خواص دمنوش معطر بهاری

دمنوش مخلوط بهاری

در ادامه و راستای مطالب پیشین پیرامون دم‌نوش‌ها و خواص آن‌ها و طریق عمل‌کردشان به معرفی یکی از بهترین و مفیدترین دم‌نوش‌های گیاهی با نام دمنوش معطر بهاری که در واقع ترکیب و مخلوطی از چهار گیاه دارویی خوش عطر و خوش طعم می‌باشد، می‌پردازیم.

این دمنوش ترکیبی از گل محمدی، بهارنارنج، دارچین و هل! که هر کدام به طور مستقل از دیگری دارای خواص و فواید فراوانی‌ست و علاوه بر این نوشیدن آن تنها به صرف یک نوشیدنی گرم نیز، بسیار فرح بخش بوده و پر از لذت می‌باشد.

دمنوش ترکیبی

از نکاتی که درباره‌ی مخلوط کردن گیاهان دارویی و تهیه دم‌نوش از دو یا چند گیاه دارویی حائز اهمیت می‌باشند، اولین مورد و مسئله توجه نمودن و بررسی کردن ترکیبات و تاثیرات هر جز ترکیب مورد نظر می‌باشد.

چرا که این احتمال وجود دارد که ترکیبات موجود در یک گیاه دارویی با سایر ترکیباتی که در بقیه اجزای مخلوط وجود دارد، تاثیر مناسب و مفیدی نداشته باشد. به طور نمونه مخلوط کردن سه گیاه دارویی که هر سه و یا حداقل دو مورد از آن‌ها باعث کاهش فشارخون می‌شوند، ممکن است که در فرد،افت ناگهانی فشار خون را موجب شود.

نکته‌ی دیگری که در مخلوط گیاهان دارویی باید به آن توجه شود، طعم و مزه‌ی ترکیب حاصله می‌باشد. چرا که اگر به طور مثال دم‌نوشی خواصی فوق العاده دارا بوده ولی فاقد طعم و مزه‌ی مناسب و یا عطر و بوی خوشایند برای فرد باشد، به طور قطع آن مداومت در مصرفی که راز اصلی حصول نتیجه از گیاهان دارویی‌ست را به دنبال نخواهد داشت.  

 

دمنوش گل محمدی
نوشیدن یک فنجان دم نوش  گل محمدی در فرد، حالت سیری ایجاد می‌کند. این حالت خصوصا برای کسانی که تمایل به کاهش وزن و لاغری دارند بسیار مفید است و به روند چربی‌سوزی آن‌ها کمک می‌کند‌.

 گل محمدی

گل محمدی یکی از انواع گل‌ها و  از رسته رزها است که در ایران با این نام شناخته می‌شود. نام علمی و لاتین این گل، Rosa Damascena است و در دیگر مناطق با این نام شهرت دارد. در جهان، در حدود ۳ هزار گونه و نوع گل سرخ وجود دارد، اما گل محمدی مختص کشور ایران است.

گل محمدی درختچه‌ای برگ‌ریز است که ارتفاع آن به حدود ۲ متر می‌رسد و شاخه‌های این درختچه، از خارهای تیزی پوشیده شده است که از گل‌ها حفاظت می‌کنند. رنگ گل  محمدی در طیف‌های مختلف از صورتی روشن تا سرخ‌ می‌باشد

خواص گیاه گل محمدی

 کاهش وزن و تناسب اندام

 نوشیدن یک فنجان دم نوش  گل محمدی در فرد، حالت سیری ایجاد می‌کند. این حالت خصوصا برای کسانی که تمایل به کاهش وزن و لاغری دارند بسیار مفید است و به روند چربی‌سوزی آن‌ها کمک می‌کند‌.

کمک به بیماری دیابت

فلاونویید یکی از ترکیبات شناخته شده در گل محمدی است. فلاونوییدها از قبیل کوئرستین موجب ترشح انسولین و مهارکننده قوی تجمع سوربیتول در بافت های بدن می باشد.

