ارزش غذایی شیرین کننده طبیعی استویا چقدر است؟

استویا

برای اینکه در مورد ارزش غذایی استویا بیشتر بدانید با ما همراه باشید. استویا، یک جایگزین محبوب برای شکر است و از گیاهی به نام استویا روبادیانا که بومی آمریکای جنوبی است گرفته می‌شود. استویا گیاهی بدون کالری است و ۲۰۰ تا ۴۰۰ برابر شیرین‌تر از شکر است. این جایگزین اغلب توسط افرادی که به دنبال کاهش قند و کالری در رژیم غذایی خود هستند استفاده می‌شود.

محققان دریافته‌اند که این شیرین کننده در دستگاه گوارش جذب نمی‌شود و بیشتر توسط میکروارگانیسم‌های روده برای انرژی استفاده می‌شود.

جذب، متابولیسم و دفع استویا به طور گسترده توسط کارشناسان مورد مطالعه قرار گرفته است و تمامی سازمان‌های علمی و نظارتی اعلام کرده‌اند که استویا برای مصرف عمومی بی خطر است. با کالری صفر، استویا گزینه‌ای عالی برای شیرین کردن قهوه یا چای، اضافه کردن به جو دوسر، ماست یا محصولات پخته شده است. در ادامه به بررسی این موضوع که ارزش غذایی شیرین کننده طبیعی استویا چقدر است می‌پردازیم.

ارزش غذایی استویا

ارزش غذایی استویا

اطلاعات ارزش غذایی زیر توسط USDA برای ۱ قاشق چایخوری (۰.۵ گرم) استویا  ارائه شده است:

  • کالری: ۰
  • چربی: ۰ گرم
  • سدیم: 0mg
  • کربوهیدرات‌ها: ۱ گرم
  • فیبر: ۰ گرم
  • قندها: ۰ گرم
  • پروتئین: ۰ گرم

کربوهیدرات‌ها

در هر قاشق چای‌خوری استویا حدود یک گرم کربوهیدرات وجود دارد. ممکن است مصرف‌کنندگان بیشتر از این مقدار را در نوشیدنی‌ها، غذاها یا مواد پخته شده خود استفاده کنند. این میزان به طور قابل توجهی کمتر از میزان کربوهیدرات‌هایی است که شکر معمولی فراهم می‌کند. استویا یک گزینه خوب برای افرادی است که نیاز به کنترل قند خون دارند، زیرا استویا هنگام مصرف باعث افزایش قند خون نمی‌شود.

چربی‌ها

استویا صفر گرم چربی دارد.

پروتئین

هیچ پروتئینی در استویا وجود ندارد.

ریز مغذی‌ها

استویا منبع قابل توجهی از ریز مغذی‌ها نیست. برای دریافت کافی ریز مغذی‌ها، مطمئن شوید که طیف وسیعی از غذاها را در رژیم غذایی خود گنجانده‌اید.

فواید استویا از نظر ارزش غذایی

چون استویا فاقد کالری و کربوهیدرات است و باعث افزایش ناگهانی قند خون نمی‌شود، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ استویا را به عنوان یک گزینه مناسب انتخاب می‌کنند. علاوه بر این، ممکن است استویا مزایای  دیگری برای سلامتی نیز داشته باشد. در اینجا برخی از مزایای بالقوه سلامتی استویا آورده شده است.

به تنظیم قند خون کمک می‌کند

رایج‌ترین استفاده از شیرین‌کننده طبیعی ‘استویا’ برای افراد مبتلا به دیابت است که به تنظیم قندخون نیاز دارند. از آنجایی که استویا یک شیرین‌کننده‌ غیرمغذی است، هیچ کالری ندارد و باعث افزایش قندخون نمی‌شود؛ بنابراین گزینه‌ مناسبی برای جایگزینی شکر برای افراد مبتلا به این بیماری محسوب می‌شود. استویا به دلیل خواص ضددیابتی‌اش، باعث کاهش سطح انسولین و قندخون در بدن می‌شود.

استویا همچنین ممکن است در مقایسه با اسپارتام (شیرین کننده‌ مصنوعی) قندخون را بهتر کنترل کند. اگرچه مطالعات نشان داده‌اند که استویا در مدیریت دیابت امیدوارکننده است، اما برای تأیید مزایای آن به مطالعات بیشتری نیاز است.

