همچنان به شما آسیب برساند. قبل از خرید محصولات استویا حتما برچسب آن را بخوانید.

  • مقدار مصرف

اگرچه استویا کمتر از شکر مضر است، اما باید در حد اعتدال مصرف شود. استفاده بیش از حد می‌تواند باعث دندان درد و سایر مشکلات سلامتی شود.

  • مشکل اساسی

گاهی اوقات به دلیل بهداشت نامناسب دهان، پلاک تشکیل می شود. در اینجا ممکن است استویا مقصر نباشد. بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید و مشکل اصلی را بررسی کنید.

استویا برای دندان

آیا استویا باعث بیماری لثه می شود؟

استویا هیچ بیماری لثه ای ایجاد نمی‌کند. از آنجایی که ترکیب شیمیایی آن مانند شکر نیست، برای لثه ها کاملا بی خطر است. استویا به طور کلی در شکل خالص آن بی ضرر در نظر گرفته می‌شود، اما اگر بیش از حد مصرف شود روی بدن شما تأثیر منفی خواهد گذاشت. علاوه بر این، استویا ممکن است بهترین جایگزین قند برای افرادی با شرایط خاص پزشکی یا آلرژی نباشد. JFCEA مصرف روزانه ایمن گلیکوزیدهای استویول را ۴ میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن در روز تعیین کرده است.

چه کسانی نباید استویا بخورند؟

استویا فشار خون و سطح قند را کاهش می‌دهد. اگر قبلا بیمار مبتلا به فشار خون و قند پایین هستید، بهتر است قبل از مصرف منظم استویا در این مورد با پزشک مشورت کنید. اگر هر یک از اختلالات زیر را دارید، توصیه می شود استویا را به مقدار متوسط مصرف کنید:

  • شرایط فشار خون
  • سطح قند پایین
  • عوارض کلیوی
  • مشکلات قلبی عروقی
  • اختلال هورمونی
  • سرطان

فواید و مضرات استویا برای دندان این است که استفاده از استویا به عنوان جایگزینی برای شکر می‌تواند به حفظ سلامت دندان‌ها کمک کند. استویا غیر اسیدی است و موجب فرسایش مینای دندان نمی‌شود. با جایگزینی شکر با استویا از افزایش اسیدی‌تر شدن بزاق و فرسایش دندان‌ها جلوگیری کنید.

با این حال، لازم است مقدار استویا را کنترل کنید، زیرا مصرف زیاد نیز ممکن است دارای مضراتی برای دندان‌ها باشد. همچنین، نکته مهم دیگری که باید در نظر گرفته شود این است که محصولات حاوی استویا ممکن است دارای مواد افزودنی دیگری باشند که برای دندان‌ها مناسب نباشند. همچنین، مراجعه به دندان‌پزشک و مشاوره با او در خصوص نحوه مراقبت از دندان‌ها نیز بسیار اهمیت‌ دارد.

پودر استویا از محصولات اهدا دارو را از تولید کننده تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی‌ها استفاده می‌کند تا تجربه مرور بهتری را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت ، با استفاده ما از کوکی‌ها موافقت می‌کنید.