تصفیه کننده و سم‌زدای بدن
مصرف منظم دم‌نوش گل محمدی به طور مستقیم بر روی کبد و صفرا تاثیر می‌گذارد و در اولین قدم، این دو عضو مهم بدن را از انواع آلودگی و سم‌ها پاک می‌کند. این دم نوش هم‌چنین خاصیت ادرارآوری دارد و از این جهت به کنترل میزان آب بدن نیز کمک می‌کند.
آرام‌بخش طبیعی

تحقیق بر روی خواص دم نوش گل محمدی نشان می‌دهد که خاصیت آرام‌بخشی فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند در کاهش فشارهای عصبی و روانی افراد، موثر عمل نماید. از دیگر خواص گیاه معجزه‌آسای گل محمدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان و پیش‌گیری از بیماری‌های قلب
  • کمک به حفظ سلامت چشم‌ها
  • گرفتگی منافذ پوست
  • درمان یبوست و غلبه بر هموروئید
  • موثر بر کاهش دردهای قاعدگی

 

بهارنارنج و کاهش وزن
هارنارنج به تقویت سیستم عصبی بدن کمک می‌کند و  همچنین این دم نوش  سردرد‌های عصبی و میگرنی را به سرعت کاهش می‌دهد. از دیگر خواص دم نوش  بهار نارنج می‌توان به تقویت معده و رفع اضطراب و استرس و تپش نامنظم قلب اشاره کرد.

دمنوش بهار نارنج

به شکوفه درخت نارنج، بهار نارنج گفته می‌شود که در تهیه مربا، عرقی‌جات و دمنوش استفاده می‌شود. آرام‌بخشی از خواص دم نوش بهار نارنج است.  این گیاه سرشار از منیزیم، منگنز، بور، کلسیم، روی، سلنیوم، سدیم، مس، پتاسیم و ویتامین‌های گروه B، C و D است، هم‌چنین ترکیبات فعالی از جمله فلانوئید‌ها را در خود دارد.

بهارنارنج به تقویت سیستم عصبی بدن کمک می‌کند و  همچنین این دم نوش  سردرد‌های عصبی و میگرنی را به سرعت کاهش می‌دهد. از دیگر خواص دم نوش  بهار نارنج می‌توان به تقویت معده و رفع اضطراب و استرس و تپش نامنظم قلب اشاره کرد. دم نوش  بهارنارنج تشنج‌ها و هم‌چنین حملات قلبی را نیز کنترل می‌کند. 

خواص بهار نارنج

لاغری و کاهش وزن

بهار نارنج، دارای مقـادیر کمـی از آلکالوییــدها ماننــد «ســینفرین» و «اوکتوپــامین» اســت کــه آگونیست‌های سمپاتومیمتیک مستقیم و غیرمستقیم دارند. این مواد موجود در بهار نارنج که غلظت‌هایی بسیار کم دارند موجب کاهش وزن می‌شوند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که آلکالوئید سینافین موجود در بهار نارنج باعث افزایش متابولیسم بدن و کاهش اشتها شده و در کنار ورزش می‌تواند باعث لاغری و کاهش وزن افراد شود.

بهبود دیابت با بهارنارنج 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که استفاده از دمنوش بهارنارنج به طور پیوسته و به طول چهار ماه، می‌تواند سبب کاهش قند خون در افرادی که مبتلا به دیابت هستند شود

درمان سردرد‌های میگرنی

در طب سنتی، دمنوش بهار نارنج را برای تسکین سردرد‌های عصبی و میگرن استفاده می‌کنند.

 بهارنارنج و بهبود خواب

برای داشتن خواب آرام و راحت شبانه مصرف دمنوش بهار نارنج راه حل خوبی است، البته نباید در مصرف آن زیاده روی شود. افرادی دچار اختلال خواب هستند، با مصرف مقدار عرق بهار نارنج ۲ ساعت قبل از خواب، خواب بسیار آرامی خواهند داشت. از دیگر فایده‌های گیاه معجزه‌‌آسای بهارنارنج  می‌توان به موارد زیر اشاره نمود. 

  • رفع سنگ کلیه
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهبود دستگاه گوارش
  • پیش‌گیری از حمله قلبی

 

دارچین و کنترل وزن
بر اساس تحقیقات بین ۲۶ دارویی که منشأ گیاهی دارند، دارچین بالاترین رتبه را در جلوگیری از اکسید شدن سلول‌های بدن داراست.

 دارچین

بر اساس تحقیقات بین ۲۶ دارویی که منشأ گیاهی دارند، دارچین بالاترین رتبه را در جلوگیری از اکسید شدن سلول‌های بدن داراست. بو، مزه و رنگ بی‌نظیر دارچین، به‌خاطر بخش روغنی درختی‌ است که دارچین از آن گرفته می‌شود. خواص دارویی دارچین حاصل از پوست درخت دارچین است.