ممکن است در مدیریت وزن کمک کند

به دلیل کالری صفری که استویا دارد، می‌تواند ابزاری مفید برای افزودن طعم شیرین به غذاها بدون کالری اضافه باشد. با این حال، تحقیقات انجام شده برای مدیریت وزن عمدتاً روی موش‌ها و در آزمایشگاه‎‌ها انجام شده و برای نتیجه‌گیری قطعی به تحقیقات قوی‌تری نیاز است. نظریاتی وجود دارد که نشان می‌دهد اگر استویا با یک رژیم غذایی متعادل و ورزش همراه شود، می‌تواند در مدیریت وزن مفید باشد.

ممکن است موجب افزایش سلامت دهان شود

تحقیقات نشان داده است که استویا باکتری‌های دهان را به روش متفاوتی نسبت به شکر معمولی یا شکر سفید دستکاری می‌کند. این تعامل باعث کاهش اسیدیته دهان و در نتیجه کاهش تشکیل باکتری و حفره می‌شود. یک مطالعه بر روی تغییرات pH بزاق در هنگام نوشیدن چای شیرین شده با شکر معمولی، چای شیرین شده با استویا و یک گروه کنترل بدون قند انجام شد.

یک ساعت پس از مصرف چای، PH گروه شکر معمولی پایین‌تر بود؛ به این معنی که اسیدی‌تر از گروه استویا بود. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که استفاده از استویا ممکن است در پیشگیری از حفره‌ها و تشکیل باکتری در دهان موثر باشد.

به تنظیم فشار خون کمک می‌کند

مصرف استویا نتایج مثبتی در کاهش فشارخون افراد نشان داده است. در یک بررسی انجام شده روی مجموعه‌ای از تحقیقات در سال ۲۰۲۰، مشخص شد که استویا فشار خون حدود ۸۵۰ نفر را کاهش داده است. مکانیسم اثر آن مشابه داروی فشار خون وراپامیل است.

از آنجایی که استویا ۲۰۰ تا ۴۰۰ برابر شیرین‌تر از شکر است، هنگام استفاده از آن به جای شکر، نیاز به مقدار کمتری خواهید داشت و یک قاشق غذاخوری شکر معادل ۱/۴ قاشق چایخوری استویا است.

استویا برای پخت‌وپز عالی است. این ماده می‌تواند در برابر حرارت بالا مقاومت کند و در فریزر نیز پایدار است. می‌توانید تمام یا بخشی از شکر موجود در دستور غذا را با استویا جایگزین کنید. می‌توانید ۱ فنجان شکر را با ۱/۲ قاشق چایخوری پودر استویا جایگزین کنید.

آلرژی

استویا گیاهی از خانواده آستراسه (Compositae) است که شامل گیاهانی مانند کنجد، گل همیشه بهار و گل ختمی نیز می‌شود. افرادی که به این خانواده از گیاهان حساسیت دارند، ممکن است به استویا نیز حساسیت داشته باشند. اگر نگران این هستید که به استویا حساسیت دارید، با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنید.

ارزش غذایی استویا

اثرات نامطلوب از نظر ارزش غذایی استویا

در حالی که برخی از افراد هنگام استفاده از شیرین‌کننده‌ استویا دچار نفخ، حالت تهوع، سرگیجه، درد عضلانی و بی‌حسی می‌شوند، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) استویا را برای استفاده به عنوان یک افزودنی غذایی تأیید کرده و آن را “به‌طور کلی بی‌خطر” یا GRAS ارزیابی کرده است.

شواهدی مبنی بر خطرناک بودن استویا برای مصرف انسان وجود ندارد. سازمان بهداشت جهانی (WHO) میزان مصرف روزانه قابل قبول را ۴ میلی‌گرم در هر کیلوگرم وزن تعیین کرده است.

گیاه استویا یک منبع شیرین‌کننده طبیعی بدون قند مصنوعی است و این خاصیت طعمی شیرین و بدون کالری اضافی به غذاها و نوشیدنی‌ها می‌افزاید. ارزش غذایی استویا به عنوان یک جایگزین مناسب برای قند در موارد مختلف برجسته است.

استفاده از استویا به‌عنوان شیرین‌کننده در محصولات غذایی و نوشیدنی‌ها می‌تواند به کنترل وزن و مدیریت دیابت کمک کند. در نتیجه، استفاده از گیاه شیرین‌کننده به صورت پودر استویا نه تنها می‌تواند به بهبود طعم و افزایش شیرینی غذاها و نوشیدنی‌ها کمک کند، بلکه با ارائه گزینه‌ای سالم و کم‌کالری برای قند، به بهبود سلامت عمومی نیز کمک می‌کند. اهدا دارو تولید کننده انواع پودر و قرص شیرین کننده است که شما می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی آن، این محصولات را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی‌ها استفاده می‌کند تا تجربه مرور بهتری را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت ، با استفاده ما از کوکی‌ها موافقت می‌کنید.