پوست درخت دارچین حاوی موادی است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثرند. البته برای اینکه خواص دارویی دارچین حفظ شود، ترکیب شیمیایی آن باید دست‌نخورده باقی بماند. ضدالتهاب بودن، کاهش قند خون، افزایش ایمنی بدن در برابر سرطان، حمله‌ قلبی و میکروب‌زدایی از بدن از فواید دارچین است. 

خواص دارچین

دارچین و کنترل وزن

مصرف منظم دارچین می تواند کلسترول و میزان قند خون را کنترل کند، بنابراین قادر به سوخت و ساز کربوهیدرات‌ و چربی‌ است. بنابراین موجب کاهش وزن طبیعی بدن است.

دارچین و  دیابت

دارچین به یک ماده‌ی غذایی ضد دیابت معروف است. چرا که از طرفی قند خون را کاهش می‌دهد و از طرف دیگر میزان حساسیت هورمون انسولین (تنظیم‌کننده‌ی قند خون) را افزایش می‌دهد.

در خون آنزیم‌هایی به‌نام آلانین وجود دارد که باعث می‌شود گلوکز (قند) جذب خون شود. هنگامی که دارچین وارد بدن می شود این آنزیم‌ها را غیر فعال می‌کند و باعث می‌شود قند وارد شده بدون اینکه جذب خون شود، دفع شود.

تحقیقات متعدد نشان داده‌اند که افراد مبتلا به دیابت نوع دوم با مصرف دارچین می‌توانند پس از مدتی اثرات مثبت آن را در کاهش قند خون مشاهده کنند. از دیگر فواید گیاه دارچین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • محافظت از قلب
  • خواص ضدالتهابی
  • منبع غنی آنتی‌اکسیدان
  • جلوگیری از عفونت و ورود ویروس‌ها

 هل

هل اصالتا متعلق به هندوستان، نپال و بوتان است، اما در بیشتر مناطق گرمسیری آسیا مانند چین، ویتنام، مالزی، کره و ژاپن نیز یافت می‌شود. به‌طورکلی کشت هل از مناطق گرمسیری و آب‌وهوای مرطوب هند آغاز شده است.

این گیاه از تیره‌ی زنجبیل‌هاست و نام علمی آن (Elettaria cardamomum) است. دو زیرگونه‌ی اصلی آن هل سبز و هل سیاه هستند

میوه‌ی هل به‌صورت غلاف‌های کوچکی است که درون آن دانه‌های سیاه وجود دارد. هم غلاف و هم دانه‌ها عطر و طعم دل‌پذیری دارند. هل را علاوه‌بر غذاها، به دسرها و نوشیدنی‌ها نیز می‌افزایند تا شیرینی مطبوعی به آن ها بدهد

خواص هل

  لاغری و کاهش وزن

طبق تحقیقات انجام شده هل به دلیل مقادیر بالای فیبر موجود در آن اشتها را کاهش داده و متابولیسم بدن را افزایش می دهد. در نتیجه یکی از ادویه های مفید برای کاهش وزن و لاغری است. همچنین این دانه معطر حاوی ماده ای به نام ملاتونین است که فرایند چربی سوزی را افزایش می دهد.

دیابت و قند خون

یکی از مواد موجود در دانه هل منگنز است که می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. تحقیقات نشان می دهد افرادی که دیابت آن‌ها شناسایی می‌شود معمولا سطح منگنز اندکی دارند. غذایی دیابتی خود

  •  رفع بوی بد دهان
  •  کاهش فشار خون
  • کمک به سلامت سیستم گوارش
  • پیشگیری و درمان سرماخوردگی و گلودرد
  • درمان سکسکه

حال با توجه به آن‌چه که در مقدمه و سپس درباره‌ی خواص و تاثیرات مفید هر یک اجزای دم‌نوش مخلوط معطر بهاری ذکر شد، تنها نکته‌ای که می‌تواند صحت و یا عدم درستی مطالب فوق را اثبات یا رد نماید، تجربه‌ی نوشیدن این دم‌نوش است. به شخصه یقین دارم لذتی که از صرف یک فنجان دم‌نوش خواهید برد، دیگر نیازی به رد و یا تایید مطالب در خود احساس نخواهید نمود.

کاری از تیم رسانه اهدا دارو؛ 

 

برای دیدن لیست محصولات سلامتی شرکت اهدا دارو کلیک کنید.

اهدا دارو، اهدای سلامتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی‌ها استفاده می‌کند تا تجربه مرور بهتری را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت ، با استفاده ما از کوکی‌ها موافقت می‌کنید.